به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۷ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۲۹۲۶۳۰

بیت‌کوین، پول قانونی السالوادور شد

بیت‌کوین، پول قانونی السالوادور شد
گروه اقتصادی: بیت کوین در حال گذراندن بزرگترین آزمایش تاریخ ۱۲ ساله خود است چراکه السالوادور روز سه‌شنبه و به عنوان اولین کشور، این رمز ارز را به عنوان یک پول قانونی تایید کرد.به این ترتیب اکنون هم علاقمندان و هم مخالفان ارزهای رمزپایه، این آزمایش منحصر بفرد را زیر نظر خواهند داشت تا ببینند چه تعداد از مردم ترجیح می‌دهند در کنار دلار آمریکا از این ارز دیجیتالی در معاملات خود استفاده کنند و آیا این کار مزایایی برای این ملت فقیر و درگیر خشونت‌های داخلی خواهد داشت یا خیر.

دولت برای آغاز داد و ستد با این پول، ۴۰۰ بیت کوین که ارزش آنها در بازار حدود ۲۰ میلیون دلار است عرضه کرد و رئیس جمهوری این کشور نیز اعلام کرد که دولت قصد دارد بیت کوین بیشتری خریداری کند.چنانچه نتایج داد و ستدها با این رمز ارز در السالوادور رضایتبخش باشد آنگاه احتمال می‌رود که کشورهای دیگری نیز از آن پیروی کنند.

مطابق با مصوبه دولت، کسب و کارهای مختلف می‌توانند از این به بعد در مقابل عرضه کالا و خدمات خود بیت کوین دریافت کنند و دولت نیز این رمز ارز را به عنوان مبلغ مالیات پرداختی خواهد پذیرفت.گاریک هیلمن، سرپرست تحقیقات در Blockchain.com مستقر در میامی، این اقدام دولت السالوادور را «اقدامی شجاعانه» توصیف کرده و امیدوار است از این آزمایش مالی بزرگ، درس‌های جدیدی بیاموزد.

دولت السالوادور همچنین ۲۰۰ دستگاه خودپرداز بیت کوین را در سراسر کشور نصب کرده است که می‌توان از آنها برای تبادل این ارز رمزنگاری شده با دلار آمریکا استفاده کرد.با این وجود دولت اعلام کرده است که دلار همچنان پول ملی این کشور و برای حسابداری عمومی باقی خواهد ماند و آن دسته از صاحبان کسب و کار که از نظر تکنیکی قادر به دریافت ارز الکترونیکی نیستند، از قانون دریافت و معامله با بیت کوین معاف خواهند بود.

اقتصاد السالوادور به شدت متکی به حواله‌هایی است که از سوی اتباع السالوادور در دیگر کشورها به داخل این سرزمین و برای خانواده‌هایشان فرستاده می‌شود. رقم این حواله‌های دریافتی در سال گذشته میلادی حدود ۶ میلیارد دلار بوده که تقریباً یک پنجم تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد.دولت امیدوار است به کمک بیت کوین هزینه سالیانۀ نقل و انتقال این حواله‌ها تا ۴۰۰ میلیون دلار کاهش یابد و به عبارت دیگر این رقم هزینه، صرفه جویی شود.

عدم اعتماد عمومی
با وجود اصرار دولت السالوادور به رواج استفاده از بیت کوین، نظرسنجی‌ها حاکی از عدم اقبال عمومی است. نظرسنجی انجام شده توسط «دانشگاه آمریکای مرکزی» السالوادور در هفته گذشته نشان داد که دوسوم پاسخ دهندگان خواستار لغو قانون بیت کوین هستند و بیش از ۷۰ درصد از آنها نیز همچنان ترجیح می‌دهند به جای بیت کوین از دلار آمریکا استفاده کنند.

پیش از این صندوق بین‌المللی پول در مورد خطرات استفاده از بیت کوین هشدار داده بود؛ بویژه آنکه این رمز ارز تقریباً نیمی از ارزش خود را از آوریل تا ماه مه سال جاری میلادی از دست داد. بانک جهانی نیز با استناد به اشکالات زیست محیطی و مباحث مرتبط با عدم شفافیت، درخواست دولت السالوادور برای کمک به اجرای این پروژه را رد کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها