به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۷ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۳۰۰۲۲۹

۴۰۰۰ مرگ زودرس سالانه در تهران

۴۰۰۰ مرگ زودرس سالانه در تهران
گروه جامعه:عضو شورای شهر تهران با اشاره به وقوع حدود ۴۰۰۰ مرگ زودرس سالانه در پایتخت گفت: برخورد قاطع با دستگاه ها و وزارتخانه‌هایی که به وظیفه خود جهت مقابله با آلودگی هوا عمل نکنند، لازم است.به گزارش  فارس، مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور در صحن شورای ششم تهران اظهارداشت: برخی از حوادث و بلایا ناگهانی به وقوع می‌پیوندند مانند زلزله و یکی از دلایل آسیب پذیر بودن شهرها در مقابله با حوادث و بلایا، همین مسئله است که حادثه خبر نمی‌کند.

وی افزود: ولی در این میان مواردی است که قابل پیش بینی و پرتکرار بوده و من امروز می‌خواهم مسئله ای را بیان کنم تا شاید بتوانیم از شدت غافلگیر شدن شما عزیزان و دیگر مدیران کم کنیم.عضو شورای شهر تهران ادامه داد: پدیده آلودگی هوا یکی از رهاوردهای توسعه صنعتی که با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی و توسعه حریم شهرها، تردد بی قاعده خودروهای شخصی و مصرف بالای سوخت به یکی از بحرانی ترین معضلات شهری بلکه ملی تبدیل شده است.کلاف سردرگمی که رشته اش از دست مردم و مسئولان در آمده و روز به روز بر شدت آن افزوده می شود.

پیرهادی افزود: ابعاد این آثار در زمینه محیط زیست شهری به حدی است که حتی برنامه‌های کلان کشور نیز به طور محسوس از این نابهنجاری متاثر شده است. به طوری که تنها در تهران سالانه افراد زیادی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و بر اساس آمار موجود سالانه حدود ۴۰۰۰ مرگ زودرس را در شهر تهران باعث می‌شود که خسارات هنگفتی را بر بدنه اقتصادی کشور تحمیل می کند.

وی گفت: اگرچه بخشی از این آلودگی ریشه در ویژگی های جغرافیایی شهر تهران دارد، ولی سوءمدیریت و چند پارگی قانون و اجرا و کشمکش‌های تمام نشدنی میان نهادهای مسئول، این معضل را چند ده برابر کرده است. توسعه جمعیت شهری و فقدان اقدامات لازم جهت پایش و کنترل آلودگی هوا از یک طرف، و وجود منابع متعدد آلاینده از قبیل خودروها، صنایع، وسایل گرمایشی، فعالیت‌های ساختمانی و تجاری از طرف دیگر، افزایش روز به روز آلاینده ها را در این شهر به دنبال داشته است.

پیرهادی بیان داشت: موقعیت جغرافیایی و وجود رشته کوه ها در اطراف تهران به انباشته شدن آلودگی هوا کمک می کنند. در فصول سرد سال پدیده نام آشنای اینورژن یا وارونگی، متهم ردیف شماره یک این پرونده، شناخته می‌شود.این عضو شورای شهر تهران گفت: اگر دیگر متهمان این پرونده را نیز در یک خط کنیم در می یابیم که نقش سایر عوامل انسان ساخت، کم از پدیده جغرافیای طبیعی شهر تهران نیست و یا حداقل در تشدید آن به شدت موثر است.

وی عنوان کرد: عواملی نظیر تکمیل شدن شبکه حمل و نقل ریلی پاک، عدم نوسازی و بازسازی اتوبوس های فرسوده و دودزا، نبود هماهنگی و ضعف در اجرای قوانین، عدم توسعه انرژی های تجدیدپذیر، به کارگیری سوخت نامناسب دیزل ها و صنایع، عدم نصب فیلتر جاذب ذرات و کاتالیست‌های مناسب، به ویژه برای صنایع خودروهای سنگین با سوخت گازوئیل و مازوت، عدم بکارگیری خودروهای استاندارد هیبریدی و برقی به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی و خصوصی نظیر تپسی و اسنپ در این میان، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: تنها قربانی مشترک این عوامل، اعداد و آمار های وحشتناکی است از صدمات جدی جسمی و روحی کودکان، جوانان و سالمندان شهرمان می باشد. علائمی نظیر تضعیف سیستم ایمنی بدن، کاهش ظرفیت شش ها، افزایش نرخ مرگ و میر و اینها تنها بخشی از مشکلات جسمی است که گریبان مردم را می‌گیرد و اگر به این میزان، صدمات روحی، افسردگی ها و غیر نیز افزوده شود، اوج فاجعه ناپیداست.

عضو شورای شهر تهران یادآور شد:  بر طبق قانون هوای پاک که مهم ترین منبع معتبر قانونی در این زمینه است و وظایف و مسئولیت هر یک از دستگاهها صراحتا مشخص شده است و بخش اعظم آن متوجه نهادهای دولتی است، مدیریت شهری هم در این خصوص باید تمام تلاش خود را داشته باشد و با فرهنگسازی و اطلاع رسانی مشارکت حداکثری مردم را به صحنه آورد و همچون سایر دستگاه ها به وظایفی که در قانون تعیین شده، به درستی عمل کند.

 پیرهادی گفت: به ویژه در دوره جدید مدیریت شهری که شهردار تهران به عنوان یک عضو ثابت هیات دولت محسوب می شوند، با کمک سایر دستگاه ها و نهادها، این موضوع را با اهتمام جدی در هیات دولت پیگیری کند.
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: موضوع سلامت شهروندان موضوعی راهبردی است. تعریف چشم انداز و معرفی راهکار و برنامه های اجرایی نظیر توسعه حمل و نقل پاک، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن موتور سیکلت ها و خودروهای سبک و سنگین و موتور سیکلت های آلاینده با طرح های تشویقی و همچنین استفاده از خودرو های هیبریدی و برقی، توسعه شبکه مترو در تهران، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، جایگزینی‌ سوخت‌های پاک و بیوزیستی، تغییر سوخت نیروگاه‌های پیرامون شهر، توسعه شبکه پایش و سیستم هشدار، عدم پلاک گذاری خودرو‌های آلاینده، هوشمند سازی حمل و نقل شهری، تشکیل ستاد یا دبیرخانه فرابخشی و در نهایت پیگیری شهرداری برای برخورداری از تسهیلاتی نظیر سهم دولت در خرید اتوبوس کمک دولت در این خصوص می تواند نقطه عطفی در برون رفت از این معضل کهنه و ریشه دار شهر تهران باشد.

وی گفت: رسیدگی به وضعیت نابسامان آلودگی هوای تهران به عنوان پایتخت کشور ایران که مرتبا در صدر چند شهر آلوده جهان است، نه تنها از جایگاه بین المللی زیبنده ملت بزرگ ایران نیست بلکه در شان مردم  نیز نخواهد بود .

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه نشست های مشترک و اتخاذ راهبرد های همسو در زمینه رفع آلودگی هوا، با نهاد های مختلف امری اجتناب‌ناپذیر و ضروری است، گفت:عدم اجرای مناسب قانون هوای پاک، که بیش از 18 سازمان و وزارتخانه در آن نقش دارند، نیازمند هماهنگی از سوی وزارت کشور و استانداری تهران خواهد بود.
وی گفت: در همین راستا، از استاندار تهران درخواست می‌کنم، که نسبت به تشکیل جلسات و هماهنگی لازم بین دستگاه ها و نهاد ها قبل از هرگونه آلودگی هوا اقدام کند و دادستان تهران، در خصوص تشکیل جلسه، برای راه اندازی کارگروه پیگیری آلودگی هوا در دادستانی تهران تشکر می‌کنم.

پیرهادی گفت: اما این قطعا کافی نیست و تا برخورد قاطع با دستگاه ها و وزارتخانه‌هایی که به وظایفشان در این خصوص به درستی عمل نمی‌کنند، صورت نپذیرد و تا این حق عامه مردم که با ترک فعل برخی متولیان امر، باعث به خطر افتادن و متاسفانه از بین رفتن جان برخی شهروندان ما می‌شود، صورت نپذیرد، این مسئله حل نخواهد شد.
برچسب ها: مزگ زودرس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها