به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۹:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۷ ساعت ۲۲:۵۳
کد مطلب : ۳۰۲۰۱۹

عربستان، سفیر لبنان در ریاض را اخراج كرد

گروه بین‌الملل: دولت عربستان سعودی روز جمعه فرمان اخراج سفیر لبنان در ریاض را صادر کرد و همزمان سفیر خود در بیروت را به کشور فراخواند.
عربستان، سفیر لبنان در ریاض را اخراج كرد
به گزارش شبکه خبری العربیه، وزارت امور خارجه سعودی به سفیر لبنان در ریاض ۴۸ ساعت فرصت داده است خاک عربستان را ترک کند. این تصمیم در پی اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، پیش از رسیدن به این مقام، درباره جنگ ائتلاف عربستان علیه حوثی‌ها در یمن اتخاذ می‌شود. جورج قرداحی اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی گفته حوثی‌های مورد حمایت ایران از خود دفاع می‌کنند و جنگ یمن را «بیهوده» خوانده است. وی گفت این اظهارات «نظرات شخصی» او بوده و پیش از مقام وزارت بیان شده و او به سیاست‌های دولت لبنان متعهد است.
روز سه‌شنبه ویدیویی از گفته‌های قرداحی در رسانه‌های اجتماعی پخش شد و او می‌گوید مربوط به حدود سه ماه پیش بوده‌اند. قرداحی ماه پیش وزیر شد. وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه امروز خود گفته است، ریاض اظهارات قرداحی را بازتاب سیاست‌های رسمی بیروت تلقی نمی‌کند. در ادامه بیانیه گفته شده پادشاهی سعودی از پیامد روابط با لبنان «به دلیل نادیده گرفتن واقعیت‌ها توسط مقامات لبنانی و ناکامی مداوم آنها برای اتخاذ تدابیر اصلاحی متاسف است.» وزارت خارجه سعودی تاکید کرده است، سلطه «گروه تروریستی حزب‌الله» بر تصمیمات لبنان، این کشور را به بستری برای فعالیت‌های تروریستی تبدیل کرده است.  این وزارتخانه با تاکید بر این که حزب‌الله بهترین‌ها را برای لبنان نمی‌خواهد، گفته است شبه‌نظامیان حزب‌الله به «تروریست‌های حوثی» آموزش نظامی می‌دهند. عربستان سعودی همچنین واردات تمام کالا‌های لبنانی به این کشور را ممنوع کرد.

عربستان سعودی در بیانیه ای به اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان اشاره کرد و آنها را نمایانگر اپیزود جدیدی از مواضع مذموم و مردود برخی مقامات لبنانی در قبال پادشاهی و سیاست‌های آن دانست و گفت: این اظهارات حاوی تهمت، وارونگی حقایق و جعل است. ریاض با تأکید بر این که لبنان اقدامات خواسته شده از سوی پادشاهی را برای توقف صادرات مواد مخدر از لبنان به این کشور را عملی نکرده‌است، گفت که این امر به ویژه با توجه به تسلط گروه حزب‌الله بر همه ورودی‌ها و گذرگاه‌ها و همچنین عدم مجازات افرادی که در این جنایات دست دارند، پررنگ شده‌است. جنایت‌های این افراد قاچاقچی ملت سعودی را هدف قرار داده و عدم همکاری در استرداد افراد تحت تعقیب به پادشاهی نقض توافقنامه همکاری قضایی است.

ریاض از وضعیت روابط با بیروت به دلیل بی‌توجهی مقامات لبنانی به واقعیت‌ها و عدم همکاری آنها در اتخاذ اقدامات اصلاحی ابراز تاسف کرد و گفت عمل به این اقدامات تضمین کننده روابطی است که پادشاهی از دیرباز بر اساس احساسات برادرانه و پیوندهای عمیق با ملت عزیز لبنان به آن علاقه داشته‌است. این بیانیه تأکید کرد که سیطره گروه حزب‌الله بر تصمیم دولت لبنان، لبنان را به عرصه و نقطه شروعی برای اجرای پروژه‌های کشورهایی تبدیل کرده که خیر و خوبی را برای لبنان و ملت برادرش آرزو نمی‌کنند.

عربستان سعودی با اشاره به این که ملت لبنان با همه فرقه‌ها و قومیت‌هایش از زمان استقلال جمهوری لبنان تاکنون با سعودی پیوندهای تاریخی دارد گفت: حزب‌الله از شبه نظامیان تروریست حوثی را حمایت و آموزش می‌دهد. برای حفظ سلامت شهروندان سعودی در سایه تشدید وضعیت بی‌ثباتی امنیتی در لبنان، دولت سعودی بر دستورالعمل‌های سابق صادره مبنی بر منع سفر شهروندان سعودی به لبنان تأکید می‌کند. این بیانیه بر اهتمام خود به شهروندان لبنانی مقیم پادشاهی تأکید و آنها را بخشی از بافت و پیوندی که مردم سعودی و برادران عرب ساکن در پادشاهی را متحد می‌کند، می‌داند. در پایان این بیانیه آمده‌است که آنچه از سوی برخی مقامات لبنانی مطرح شده را بیانگر مواضع جامعه لبنانی عزیز و مقیم پادشاهی نمی‌داند.
برچسب ها: عربستان سعودی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها