به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب : ۳۰۱۵۳۱

عقب‌نشینی اردوغان از اخراج سفرای غربی

عقب‌نشینی اردوغان از اخراج سفرای غربی
گروه بین الملل: رئیس جمهور ترکیه که سفیران ده کشور را به دلیل حمایت از آزادی عثمان کاوالا "عنصر نامطلوب" نامیده بود، با ابراز خشنودی از بیانیه ‌کشورهای غربی در پایبندی به "موازین کنوانسیون دیپلماتیک"، از تهدید به اخراج سفرا دست کشید.سفیران چند کشور غربی در ترکیه بیانیه‌ای در باره پایبندی به عدم مداخله در امور داخلی کشور میزبان صادر کرده‌اند که موجب خرسندی اردوغان و توقف بحث اخراج سفیران شده است.اردوغان در جلسه هیات دولت ترکیه گفته است که این بیانیه، نشانه کنار کشیدن این سفیران و "محتاط‌تر شدن" آنها در آینده است.سفارت آمریکا  در حساب رسمی توییتری خود نوشت: «این کشور به بند ۴۱ کنوانسیون وین در باره روابط دیپلماتیک پایبند است.»کانادا، هلند و نیوزلند نیز پیام‌های مشابهی دادند و سایر کشورها از جمله آلمان، توییت سفارت آمریکا را بازنشر کردند. سفارت آلمان در آنکارا پیش‌تر گفته بود که اخراج سفیران به آنها اطلاع داده نشده است.
اردوغان پس از پشتیبانی سفیران آمریکا و چند کشور اروپایی از کارزار آزادی عثمان کاوالا، چهره مدنی مطرح ترکیه، ده سفیر را "عنصر نامطلوب" نامیده و از وزارت خارجه خواسته بود علیه آنها اقدام مقتضی انجام گیرد.در عرف دیپلماسی بین‌المللی، متصف کردن افراد به این نام، به معنای اخراج آنهاست.
تهدید اردوغان به اخراج ده سفیر، جدی‌ترین تنش با غرب طی ۱۹ سال رهبری او در ترکیه تلقی شد. اردوغان با متهم کردن نمایندگان دیپلماسی ده کشور به "گستاخی" از آنها خواسته بود که اگر نمی‌خواهند جامعه ترکیه را درک کنند، هر چه زودتر این کشور را ترک کنند. دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا این موضع را نشان‌دهنده رویکرد استبدادی دولت ترکیه دانسته بود. حال اردوغان می‌گوید، هدف نه ایجاد بحران، بلکه دفاع از حق حاکمیت آنکارا بود.اردوغان سفیران کشورهای کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، هلند، نروژ، سوئد، فنلاند، نیوزیلند و آمریکا را "عناصر نامطلوب" خوانده بود. هفت کشور در این میان اعضای ناتو و متحد ترکیه در این پیمان هستند.
سفیران کشورهای یاد شده به مناسبت هزارمین روز دستگیری عثمان کاوالا، فعال فرهنگی- اجتماعی بیانیه‌ مشترکی داده و نوشته بودند: «تاخیر مداوم در روند قضایی کاوالا، قرار دادن پرونده‌های مختلف در کنار هم و ایراد اتهامات جدید پس از مبرا شدن از اتهامات قبلی بر توجه به دموکراسی، حاکمیت قانون و شفافیت در سیستم قضایی ترکیه سایه انداخته است.»
وزارت خارجه ترکیه پیش از تهدید اردوغان، این سفیران را برای ادای توضیح احضار کرده بود. "آنادولو کولتور"، سازمان فرهنگی عثمان کاوالا، سازمانی است که برای تحقق رواداری میان گروه‌های اتنیک در ترکیه فعالیت می‌کند. این سازمان همکاری‌های وسیعی با سازمان‌های جهانی از جمله انستیتو گوته آلمان دارد. این ناشر و کنشگر حقوق بشری که پشتیبان آزادی رسانه‌ها، حقوق اقلیت‌ها، کردها و جدایی دین از دولت است، از چهار سال قبل زندانی است.دولت ترکیه ادعا می‌کند که کاوالا با فعالیت‌هایش در صدد بی ثبات کردن جامعه بوده است.



 
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها