به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۳:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۳۰۶۵۷۳

در ایران امکان شکایت از قوا وجود ندارد

در ایران امکان شکایت از قوا وجود ندارد
گروه سیاسی: یک حقوقدان با اشاره به اظهارات رییس قوه قضاییه درباره ضرورت تببین اصل ۹۰ قانون اساسی درباره شکایت از قوا گفت: در ایران اصولا امکان شکایت نیست. ما همان نظارت را داشته باشیم کافی است. فرضا یکدفعه دولت تصمیمی را می گیرد، ما کجا باید شکایت کنیم؟
 نعمت احمدی، گفت: متاسفانه دولت همیشه حاشیه امنی داشته است و شیوه خاصی برای شکایت از دولت نداشتیم یا اصلا نمونه و رویه ای نداشته‌ایم. علاوه بر آن معنی دولت مشخص نیست که منظور از دولت کیست؟ آیا دولت، حاکمیت است یا قوه مجریه است.
وی افزود: طبق اصل ۱۷۱ قانون اساسی "هر گاه در اثر تقصیر یا اشتباه قاضی در موضوع یا در حکم یا در تطبیق حکم بر مورد خاص، ضرر مادی یا معنوی متوجه کسی گردد، در صورت تقصیر، مقصر طبق موازین اسلامی ضامن است و در غیر این صورت خسارت به وسیله دولت جبران می‌شود و در هر حال از متهم اعاده حیثیت می‌گردد." ما نتوانستیم تا به حال بفهمیم دولت کیست؟ آیا دولت، نظام یا شخص یا قوه مجریه است؟
احمدی تصریح کرد: معضل ما در کشور مطلق العنان بودن هر یک از قواست. افراد قوای سه گانه را نقد می کنند ولی اینکه این نقدی که من به شخصه انجام میدهم، به نتیجه برسد را نداریم.
این وکیل دادگستری افزود: به عنوان مثال در مجلس وقتی تحقیق و تفحص می گذارند، نتیجه تحقیق و تفحص شکایت تلقی می شود و شاکی در اینجا مجلس است زیرا حق اجازه تحقیق و تفحص را داده است یا مثلا دیوان محاسبات است که باید تفریغ بودجه را داشته باشد اما در بقیه موارد چنین چیزی نداریم. ما می دانیم دیوان عدالت، سازمان بازرسی، محاکم و دادگاه ها وجود دارد و هست اما اینکه مستقیما بتوان از عملکرد سه قوه آنگونه که در قانون اساسی آمده یک پرونده ای به نتیجه برسد را پیدا نکردم.
برچسب ها: ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها