به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۱ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۳۰۶۸۰۲

قهوه و چای آلزایمر را کاهش می‌دهد

قهوه و چای آلزایمر را کاهش می‌دهد
گروه علمی: یک مطالعه اخیر رابطه بین مصرف قهوه و چای و کاهش سکته مغزی، زوال عقل پس از سکته را بررسی کرد و نتایج این پژوهش حاکی از این است که نوشیدن قهوه، چای یا هر دو با کاهش خطر زوال عقل و سکته مغزی مرتبط است.این تحقیق که در مجله "PLOS Medicine" منتشر شده نشان داد، افرادی که ۲ تا ۳ فنجان قهوه در روز و ۳ تا ۵ فنجان چای و یا ۴ تا ۶ فنجان چای و قهوه در روز می‌نوشند، کمترین خطر زوال عقل و سکته مغزی را تجربه می‌کنند. به عبارت دیگر، شرکت‌کنندگانی که ۲ تا ۳ فنجان چای و ۲ تا ۳ فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند، در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که چای یا قهوه نمی‌نوشیدند، ۳۲ درصد کمتر در معرض سکته مغزی و ۲۸ درصد کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.
 
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و زوال عقل هفتمین علت مرگ و میر در جهان است. همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بیماری آلزایمر را شایع ترین نوع زوال عقل است.زوال عقل نام عمومی برای انواع علائمی است که با کاهش پیشرونده شناختی مشخص می‌شود و عمدتا افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد.

سکته مغزی نیز یکی دیگر از علل اصلی مرگ و میر در جهان است و زمانی اتفاق می‌افتد که خون‌رسانی به مغز مسدود یا یک رگ خونی در مغز پاره شود، این موضوع باعث می شود بافت مغز بمیرد یا آسیب ببیند. سکته مغزی به طور قابل توجهی شانس ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد. محققان تخمین زده اند که پیشگیری از سکته مغزی می تواند از یک سوم موارد زوال عقل پیشگیری کند.

با توجه به شیوع زوال عقل و سکته مغزی، دانشمندان علاقه مند هستند که بفهمند کدام عوامل سبک زندگی بر کاهش خطر تأثیر می گذارد؛ مصرف چای و قهوه یکی از این عوامل است، بسیاری از مردم در سراسر جهان به طور منظم چای یا قهوه می نوشند و بر اساس نتایج این تحقیق یک اثر بالقوه کوچک می تواند در جمعیت قابل توجهی اثرگذار باشد.

در مطالعه حاضر، نویسندگان خاطرنشان کردند که برخی تحقیقات نشان داده که نوشیدن چای یا قهوه بیشتر با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است. با این حال، تحقیقات کمی در مورد اینکه آیا ترکیب چای و قهوه نیز با همین اثر مرتبط است، وجود دارد. محققان این پژوهش معتقدند باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا بفهمند آیا این رابطه علت و معلولی است یا خیر؟ علاوه بر این، آنها معتقدند که در مورد ارتباط بین ترکیب چای و قهوه و خطر سکته مغزی و زوال عقل و زوال عقل پس از سکته اطلاعات کمی وجود دارد. علاوه بر این، نویسندگان مطالعه تاکید کردند که یافته‌ها در مورد اینکه آیا مصرف قهوه و چای با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است یا خیر، متناقض بوده است.

در این پژوهش، محققان از داده‌های Biobank بریتانیا استفاده کردند، پایگاه داده ای حاوی اطلاعات پزشکی و ژنتیکی دقیق از ۵۰۰ هزار نفر در بریتانیا که در این تحقیق، آنها از داده‌های ۳۶۵ هزار ۵۸۲ نفر از این شرکت‌کنندگان بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ استفاده کردند. محققان سوابق پزشکی آنها را تا سال ۲۰۲۰ پیگیری کردند. آنها میزان مصرف چای یا قهوه ای را به طور روزانه بررسی کردند و سپس به بررسی تعداد شرکت‌کنندگانی که در طول دوره مطالعه دچار سکته مغزی یا زوال عقل شدند، پرداختند.

این پژوهشگران همچنین برخی از عوامل دیگر که ممکن است بر زوال عقل یا خطر سکته مغزی تأثیر بگذارد مورد ارزیابی قرار دادند. این عوامل شامل جنس، سن، قومیت، سطح تحصیل، درآمد، شاخص توده بدنی، وضعیت سیگار کشیدن، مصرف الکل، فعالیت بدنی، الگوهای رژیم غذایی، نشانگرهای زیستی خاص و سابقه سرطان، دیابت، بیماری شریانی قلبی عروقی و فشار خون بالا بود. به طور کلی، ۵۰۷۹ شرکت‌کننده در طول دوره مطالعه دچار زوال عقل شدند و ۱۰ هزار و ۵۳ نفر سکته کردند.نتایج حاکی از اثربخش بودن مصرف چای و قهوه در کاهش ابتلا به زوال عقل و کاهش خطر سکته مغزی است.
برچسب ها: آلزایمر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها