به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۸ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۳۰۴۱۲۳

صدها پناهجو از بلاروس راهی لهستان شدند

صدها پناهجو از بلاروس راهی لهستان شدند
گروه بین الملل: از هفته‌ها پیش پناهجویان مناطق بحرانی تلاش دارند از طریق روسیه سفید به قلمرو اتحادیه اروپا وارد شوند. حال گروه بزرگی از آن‌ها راهی مرز لهستان شده‌اند. دولت این کشور نیروهای نظامی را به منطقه اعزام کرده است.
در مرز روسیه سفید و لهستان تنش رو فزونی گذارده است. به گفته مقامات روسیه سفید (بلاروس)، گروه بزرگی از مهاجران پای پیاده به سوی مرز اتحادیه اروپا با کشور همجوار حرکت کرده‌اند.
تصاویر ویدئویی و عکس‌هایی که بخشی از آنها از سوی وزارت دفاع لهستان منتشر شده‌اند، حرکت این گروه بزرگ از پناهجویان را نشان می‌دهند که با دار و ندار خود در مرز لهستان تجمع کرده‌اند. گفته می‌شود شمار آن‌ها میان ۳ تا ۴هزار نفر است.مقامات لهستان روسیه سفید را متهم به این رو در رویی نگران‌کننده کرده‌اند.پیوتر واورسیک، معاون وزیر خارجه لهستان گفت: «روسیه سفید قصد ایجاد یک درگیری دارد، و ترجیح می‌دهند این درگیری توأم با شلیک گلوله و قربانی باشد.»
ماریوژ بلاژچاک، وزیر دفاع لهستان در توییتر نوشت که ۱۲هزار سرباز برای انجام عملیات به منطقه مرزی اعزام شده‌اند. او افزود که لهستان برای دفاع از مرز آمادگی دارد.
آلکساندر لوکاشنکو، دیکتاتور روسیه سفید که همه‌جانبه مورد حمایت ولادیمیر پوتین، رئیس کرملین است، ماه‌هاست که با اعطای ویزای توریستی به پناهجویان به آن‌ها اجازه ورود به کشور را داده است."مسیر بلاروس" امروز به مسیر ورود به کشورهای غربی مشهور شده که دیکتاتور این کشور به صورت هدفمند آن را امکان‌پذیر ساخته است. لوکاشنکو قصد دارد با این اقدام در اتحادیه اروپا شکاف اندازد و تحریم‌های سخت اتحادیه اروپا علیه روسیه سفید را تلافی کند.
تابستان دو سال پیش در پی برگزاری یک انتخابات بحث‌انگیز که با انتقادهای بسیاری در داخل و خارج روبرو بود دوباره آلکساندر لوکاشنکو که از ۲۵ سال پیش زمامدار این کشور است دوباره به عنوان رئیس جمهور پیروز انتخابات اعلام شد. اتحادیه اروپا، آمریکا و بریتانیا در واکنش به سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات به این نتیجه، تحریم‌هایی را علیه مقامات روسیه سفید وضع کردند.
لهستان در مناطق مرزی با روسیه سفید از دوم سپتامبر سال جاری وضعیت اضطراری اعلام کرده است. دولت لهستان می‌خواهد با ممنوعیت ورود نمایندگان سازمان‌های حقوق بشری و خبرنگاران مانع از آن شود که پناهجویان به هنگام عبور از مرز و سپس ورود به خاک لهستان تحت حمایت قرار گیرند.تاکنون ۱۰ نفر در نواحی مرزی کشته شده‌اند، اما فعالان مدنی می‌گویند شمار واقعی قربانیان بالاتر از این رقم است.این مهاجران در شرایط بسیار وخیمی به سر می‌برند. آن‌ها در معرض سرما و فقدان آب و غذا و رسیدگی‌های پزشکی هستند.
سازمان‌های حقوق بشری دولت لهستان را متهم می‌کنند، با پس فرستادن اجباری پناهجویان به روسیه سفید، به جای دریافت درخواست پناهندگی آن‌ها، حقوق بین‌المللی در زمینه پناهندگی را نقض کرده است.


 
برچسب ها: بلاروس
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها