به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۲ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۲۹۹۲۸۸

آیا عفونت کیست مویی منجر به سرطان می شود؟

گروه سلامت:کیست مویی یک بیماری شایع در ناحیه نشیمنگاهی یا دنبالچه است که بیشتر در مردان جوان و افراد پر مو دیده می شود تا زنان. در کیست مویی، یک کانال غیر طبیعی در زیر پوست؛ نزدیکی استخوان دنبالچه ایجاد می شود که معمولا چند آبسه کوچک ایجاد به وجود می آورد. این آبسه ها منجر به درد شدید و تورم در ناحیه دنبالچه می شود. افرادی که به این بیماری دچار می شوند ممکن است که نشت چرک و خون داشته باشند.
آیا عفونت کیست مویی منجر به سرطان می شود؟
امروزه یکی از بهترین روش های درمان برای از بین بردن این عارضه؛ لیزر کیست مویی می باشد که در کلینیک های تخصصی از جمله کلینیک زارعی به صورت سرپایی انجام می شود.
کیست مویی چیست؟
بیماری کیست مویی اسم های زیادی دارد. از جمله سینوس مویی، کیست سینوس کمری و سینوس پیلونیدال. این عارضه ای توده ای متورم از عفونت، چرک و موهای زائد بدن است که به شکل یک تیله برجسته، متورم و قرمز نمایان می شود. این کیست دقیقا بین دو شکاف باسن ایجاد می شود و در ناحیه کمر قرار دارد.

عکس واضح کیست مویی

دلیل بروز کیست مویی چیست؟
هنوز پزشکان دلیل قطعی برای ایجاد کیست مویی (سینوس پیلونیدال) بیان و تایید نکرده اند ولی احتمال ایجاد اکثر کیست های مویی را برگشت مو به داخل بدن و ادامه رشد موهای زائد می دانند که در نتیجه این اتفاق سیستم ایمنی بدن موها را به عنوان یک جسم خارجی شناسایی کرده و شروع به مقابله با آن ها می کند.
از طرفی دیگر برخی از علت ها وجود دارند که یک فرد را در معرض ابتلا به کیست مویی قرار می دهند. چند نمونه از شایع ترین دلایل عبارتند از:
•    چاقی مفرط: وزن بالا باعث می شود که فشار زیادی به کمر، دنبالچه و انتها ستون فقرات وارد شود در نتیجه خطر ابتلا به کیست مویی در این افراد بالا می رود. 
•    نشستن زیاد: افرادی مانند کارمندان و رانندگان که در طول روز زمان زیادی را صرف نشستن می کنند، باعث ایجاد فشار زیادی در کمر خود می شوند در نتیجه موهای زائد برگشته و به داخل بدن رشد می کنند.
•    داشتن موهای ضخیم: کسانی که موهای بدن آنها بسیار ضخیم بوده و دیر به دیر آنها را شیو می کنند، خیلی بیشتر در معرض ابتلا به کیست مویی قرار می گیرند. به همین دلیل آقایان بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

علائم
نشانه های کیست مویی به گونه ای است که ممکن است خود افراد و پزشک در اولین معاینه متوجه آن شود. زیرا علائم رایج زیر را دارند:
•    ایجاد تورم و التهاب در محل کیست
•    احساس درد در هنگام نشستن و ایستادن
•    وجود ترشحات چرکی و خونی در محل آبسه همراه با بوی بد
•    خارج شدن مو از محل کیست
•    وجود چندین حفره یا سوراخ در سطح پوست
•    وجود پوست قرمز و ملتهب در اطراف مقعد
•    احساس درد در ناحیه ی پایین کمر (دنبالچه)

کیست مویی و سرطان پوست
بدخیم بودن بیماری یا تغییرات سرطانی در محل سینوس پیلونیدال یک عارضه بسیار نادر است. طبق آمار از سال 1900 میلادی تا کنون در مجموع 69 مورد سرطان پوست ناشی از سینوس پیلونیدال گزارش شده است. پزشکان معتقدند که مشکلات مکرر یا طولانی در طی وجود عفونت و خود بیماری سینوس پیلونیدال عواملی کاملا جدی هستند.
التهاب مکرر پوست باعث تغییرات غیرطبیعی در مکانیسم ترمیم کیست عفونی شده و در نتیجه منجر به تغییرات بدخیم می شود. معمولاً رشد سلول های سرطانی در ناحیه آسیب دیده به کندی صورت می گیرد. اما در چنین موارد پیچیده ای، درمان فوری برای رهایی از سرطان پوست و خود توده سینوس پیلونیدال بسیار ضروری است. برخی از پزشکان متخصص از برش قسمت نسبتا وسیعی از پوست به منظور خارج کردن بافت آلوده استفاده می کنند. همچنین بعضی دیگر پرتودرمانی یا شیمی درمانی را به صورت منظم تجویز می کنند.
*می توان گفت شیمی درمانی برای از بین بردن کیست مویی به ندرت انجام شده یا تقریبا انجام نمی شود.

چگونه از سرطان پوست و عفونت سینوس پیلونیدال جلوگیری کنیم؟
قطعاً همه ما شنیدیم که پیشگیری بهتر از درمان است. سرطان پوست یا کارسینوم سلول های پوستی یک عارضه نادر از عوارض کیست مویی است که سالها طول می کشد تا ایجاد شود. درمان به موقع سینوس پیلونیدال می تواند شما را از احتمال ابتلا به سرطان ناشی از کیست مویی نجات دهد.
همانطور که گفته شد، عواملی مانند چاقی، موهای زائد بدن، شقاق عمیق هنگام زایمان و مشاغل کم تحرک، شما را بیشتر مستعد ابتلا به سینوس پیلونیدال می کنند. بنابراین، شما باید سعی کنید خود را در معرض همچین مواردی قرار ندهید. 
همچنین می توانید از کرم های موبر به منظور از بین بردن موهای زائد برای جلوگیری از رشد آنها استفاده کنید. اما، به یاد داشته باشید که اگر قبلاً به این بیماری دچار شده اید، با مشورت پزشک از این کرم ها استفاده نکنید.
هنگامی که بحث از بیماری کیست مویی می شود، درمان به موقع احتمال پیشرفت بیماری و بدخیم شدن آن را صفر می کند. البته این شرط را لحاظ کنید که باید از بهترین روش درمانی کمک بگیرید.
اغلب داروها و پمادها روی توده کیست مویی تاثیری ندارند و ممکن است فقط از گسترده تر شدن آن جلوگیری کنند. 
از آنجا که این توده تمایل بالایی به عود دارد، روش های موثرتری برای درمان پیشنهاد می شوند. از این رو روش های تهاجمی بهترین گزینه ها هستند.

کیست مویی در مردان و زنان

بهترین روش برای درمان کیست مویی چیست؟
به نقل از Pristyncare ؛ عمل کیست مویی با لیزر مدرن ترین و بهترین راه برای خلاص شدن از شر سینوس پیلونیدال است. آن هم برای همیشه! درمان مدرن مبتنی بر استفاده از اشعه لیزر برای سوزاندن و ریشه کن کردن سینوس پیلونیدال است که در واقع حداقل ترین روش تهاجمی بوده و عاری از بریدگی، زخم و آوردن گوشت اضافه است. انرژی لیزر برای تخلیه مواد عفونی از کیست کافی است. پزشکان کیست را می بندند و همچنین کل گودال سینوس پیلونیدال را برمی دارند. این شانس صفر را برای عود سینوس پیلونیدال تضمین می کند.
حتی نیازی به اقامت طولانی مدت در بیمارستان نیست. لیزر درمانی یک روش مراقبت روزانه است. بنابراین، بیمار می تواند در همان روز به راحتی به خانه بازگردد.
از نظر ماهیت حداقل تهاجمی، مانع از تحمل درد بیمار در طول یا بعد از درمان می شود. همچنین لیزر درمانی یک روند بهبود سریع و روان را ارائه می دهد. بیمار فقط در 3-5 روز بهبودی کامل را تجربه می کند. بنابراین بله ، این بهترین درمان برای سینوس پیلونیدال است.

مزیت درمان با لیزر در مقایسه با سایر روشها
دلایل مختلفی وجود دارند که باعث شده بیماران این راه را بر روشهای دیگر ارجحیت دهند. علاوه بر سادگی روش درمان با لیزر می توان مزیت های دیگر آن را به صورت موارد زیر معرفی کرد:
•    کمترین زمان را درمان کیست مویی با لیزر دارد که حدود نیم ساعت زمان می برد.
•    این روش به شکل سرپایی انجام می شود و مثل جراحی نیاز به مراجعه به بیمارستان و بستری ندارد.
•    در عمل جراحی سینوس مویی بیمار بیهوش می شود ولی در درمان با لیزر اینطور نیست و محل به صورت موضعی بی حس می شود.
•    فرد پس از عمل می تواند به فعالیت های روزمره خود ادامه دهد ولی پس از جراحی حتما باید تا مدت مشخصی استراحت مطلق باشد.

برای درمان به چه دکتری باید مراجعه کرد؟
این سوال تمام بیماران مبتلا به این عارضه است. لازم است بدانید که بهترین گزینه برای مراجعه و درمان متخصص جراح عمومی می باشد.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها