به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۳۰ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۲۹۵۳۶۴

چه کسانی باید واکسن آنفلوانزا بزنند

چه کسانی باید واکسن آنفلوانزا بزنند
گروه جامعه: سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هر سال اواخر شهریور تا اوایل مهر واکسن آنفلوانزا وارد کشور می شود و با اولویت گروه‌ها و افراد در معرض خطر تزریق خواهد شد. شهریار جانبازی اظهار کرد: سهم قابل توجهی از محوله واکسن آنفلوانزا در بخش بیمارستانی و مراکز دولتی بهداشتی و درمانی توزیع خواهد شد تا با کمک تیم‌های واکسیناسیون به گروه‌های هدف تزریق شود.
وی خاطرنشان کرد: کادر بهداشتی و درمانی، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن مانند تالاسمی، سیکل سل آنمی و ام اس از مهم‌ترین گروه‌های در معرض خطر ابتلاء به آنفلوانزا هستند بنابراین واکسینه شدن این افراد در اولویت قرار دارد.

معتادان متجاهر و کارکنان مراکز ماده ۱۶، مشاغل صنعت مرغداری کشور، پرسنل سازمان دامپزشکی و حفاظت محیط زیست، پرسنل نظامی انتظامی امنیتی شاغل در بخش بهداشت و درمان، پرسنل و سالمندان ساکن در مراکز نگهداری سالمندان، معلولین جسمی حرکتی، معلولین عصبی عضلانی، معلولین ذهنی، بیماران روانی مزمن، کودکان بی سرپرست و زنان آسیب دیده اجتماعی از دیگر گروه‌های پرخطری هستند که سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضرورت واکسیناسیون علیه آنفلوانزا در این افراد را مورد تاکید قرار داد.

گروه‌های پرخطر ابتلاء به آنفلوانزا
وی ادامه داد: بیماران مبتلا به AIDS / HIV ، مبتلایان به اختلال ضعف سیستم ایمنی، بدخیمی با یا بدون شیمی درمانی یا رادیوتراپی، گیرندگان پیوند، دیالیزی، تالاسمی ماژور، آنمی سیکل سل، هموفیلی، گروه‌های پرخطر در جامعه ایثارگران و جانبازان، مادران باردار که در فصل شیوع آنفلوانزا باردار هستند یا باردار می‌شوند نیز در دسته گروه‌های پرخطر ابتلاء به آنفلوانزا هستند.

جانبازی، افرادی که جزو گروه پرخطر درجه دو محسوب می‌شوند و با درخواست خود و تجویز پزشک می‌توانند از طریق بخش خصوصی و داروخانه‌ها منوط به تأمین واکسن آنفلوانزا واکسینه شوند را؛ مبتلایان به بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای شامل بیماری‌های ریوی از جمله آسم، قلبی عروقی، کلیوی، کبدی، نورولوژیک، هماتولوژیک، غدد، دیابت ملیتوس و اختلالات متابولیک ذکر کرد.

مبتلایان به دیابت تیپ یک و تیپ دو که عارضه دار شده‌اند، افرادی که به ضایعات نخاعی و بیماری‌های عصبی عضلانی دچارند، بیماران دارای سو جذب قابل توجه یا سو تغذیه، بیماران دارای نقص و سرکوب ایمنی از جمله بیمارانی که توسط دارو دچار نقص ایمنی شده‌اند، افراد فاقد طحال (به دنبال طحال برداری و یا نبودن مادرزادی طحال)، گروه‌های سنی ۶ ماه تا ۱۸ سال که تحت درمان طولانی مدت با آسپیرین قرار دارند، افراد در معرض خطر ابتلاء به سندرم ری Reye ، متعاقب عفونت با ویروس آنفلوانزا ، مبتلایان به چاقی مفرط یا چاقی بیمارگونه و افراد دارای شاخص توده بدنی "BMI"مساوی یا بیشتر از ۴۰ برای بالغین نیز از دیگر گروه‌های خطر کاندید تزریق واکسن آنفلوانزا هستند که سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضرورت واکسینه شدن آنان را مورد تاکید قرار داد.

جانبازی در ادامه به تمامی افرادی که قصد سفر به خارج از کشور دارند نیز توصیه کرد: این افراد باید حداقل ۲ هفته قبل از سفر نسبت به انجام واکسیناسیون علیه آنفلوانزا اقدام کنند.وی با بیان اینکه موضوعی که تا حدودی مغفول مانده موارد منع مصرف واکسن آنفلوانزا است عنوان کرد: منع استفاده در کسانی که سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید نظیر آنافیالکسی به واکسن و یا هریک از اجزای واکسن دارند باید رعایت شود.

جانبازی ادامه داد: در برخی در گروه‌ها نیز واکسن آنفلوانزا باید با احتیاط و تحت نظر پزشک با تجهیزات کافی احیای قلبی ریوی استفاده شود.

به گفته سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افرادی که حساسیت شدید به تخم مرغ دارند، دچار تغییرات قلبی عروقی و افت فشارخون هستند، مشکلات تنفسی حاد و یا علائم گوارشی دارند که نیازمند دریافت اپینفرین یا مداخلات اورژانسی طبی هستند باید با نظر پزشک متخصص اقدام به دریافت واکسن آنفلوانزا کنند و پس از واکسینه شدن به مدت نیم ساعت تحت نظر پزشک در یک مرکز مجهز بهداشتی درمانی قرار بگیرند.

وی به افرادی که دارای سابقه آلرژی خفیف به تخم مرغ هستند و بعد از استفاده از تخم مرغ فقط دچار خارش و کهیر خفیف می‌شوند نیز توصیه کرد: این افراد می‌توانند واکسن آنفلوانزا استفاده کنند اما باید بعد از دریافت واکسن حداقل ۱۵ دقیقه در حالت نشسته یا خوابیده به پشت تحت نظر قرار گیرند.

جانبازی ادامه داد: افرادی که دارای سابقه بیماری گیلن باره در طی ۶ هفته پس از دریافت واکسن آنفلوانزا قبلی، بیماران حاد متوسط یا شدید با یا بدون تب هستند، باید واکسیناسیون علیه آنفلوانزا فصلی تا زمان بهبود حال عمومی به تعویق افتد.

وی با تاکید بر این موضوع که بیماران مشکوک یا مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ تا زمان رفع علائم بیماری مجاز به دریافت واکسن آنفلوانزا نیستند، یادآور شد: افرادی که دارای حساسیت و آلرژی هستند و در عین حال نیازمند دریافت واکسن آنفلوانزا نیز هستند باید در مراکز دارای امکانات و تجهیزات کافی احیای قلبی ریوی، اقدام به واکسیناسیون کنند.

سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در پاسخ به این سوال که آیا واکسن آنفلوانزا در صورت تزریق واکسن کرونا ضروری است یا خیر گفت: این ۲ موضوع جداگانه است و این واکسن‌ها هر کدام به یک بیماری خطرناک مربوط هستند و باید افراد خصوصاً گروه‌های در معرض خطر از هر دو واکسن استفاده کنند، تزریق واکسن غیرفعال آنفلوانزا همزمان ولی در محل متفاوت با سایر واکسن‌ها، منعی ندارد و تداخلی در ایجاد ایمنی زایی واکسن‌های مذکور ندارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها