به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۱۸:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۴ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۳۰۳۲۷۵

حروف فارسی بر بلندای برج سانفرانسیسکو

حروف فارسی بر بلندای برج سانفرانسیسکو
گروه فرهنگ وهنر: چرخش یک ویدئوی یازده دقیقه‌ای بر بوم برج بلند سانفرانسیسکو. چیدمانی از نور و حرکت که جنب و جوش انسان‌ها، موجودات و اشیا را در توالی زمان نشان می‌دهد. کاری حاوی حروف فارسی با همکاری و همت هنرمند ایرانی، شقایق سیروس.
یک کره مرمرین به دور تاج برجی بلند می‌چرخد. از گوی الفبای فارسی و لاتین بیرون می‌حهد و حروف به نوبه خود با اشاره دست‌ها دور و نزدیک می‌شوند. تاس‌های شیشه‌ای در حرکتند و گل‌هایی ناشناخته در پی آن‌ها. زمین می‌چرخد و سپس با تغییر مدار به ده‌ها جرم آسمانی تکثیر می‌شود. این‌ جهان خیالی، تصاویری از یک چیدمان نوری و چندرسانه‌ای است. پروژه‌ای بر بام "سیلزفورس تاور"، یکی از بلندترین برج‌های سانفرانسیسکو که چون فانوسی در آسمان شهر می‌درخشد و از دوردست پیداست.
هنرمندان در این پروژه از گردش افلاک، آمد و شد انسان‌ها و جانداران در زمین و سردرگمی‌های زبانی الهام گرفته‌اند. شاید حلقه چرخان و تصاویر متحرک بر فراز برج، نمود شتاب و سیر زمان در زمین باشند و تلاقی حروف با یکدیگر، نماد  قوت و ضعف زبان.شقایق سیروس، نقاش و طراح ایرانی، از همکاران پروژه بوده و ایده‌ الفبای فارسی ابتکار اوست. پروژه‌ای زیر نظر جیم کمپل، هنرمند آمریکایی که خالق آثار هنری  چند رسانه‌ای از نور و صدا و تصویر است و مجسمه‌ها و چیدمان‌هایش در معتبرترین موزه‌های هنری جای دارند.
پروژه "روز در شب" بلندترین اثر هنری روی زمین نیز نامیده شده است. شقایق سیروس متولد ۱۹۸۷ میلادی در تهران و تحصلیکرده دانشگاه هنر کالیفرنیاست.


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها