به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۹ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۳۰۸۴۱۱

سرمایه‌گذاری ۲۷میلیارد دلاری «توتال» در عراق

سرمایه‌گذاری ۲۷میلیارد دلاری «توتال» در عراق
گروه اقتصادی: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، کشور عراق قراردادی را با گروه فرانسوی توتال به ارزش 27 میلیارد دلار برای اجرای چهار پروژه در زمینه گاز و برق امضا کرد که زیرساخت های بخش انرژی در این کشور را تقویت می کند.

این قرارداد بر اساس توافقنامه نهایی امضا شده در بغداد، پایتخت عراق که در آن «پاتریک پویان»، مدیرعامل شرکت توتال نیز حضور داشت و با حضور مقامات دولت عراق و این شرکت فرانسوی امضا شد.«احسان عبدالجبار اسماعیل»، وزیر نفت عراق گفت: ابر شرکت نفتی فرانسوی توتال، 4 پروژه عظیم انرژی در جنوب عراق را به ارزش 27 میلیارد دلار به عهده می گیرد.

وزیر نفت عراق در ادامه افزود این قرارداد جدید، بزرگ ترین سرمایه گذاری یک کشور بیگانه در عراق به شمار می آید و چالش اصلی در حال حاضر اجرای پروژه ها است.وی همچنین گفت یک سوم مبلغ سرمایه گذاری شده در طول هفت سال آینده هزینه خواهد شد.

قرارداد جدید با گروه فرانسوی توتال یکی از بزرگ ترین قراردادها در بخش نفت عراق به شمار می آید و شامل چهار پروژه است که سه پروژه آن در زمینه سرمایه گذاری گاز و نفت و دیگری در زمینه انرژی خورشیدی است.
به گفته وزیر عراق، اولین و مهم ترین این پروژه ها، پروژه جمع آوری و پالایش گاز در تمام میدان های خارج از معاهده گاز بصره است که عبارتند از: میدان ارطاوی، میدان غرب قرنه و مجنون و الطوبه و اللحیس که مقدار زیادی گاز را می سوزانند.

دومین پروژه، ساخت مجتمع بزرگ گاز مرکزی در میدان ارطاوی (جنوب شرق) و پروژه سوم، احداث نیروگاه هایی برای تولید هزار مگاوات نیروی برق با استفاده از انرژی خورشیدی است.پروژه چهارم، توسعه میدان نفتی (ارطاوی) با هدف افزایش پتانسیل تامین گاز و گسترش چاه های میدان در آب های شط العرب(اروند رود) است.

پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال نیز در حاشیه امضای قرارداد با اشاره به اینکه کار مهندسی در پایان امسال آغاز خواهد شد، گفت: این شرکت با سرمایه گذاری اولیه 10 میلیارد دلاری کار را آغاز خواهد کرد.شرکت توتال که در شهر پاریس مستقر است، یکی از شش شرکت بزرگ نفتی در عراق است و در مناطق مختلف عراق سرمایه گذاری کرده است.

کشور عراق که سرشار از نفت است در حال حاضر 16000 مگاوات برق تولید می کند و این مقدار بسیار کمتر از میانگین نیاز این کشور است که حدود 24000 مگاوات است و در تابستان به 30000 مگاوات می رسد و این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، جمعیت عراق ممکن است تا سال 2050 دو برابر شود که به معنای افزایش مصرف انرژی این کشور خواهد بود.کشور عراق به ویژه در فصل سوزان تابستان که دمای هوا از پنجاه درجه سانتیگراد فراتر می رود شاهد قطعی مکرر برق است.

به اعتقاد مقامات عراقی، علت این مشکل، کمبود سرمایه گذاری و پوسیدگی شبکه همزمان با کاهش قیمت نفت است که 90 درصد درآمد کشور را شامل می شود.به نوشته وبگاه بی بی سی عربی، هزینه گازی که پروژه شرکت توتال در عراق تولید می کند برابر با 20 درصد هزینه گازی است که در حال حاضر این کشور از ایران وارد می کند؛ چنان که هزینه واردات یک میلیون واحد حرارتی حدود 8 دلار آمریکایی است، در حالی که هزینه تولید آن بین دو دلار و نیم تا دو دلار است.

عراق دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است و این کشور دومین کشور در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است و نفت، بیش از 90 درصد از درآمدهای این کشور را شامل می شود، ولی کشور عراق با یک بحران شدید انرژی مواجه است و از قطعی دائمی برق رنج می برد، امری که نارضایتی شهروندان عراقی را از دولتی که آن را به فساد متهم می کنند افزایش می دهد.
مرجع : دیده بان ایران
برچسب ها: بازار نفت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها