به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۲۹۵۲۰۴

اختلالی که با تغییر فصل خود را نشان می‌دهد

اختلالی که با تغییر فصل خود را نشان می‌دهد
گروه علمی: پژوهشگران معتقدند برخی از بیماری‌های روانی مانند افسردگی در یک فصل خاص خود را نشان می‌دهند. چند روزی تا پایان فصل تابستان و آغاز فصل پاییز باقی نمانده است. بسیاری از مردم می‌دانند که شروع فصل پاییز یعنی آغاز فصل آنفلوانزا و سرماخوردگی اما کمتر کسی می‌داند که شیوع بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز وابسته به فصول است. یکی از این بیماری‌ها اختلال عاطفی فصلی است.
 
همزمان با تغییرات در طول روز، رطوبت هوا، و درجه حرارت بروز اختلالات خلقی در نوجوانان می‌تواند باعث تغییرات در سطح انرژی و استرس آن‌ها شود. برخی نوجوانان علائمی همچون افسردگی را نشان می‌دهند که مرتبط با اختلال عاطفی فصلی است و در برخی فصول در طول سال بروز کرده و سپس به پایان می‌رسد.

اختلال عاطفی فصلی که به افسردگی تابستانی یا زمستانی نیز شهرت دارد به حالتی اطلاق می‌شود که فردی که در بیشتر اوقات سال شرایط طبیعی دارد، در زمستان یا تابستان دچار اختلالات عاطفی می‌شود. متاسفانه در بیشتر موارد این اختلال با افسردگی اشتباه گرفته می‌شود. در این اختلال نوجوان دستکم برای دو سال پیاپی شاهد مشکلات جدی افسردگی در یک فصل خاص خواهد بود.
علائم غالب این اختلال شامل موارد ذیل می‌شود:
۱- احساس افسردگی در غالب اوقات
۲- احساس ناامیدی و بی ارزشی
۳- انرژی پایین
۴- از دست دادن علاقه برای انجام فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برد
۵- مشکلات خواب
۶- تغییر در اشتها یا وزن
۷- تنبلی یا اضطراب
۸- سختی در تمرکز کردن
۹- اندیشیدن مداوم به مرگ یا خودکشی

با این حال، افراد مختلف به صورت‌های متفاوتی این اختلال را درک می‌کنند و ممکن است اختلال عاطفی فصلی به صورت ملایم یا شدید خود را نشان دهد. علائم مختلف بستگی به فصول به صورت متفاوت خود را نشان می‌دهد. گرچه زمستان رایج‌ترین فصل بروز این اختلال است، اما در فصل تابستان نیز این اختلال می‌تواند به صورت جدی فرد را درگیر کند.

علائم منحصر به فرد اختلال عاطفی فصلی در زمستان شامل بی خوابی، انرژی کم، افزایش وزن، میل شدید و عطش برای خوردن کربوهیدرات و کناره گیری از اجتماع و انزواست که به خواب زمستانی نیز شهرت دارد.
در مقابل از علائم خاص اختلال عاطفی فصلی در تابستان می‌توان به تحریک پذیری، بی قراری، اضطراب، و بروز انواعی از خشونت رفتاری اشاره کرد. از آنجا که این اختلال می‌تواند در نوجوانان باعث عوارض جدی مانند خودکشی شود شناسایی به موقع و مراجعه به روانشناس بسیار ضروری است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها