به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۸ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۲۹۸۸۲۰

این کاهش 10 درصدی!

این کاهش 10 درصدی!
گروه اقتصادی بهار
در این مدتی که بسیاری از کالاهای اساسی از جمله لبنیات به صورت تصاعدی و نجومی افزایش قیمت را تجربه می‌کردند، آنقدر قیمت‌ها و گرانی عجیب و باورنکردنی بود که بسیاری با قیمت ماست و پنیر جوک و لطیفه ساختند و در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند.این که یک دبه ماست 2 کیلوگرمی به قیمت 50 هزار تومان یعنی بیش از میزان یارانه نقدی که به هر ایرانی تعلق می‌گیرد قیمت داشته باشد، اتفاقی است که در همین دو - سه ماهه اخیر روی داده است و نه در طول مثلا سه یا چهار سال. حتی بیش از نوروز 1400 هم قیمت لبنیات تا این حد بالا نبود؛ اما گرانی و البته کمبود نهاده‌های دامی و به طور کلی گران شدن تولید و کار اقتصادی، قیمت منطقی را از بسیاری کالاها از جمله لبنیات دور کرده است. تازه در کنار این افزایش قیمت‌ها، تولیدکنندگان همچنان ناراضی هستند و می‌گویند بسیاری از واحدهای تولیدی در حال ورشکستگی و بسته شدن هستند چرا که قیمت‌های دستوری، رقابت آزاد در بازار را از بین برده و توان تولیدکننده را به دشت کم کرده است، همچنین به دلیل همین افزایش هزینه‌ها، کیفیت بسیاری از این مواد غذایی ضروری هم کاهش پیدا کرده است یعنی در برابر پول بیشتر باز هم کالای با کیفیتی را نمی‌توانید در بازار بخرید.

اما هدف از این مقدمه‌چینی چه بود؟ در چند روز گذشته اعلام شد از آنجایی که یکی از مهمترین اولویت‌های دولت بهبود وضعیت معیشت است که بالطبع باید به کاهش قیمت‌ها بیانجامد، در اقدامی انقلابی قیمت لبنیات کاهش خواهد یافت. پس از انتشار گسترده در خبرگزاری‌ها و فضای مجازی هم از جانب تشکل‌های لبنی و پس از آن وزارت صمت، این خبر تائید شد و بسیاری منتظر روز شنبه بودند که ببینند قیمت‌ها چه تغییری خواهد کرد. در این میان روز جمعه اعلام شد که این کاهش قیمت نه تنها مربوط به همه محصولات لبنی نیست بلکه تنها یک مدل شیر (ناپلونی)، یک مدل ماست و یک نوع پنیر را شامل می‌شود آن هم 10درصد!  بله،  درست خواندید تنها 10درصد! یعنی قیمت شیر و پنیری که در همین مدت اخیر حداقل 50درصد افزایش را تجربه کرده‌اند 10درصد کاهش می‌دهند و هم وعده مدیریت بازار را حقیقی کرده‌اند و هم از آن به عنوان کارنامه‌ای درخشان نام خواهند برد! سئوالی که پیش می‌آید این است که چرا در هنگام گرانی، درصدها روی 25 به بالاست و همه محصولات را شامل می‌شود؟ اما اگر صحبت از اصلاح قیمت‌ها به سمت کاهش باشد، از میان لبنیات گلچین می‌کنیم آن هم با 10درصد کاهش قیمت!

 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


زهرا
Italy
۱۴۰۰/۰۷/۱۸ ۱۳:۵۵
از نون و ماست هم محروم شدیم (377803)
۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ۰۱:۳۱
کتاب 1980همه چی رو نوشته من جمله روش ارزون کردن جنس (377812)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها