به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۴ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۳۰۵۳۶۵

مقابله با گرانی در حد شعار است

مقابله با گرانی در حد شعار است
گروه اقتصادی: قیمت کالاهای اساسی به‌طور سرسام‌آوری در حال افزایش است و مردم به صورت روزانه شاهد افزایش قیمت ها و آب رفتن درآمد ماهانه خود هستند اما آنچه از سوی مسئولان دیده نمی شود عزمی برای کنترل قیمت ها و ایجاد ثبات در بازار است.

به گزارش  ایلنا، گرانی؛ پدیده ای کهنه در اقلام اساسی است و مردم مدت‌هاست که با قیمت‌های افزایش یافته غیرمنطقی مواجه هستند. اگر چه کسی این روزها از این افزایش قیمت تعجب نمی‌کند اما از اینکه قدرت خرید خود را از دست داده و شاهد آب رفتن درآمد خود هستند گلایه دارند و کاری هم نمی‌توانند بکنند.

طبق آخرین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به مهر امسال ۴۵.۴ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۹.۲ درصد و نرخ تورم ماهانه نیز ۳.۷ درصد گزارش شده است و مهم‌ترین خواسته مردم از دولت فعلی، عمل به وعده‌های انتخاباتی در کنترل افسارگسیختگی بازار و میزان نرخ تورم است.

آمارهای منتشر شده از سوی مراجع رسمی کشور از رکورددار بودن قیمت شکر حکایت دارد به طوری که طی یکسال منتهی به شهریور امسال شکر با ۷۱ درصد افزایش قیمت رکورددار گرانی‌ها و پس از آن شکر، برنج ایرانی و گوشت گوساله ۶۳ درصد افزایش قیمت داشته است.

همچنین بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، یزد از استان‌های گران کشور است و تورمی بالاتر از میانگین کشوری را در سال جاری تجربه کرده با این وجود مسئولان استان می گویند قیمت بسیاری از کالاهای اساسی در استان کمتر از استان های همجوار است.

افزایش نظارت برای کنترل بازار
بررسی میزان اثر گذاری نظارت ها و کنترل ها، روند افزایش قیمت اقلام غذایی در استان نسبت به سایر استان ها، مسئولان را برآن داشت تا نشست کارگروه تنظیم بازار استان را با این رویکرد برگزار کنند اما به نظر می رسد مانند نشست های قبلی تاثیری در تنظیم بازار ندارد.

استاندار یزد اما با اشاره به لزوم بررسی روند نوسانات قیمت ۵۳ قلم از مواد خوراکی در هفت ماهه اخیر، گفت: در این زمینه باید روند افزایش قیمت اقلام غذایی در استان یزد نسبت به سایر استان ها در یک بازه زمانی مشخص مقایسه و در صورت مشاهده تفاوت معنادار قیمت هر یک از اقلام؛ علت گرانی احتمالی آن ها در استان نسبت به استان های با شرایط یکسان احصاء شود.

مهران فاطمی گرچه اشاره ای نداشت که اگر این گرانی محرز شد چه باید کرد اما تاکید کرد از کاهش توجه‌ها به وضعیت دیگر کالاهای مورد نیاز مردم غافل نشویم.استاندار یزد افزود: باید کمیته‌ای جهت بررسی وضعیت قیمت اقلام مورد نیاز مردم و تحلیل علت یا عوامل متاثر بر قیمت گذاری اقلام تشکیل شود تا در آن نشست به صورت مبسوط، معقول یا نا معقول بودن قیمت اقلام اعلام و راهکارهای کارآمد برای مداخله درست برای کنترل قیمت ها ارائه شود.

وی همچنین از اعمال نظارت ویژه جهاد کشاورزی بر کالاهای اساسی حوزه کشاورزی خبر داد و عنوان کرد: ابلاغیه ای به استان ها مبنی بر ماموریت یک سوم نیروهای بازرسی سازمان صمت هر استان به سازمان جهاد کشاورزی ارسال شده تانظارت ها بیشتر شود.

مقابله با گرانی در حد شعار
بررسی‌های میدانی حاکی از افزایش قیمت‌ها به صورت روزانه و حتی ساعتی است و مردم نیز معتقدند که  آنچه را نیاز داریم اگر امروز خرید نکنیم فردا گران‌تر می‌شود و افزایش قیمت‌ها و گرانی‌ها به یک جنس و کالا ختم نمی‌شود و در همه کالاها، بازار گرانی داغ است.

گرانی ها اما در ابتدای کرونا با کمبود و احتکار ماسک و لوازم شست و شو و مواد ضدعفونی خودنمایی کرد و بعد به میوه و سبزیجات و حبوبات رسید و کار به‌جایی رسید که عدسی و عدس‌پلو به غذای شاهانه تبدیل شد.
با همه این تفاسیر گرانی‌ها ادامه دارد و همچنان از چپ و راست می‌شنویم که نظارت‌ها تشدید شده و شدیدتر هم می شود اما این تشدید کجای بازار است که مردم کنترلی در گرانی‌های افسار گسیخته نمی بینند مشخص نیست و مردم به این نتیجه رسیدند که مقابله با گرانی در حد شعار باقی مانده است.
برچسب ها: گرانی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها