به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۳۰۳۰۰۴

عرضه بنزین و گازوئیل کاهش یافت

عرضه بنزین و گازوئیل کاهش یافت
گروه اقتصادی: نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت: فروش نفت‌خام و فراورده در بورس سازوکار تسویه ارزی ندارد و مشتریان حتی برای واریز پیش‌پرداخت ارزی هم باید به شرکت ملی نفت و یا شرکت ملی پخش مراجعه کنند تا ما اجازه دهیم که در تابلو شرکت کنند، این رویه نقض غرض است.

به گزارش ایلنا، امیرحسین تبیانیان  درباره تغییرات عرضه نفت‌خام و فرآورده در بورس انرژی اظهار داشت: عرضه محصولات با توجه به موجودی شرکت ملی نفت طبق روال سابق صورت می‌گیرد و همین فرایند ادامه دارد. 
وی افزود: مهم‌ترین محصول که در بازار نیز متقاضی دارد، نفت‌کوره است و به صورت مستمر و هر هفته عرضه و معامله می‌شود.

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی تصریح کرد: برنامه‌ای برای تغییر در عرضه نفت‌خام نداریم، زیرا همه آنچه پیشنهاد شده اعمال شده، بنابراین تصمیم جدیدی از سوی وزارت نفت برای تغییر در شکل عرضه‌ها وجود ندارد، وزارت نفت تمامی اقدمات و تغییرات لازم را انجام داده اما سازوکارهایی باید از سمت بورس جهت تسهیل در معاملات صورت گیرد که تاکنون انجام نشده است.

وی گفت: در حال حاضر فروش نفت‌خام و فراورده در بورس سازوکار تسویه ارزی ندارد و مشتریان حتی برای واریز پیش‌پرداخت ارزی هم باید به شرکت ملی نفت و یا شرکت ملی پخش مراجعه کنند تا ما اجازه دهیم که در تابلو شرکت کنند، این رویه نقض غرض است، اگر قرار است مشتری در گام اول وارد مذاکره با ما شود و پیش‌پرداخت را هم به خود ما بدهد انجام معامله در بورس موضوعیتی ندارد، بنابراین این مشکل در بورس انرژی حل نشود، فروش بورسی امیدوارکننده نیست.

تبیانیان توضیح داد: ما تاکنون حجم قابل توجهی نفت‌خام در بورس عرضه کردیم اما با توجه به اینکه متقاضیان مدعی باید در گام اول به فروشنده مراجعه کنند تمایلی به حضور در بورس ندارند من هم در جایگاهی نیستم که آنها را مجبور کنم به بورس مراجعه کنند، در دو سال اخیر بارها اعلام کردیم که این مسئله قابل حل است وقتی شرکت نفت می‌تواند در شرایط تحریم در قرارداد با بانک‌ها ارزی دریافت داشته باشد همین مکانیزم قراردادی را بورس هم می‌تواند داشته باشد، اما تاکنون بورس کاری نکرده و هر قدر هم ما عرضه داشته باشیم کار جلو نمی‌رود، احتمالا بورس نگران تحریم است، بنابراین زیر بار مسئولیت نمی‌رود، در هر حال تا این موارد برطرف نشود، معامله‌ها منجر به نتیجه نمی‌شود.

وی بیان داشت: بازیگران فرآورده بیشتر داخلی هستند و متقاضی زیاد است به مشکل نمی‌خورد اما حل مشکل نفت‌خام چون جدی‌تر بوده و بازیگران انتظارات بیشتری دارند، مهم است. مثلا سایت بورس انرژی صفحه انگلیسی ندارد در گام اول ما باید مباحث درج شده را ترجمه کنیم که موضوع از چه قرار است، یا اینکه اطلاعیه عرضه‌ها ویرایش انگلیسی ندارد اینها مشکلاتی است که نمی‌توانیم مشتری را ملزم به خرید از بورس کنیم. 

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی خاطرنشان کرد: ما طی 2 سال اخیر موضوع تسویه، شکل کار، قرارداد، انجام معامله و قیمت را از سمت وزرات نفت حل کردیم و پیشنهادی نمانده که انجام نداده باشیم، اما همچنان برخی مباحث ابتدایی و بدیهیات از سوی بورس برطرف نشده است و با توجه به اینکه در نفت‌خام محدودیت جدی وجود دارد و کار پیچیده‌تر است، باید اقدامات اصلاحی داشته باشیم، اما در مورد فراورده با توجه به اینکه کالای پرکششی است و متقاضیان زیاد هستند، طبق روال عرضه می‌شود و مشکلی نیست.

وی درباره تغییر در حجم عرضه فراورده با توجه به افزایش نیاز داخل و لزوم ذخیره‌سازی گفت: حجم عرضه و صادرات بنزین، گازوئیل و نفت‌کوره را بشدت و به میزان محسوسی کاهش یافته، زیرا مهم‌ترین مسئله کشور تامین نیاز داخل و ذخایر سوخت نیروگاه‌ها است.
برچسب ها: بنزین زمستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها