به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۲۹۵۱۷۷

پشت بام فروشی در شهر به کجا رسید؟

پشت بام فروشی در شهر به کجا رسید؟
گروه جامعه: چندی پیش موضوع پشت بام فروشی در برخی محلات تهران مطرح شد. هر چند که برخی ازمدیران در ابتدا ماجرا را تکذیب کردند.پدیده پشت بام فروشی در تهران و برخی از کلان شهرها به دلیل  گرانی مسکن و اجاره بها به وجود آمد.ماجرا از این قرار بود که مالکان به صورت غیرقانونی و با توافق دوطرف بخشی از پشت بام ساختمان را  اجاره و رهن می‌دادند.


حناچی: گزارشی از پشت بام فروشی در پایتخت دریافت نکردم
پیروز حناچی شهردار وقت تهران  اعلام کرد که گزارشی از پشت بام فروشی در پایتخت دریافت نکرده‌ است.

وی ادامه داد: این موضوع را در فضای مجازی دیدم و برخورد حقوقی در این زمینه صورت نگرفته است. این موضوع را پیگیری خواهم کرد و در صورت مشاهده با آن برخورد می‌شود.حناچی گفت که تاکنون گزارشی از «پشت‌بام فروشی» در پایتخت دریافت نکرده اما «احداث کانکس در پشت‌بام» بررسی خواهد شد.

به گفته شهردار تهران، «اجرای سقف سبک در طبقه آخر ساختمان به طوری که استحکام بنا نداشته باشد موضوع جدیدی نیست اما ما موضوع پشت‌بام فروشی را به طور جدی پیگیری» خواهد شد. پدیده پشت بام فروشی  بیشتر در منطقه 4  شهرداری تهران رخ داد و سودجویان به صورت غیرقانونی این کار را انجام می دادند و هر فردی که توانایی مالی  بالایی نداشته باشد، می‌تواند پشت بام اجاره و رهن کند البته نرخ ها هم خیلی کم نیست و بستگی به محل و کوچه دارد.

با وجود اینکه مدیران سابق شهری ابتدا موضوع را رد و شهردار وقت تهران هم گفت گزارشی به دستش نرسیده اما موضوع را  پیگیری خواهد کرد حال شهردار منطقه 4 که سال هاست سکان اداره این منطقه را دارد در این دوره مدیریت شهری  به اخلال گران و دلالان این نوع ساخت و سازها هشدار داد  و جزییاتی از ماجرا ارائه کرد.

 ساخت و ساز غیر مجاز و غیر اصولی و اصطلاحا بام فروشی در منطقه 4
محمد محمددوست، شهردار منطقه 4 تهران در مورد برخورد شهرداری با پدیده بام فروشی اظهارداشت:  یکی از معضلاتی که شهرداری منطقه 4 به ویژه محله های کم برخوردار با آن مواجه هستند ساخت و ساز غیر مجاز و غیر اصولی و اصطلاحا بام فروشی است که علاوه بر ایجاد مشکلات فراوان برای شهروندان و تحمیل هزینه های فراوان به شهر، خطرات بسیار زیادی را برای املاک مجاور این ساخت و سازها ایجاد کرده است.

پشت بام فروشی  در محله های کم برخوردار گلشن(خاک سفید) و شمیران نو
وی با اشاره به تخریب ملک غیر مجاز واقع در محله شمیران نو افزود: بام فروشی و ورود برخی از اراذل و اوباش به این پدیده ناهنجار فرهنگی اجتماعی از جمله معضلات سال های اخیر منطقه 4 در محله های کم برخوردار گلشن(خاک سفید) و شمیران نو است که متاسفانه برخی از شهروندان نیز نا آگاهانه فریب این افراد را می خورند.

محمددوست ضمن قدردانی از مراجع قضایی و نیروهای انتظامی در همکاری با شهرداری این منطقه در اجرای آرای کمیسیون ماده صد و تخریب مستحدثات غیر مجاز و همچنین جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز افزود: خوشبختانه تعامل بسیار خوب دستگاه های قضایی و انتظامی با شهرداری تهران منجر به کنترل مؤثر این معضل شده که جای بسی قدردانی و تشکر دارد.

 هشدار به اخلال گران و دلالان این نوع ساخت و سازها
شهردار منطقه 4 تهران ضمن هشدار به اخلال گران و دلالان این نوع ساخت و سازها افزود: شهرداری تهران طبق قانون هیچگونه اغماضی در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز نداشته و با اخذ مجوزهای قانونی ضمن جلوگیری، نسبت به تخریب هرگونه بنای فاقد مجوز ساخت اقدام خواهد کرد.مدیران سابق تاکید داشتند که اطلاعات دقیق و قابل استنادی در این زمینه به دست آنها نرسیده است.

عضو شورای پنجم: اطلاعات دقیق و قابل استنادی در این زمینه به دست ما نرسیده است
علی اعطا، سخنگوی شورای  پنجم شهر تهران درباره بروز پدیده پشت بام فروشی به علت گرانی مسکن در پایتخت، اظهار داشت: اطلاعات دقیق و قابل استنادی در این زمینه به دست ما نرسیده است هر چند اصل موضوع را نامحتمل نمی دانم.وی افزود: اگر بخواهیم به این موضوع به عنوان یک تخلف شهرسازی نگاه کنیم، تخلف از سر استیصال است و به طور کلی تخلفات شهرسازی دو منشأ متضاد دارد.

سخنگوی شورای پنجم شهر تهران در همان ایام گفته بود که  پدیده پشت بام خوابی و فروشی تخلفی از سر استیصال و نه از سر طمع و آز است که با نادیده گرفتن علت ها معلول ها از بین نمی رود.اعطا عنوان کرد: اگر در مواجه با پدیده پشت بام فروشی اولویت اصلی برخورد با تخلف شهرسازی شود معنایش این است که علت را رها کرده و معلول را فقط در نظر گرفته ایم. همچنین باتوجه به مشکلات عدیده اقتصادی، بدمسکنی، فقر مسکن  و افزایش شدید قیمت آن باید تا تأمل بیشتری با موضوعاتی مانند پشت بام خوابی و فروشی مواجه شد.وی خاطرنشان کرد: در تهران تعداد زیادی واحد خالی ملک داریم و بازار مسکن کمتر در خدمت تقاضای واقعی بوده و عرضه عمدتاً در خدمت سوداگری قرار دارد.

تشکری هاشمی:  پدیده پشت بام فروشی ناشی از شرایط اقتصادی است
در خصوص آخرین وضعیت پشت بام فروشی در تهران به سراغ جعفر تشکری هاشمی عضو شورای ششم شهر تهران رفتیم. وی در این باره  گفت: پدیده پشت بام فروشی ناشی از شرایط اقتصادی است و افرادی آسیب پذیر به سمت این پدیده رفته اند.وی ادامه داد: این سازه های ناایمن که ساخته می شود تبعات زیادی دارد و باعث بروز مشکل برای شهروندان می شود و تاکید می کنم پدیده پشت بام فروشی یک ناهنجاری اجتماعی است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: فارغ از مساله ساخت و سازهای غیر مجاز که در نوع خود حائز اهمیت است و باید به آن توجه شود ولی پیامدهای اجتماعی این کار خوب نیست و باید فکری برای آن کرد.

تشکری با اشاره به بالا رفتن قیمت ملک و اجاره بها در تهران گفت: با افزایش نجومی قیمت ملک امکان خانه دار شدن بسیار سخت شده و باید فکری برای این موضوع کرد هر چند که در دولت جدید اعلام کرده اند به موضوع مسکن توجه ویژه ای خواهد شد.وی با بیان اینکه پدیده پشت بام فروشی را پیگیری خواهند کرد گفت: باید دقیق بررسی کنیم مشکل از کجاست و راه کاری برای رفع آن پیدا کنیم.بر اساس این گزارش، چند سالی است که پدیده پشت بام فروشی در تهران وجود دارد. حال باید دید در دوره جدید مدیریت شهری چه تصمیمی برای رفع این مشکل در تهران گرفته می شود.
مرجع : فارس
برچسب ها: مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها