به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۲۹۶۶۳۹

رمز ارزها چه هستند؟ هر آنچه باید راجع به آنها بدانید

گروه اقتصادی: در روزگاری زندگی می‌کنیم که وضعیت اقتصادی جوامع هر لحظه در حال تغییر است. بسیاری از افراد برای اینکه بتوانند از این تغییرات بهترین بهره را ببرند و البته از نظر مالی ضرر نکنند، تصمیم به سرمایه‌گذاری می‌گیرند.
رمز ارزها چه هستند؟ هر آنچه باید راجع به آنها بدانید
حال آنکه راه‌‌های گوناگونی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد؛ از خرید ملک و املاک، سهام بورس، معامله رمزارز و خرید ارز دیجیتال بگیرید تا خرید و فروش طلا، سکه، دلار و...؛ در نهایت این شما هستید که با توجه به بررسی‌هایی که انجام می‌دهید یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کنید. اما طبیعتا در یک مقاله فرصت نمی‌شود تا راجع به تمامی این حوزه‌ها صحبت کنیم. بنابراین تصمیم گرفتیم تا فعلا در این مطلب به یکی از مواردی که برای سرمایه‌گذاری در جملات پیشین نام بردیم بپردازیم و توضیحاتی را در موردش به شما  ارائه دهیم؛ آن هم بازار کریپتوکارنسی (رمز ارز) است؛ بازاری که قطعا برایتان تا به حال سوالات و ابهامات زیادی را به همراه داشته است.

رمز ارز چیست؟
از نخستین سوالاتی که احتمالا در رابطه با بازار رمز ارزها در ذهن شما ایجاد می‌شود این است که رمز ارز چیست؟ این واژه چه معنایی دارد؟ و اصلا چرا به یکسری از دارایی‌های افراد، رمز ارز می‌گویند؟ البته که بدون شک با ذکاوت و هوشی که ایرانیان دارند به راحتی با نگاه کردن به واژه‌ی رمز ارز حدسیاتی را راجع به معنا و مفهومش خواهند زد. همانطور که می‌بینید، این واژه از دو کلمه‌ی مستقل «رمز» و «ارز» تشکیل شده است؛ به این معنا که این مدل از ارزها یا دارایی‌ها توسط یکسری از الگوریتم‌های پیچیده‌ي ریاضی و رمزنگاری تولید می‌شوند. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که خیلی از افراد به جای واژه‌ی رمزارز برای ارزهایی مانند بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (ETH)، ریپل (XRP) و… به اشتباه از واژه‌ي ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که رمز ارزها زیر مجموعه‌ای از انواع ارزهای دیجیتال هستند. به هر صورت به این خاطر که در حال حاضر بیشتر مردم از کلمه‌ي ارز دیجیتال به جای رمز ارز استفاده می‌کنند، ما نیز در ادامه‌ي این مقاله از این واژه دقیقا هم معنا با رمز ارز استفاده خواهیم کرد تا مطلب برایتان گیج کننده نشود.

چند ارز در بازار کریپتوکارنسی در گردش است؟
در بازار ارزهای دیجیتال هزاران رمزارز و توکن (Token) وجود دارد که هر کدام با توجه به قابلیت‌هایشان و استفاده‌هایی که دارند مورد توجه افراد مختلف برای معامله قرار می‌گیرند. در این میان، هستند کسانی‌که صرفا جهت سرمایه‌گذاری و کسب سود وارد این بازار و خرید و فروش ارز دیجیتال می‌شوند. هرچند باید گفت افرادی هم بودند که با سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال، سرمایه‌ی خود را کاملا از دست داده اند. در نتیجه هیچگاه نمی‌توان گفت این بازار یا هر بازار دیگری برای سرمایه‌گذاری مطلقا خوب و سودآور است! حتی می‌توانیم بگوییم که ریسک بازار کریپتوکارنسی نسبت به حوزه‌های دیگر فوق العاده بیشتر است. در نتیجه هیچگاه بی‌گدار به آب نزنید و بدون تحلیل و بررسی، خرید و فروش ارز دیجیتال را انجام ندهید. 

قدیمی ترین رمز ارز جهان
در میان هزاران رمز ارزی که اکنون موجود است، قدیمی ترینشان بیت کوین (BTC) نام دارد. بیتکوین در سال ۲۰۰۹ توسط شخصی (یا اشخاصی) با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو اختراع گردید. جالب است بدانید که تا به حال هیچ اطلاعاتی راجع به هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو منتشر نشده است و این فرد همچنان برای همگان ناشناخته است. مخترع بیت کوین برای اینکه ارزش رمزارز خود را بیشتر کند، برایش سقف عرضه‌ی ۲۱ میلیونی را مشخص کرد. تا به حال در حدود ۱۹ میلیون بیت کوین استخراج شده است و در بازار در حال گردش است. پس از BTC ارزهای دیگری به بازار کریپتو وارد شدند که هر کدام بنا بر هدف خاصی ایجاد گشتند. البته که باید بگوییم علاوه بر کوین‌های معتبر، تعدادی کوین نا معتبر و به شدت خطرناک هم بر بستر بلاک چین وجود دارند که اگر آن‌ها را بخرید، خطر از دست رفتن دارایی‌هایتان به شدت بالا می‌رود.

تحلیل و بررسی را فراموش نکنید!
فرقی نمی‌کند که خواهان ورود به چه بازاری هستید، بحث مهمی که وجود دارد این است که هیچگاه بدون تحلیل و بررسی سرمایه‌گذاری نکنید. یکی از راه‌هایی که در حوزه ارزهای دیجیتال باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید، تحلیل و بررسی نمودار تکنیکال ارز مورد نظرتان است. فرض کنید که قصد خرید بیت کوین را دارید، از مهمترین و اولین اقدامات شما باید این باشد که قیمت روز بیت کوین را بررسی کنید. برای این منظور می‌توانید از وب سایت های مرجع مانند TradingView یا CoinMarketCap استفاده کنید و نمودار رمز ارزهای گوناگون و قیمت لحظه ای بیت کوین، اتریوم، کاردانو، سولانا، دوج کوین و… را مشاهده کنید. همچنین قادر هستید تا با استفاده از اندیکاتورهایی مانند RSI، MACD، ابر ایچیموکو و… تحلیل و پیش بینی خود را از آینده‌ی ارز منتخب خود انجام دهید.

سخن پایانی
در انتهای این مطلب باید خدمت شما یادآور شویم که در دنیای امروزی فرصت‌های زیاد و حوزه‌های متفاوتی جهت سرمایه‌گذاری وجود دارد که شما با توجه به اهداف و صد البته سلیقه‌ی شخصی‌تان مختار هستید تا وارد هر کدام از آن‌ها که می‌خواهید بشوید. در کل همیشه سعی کنید تمام و کمال پیرامون حوزه‌ی مد نظرتان تحقیق کنید تا بهترین نتیجه‌ی مالی برای شما حاصل شود. با آرزوی موفقیت و پیروزی روز افزون برای شما عزیزان.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها