به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۳۱۰۶۱۵

پر کردن جای خالی دندان با روش‌های مقرون به صرفه

گروه دانش و سلامت: هنوز که هنوز است بسیاری فکر می‌کنند پر کردن جای خالی دندان فقط یک کار تزیینی است!
پر کردن جای خالی دندان با روش‌های مقرون به صرفه
به همین دلیل وقتی با قیمت انواع روش‌های ترمیم مثل ایمپلنت دندان مواجه می‌شوند، با خودشان می‌گویند بهتر است برای این جور کارها دست نگه داریم! و آن را به تعویق می‌اندازند. در این مقاله خواهیم گفت که چرا پر کردن جای خالی دندان از جمله درمان‌های ضروری دندان به شمار می‌روند و کدامیک از انواع روش‌های ترمیم مقرون به صرفه تر اند.

چرا باید جای خالی دندان را پر کنیم ؟
بالاخره ممکن است یک روز مجبور شویم با حداقل یکی از دندان‌هایمان خداحافظی کنیم. حالا یا به خاطر مصرف دخانیات و الکل و کافئین و رعایت نکردن اصول اولیه بهداشتی و یا ضربه‌های ناگهانی و عادات رفتاری نامناسبی مثل دندان قروچه. بخشی از مواردی که باعث از دست رفتن دندان‌ها می‌شوند عبارتند از:
•    پوسیدگی دندان‌ها
•    شکستن دندان‌ها
•    رشد نامنظم دندان
•    بیماری‌های لثه (بیماری‌های پریودنتال)
وقتی یکی از دندان‌هایمان از دست می‌رود، ما می‌مانیم یک جای خالی در ردیف دندان‌ها! زیبایی دهان و دندان و طرح لبخند که از دست می‌رود، هیچ! تازه باقی دندان‌ها و همچنین استخوان فک و لثه آسیب‌ پذیر تر از همیشه می‌شوند. بگذارید بهتان بگوییم که جای خالی دندان چه مصیبت‌های به بار می‌آورد:
•    دندان‌ها نامرتب می‌شوند
•    استخوان‌ها فک تحلیل می‌روند
•    لثه‌ها بیمار می‌شوند
بنابراین هیچ چاره ای جز پر کردن جای خالی دندان برایمان نمی ماند. باید اگر آب دستمان هست بگذاریم زمین و برویم پیش دندانپزشک تا به وسیله یکی از روش‌های ترمیمی جای خالی را پر کند. 

روش‌های جایگزینی دندان بجز ایمپلنت کدامند ؟
تا از روش‌های جایگزینی دندان حرف می‌زنیم، همه به یاد روش ایمپلنت می‌افتند. بله! ایمپلنت هنوز یکی از رایج ترین راه‌های ترمیم دندان است( بعد تر خواهیم گفت که چرا ایمپلنت یکی از محبوب ترین‌هاست) اما این روش تنها روش جایگزینی دندان نیست. در ادامه انواع روش‌های ترمیم دندان را مرور خواهیم کرد.

پروتز دندان با پشتیبانی ایمپلنت
اگر همه و یا لااقل بخش بسیار زیادی دندان‌هایتان را از دست داده اید، پروتزهای متکی بر ایمپلنت گزینه‌های ایده آلی اند. در این روش پروتز دندان بر روی ایمپلنت سوار می‌شود. در این روش به اصطلاح پشت پروتز گرم است و تا مدت‌ها، شاید تا آخر عمر، دوام بیاورد.

بریج دندان متکی بر ایمپلنت
اگر سه یا چهار تا از دندان‌هایتان را از دست داده اید، یک خبر خوب: بریج دندان یک راه حل درست و درمان و درازمدت برای جایگزینی آنها به شمار می‌رود. در این روش ترمیمی پروتز‌ها برعکس پروتزهای قدیمی و دندان‌های مصنوعی نه شُل می‌شوند، نه منجر به عقب نشینی لثه‌ها می‌شوند و نه دندان‌های مجاور را تهدید می‌کنند. ثبات و عملکرد بریج دندان به مراتب پیشرفته است و درست شبیه به دندان‌های اصلی خودتان کار می‌کند.



دندان مصنوعی
دندان‌های مصنوعی یکی از ارزان ترین روش‌ها برای ترمیم جاهای خالی و زنده کردن دندان‌های از دست رفته است. این دندان‌ها را توی لابراتور همرنگ با دندان‌های شما می‌سازند. می‌توانید آن را راحت از دهان تان در بیاورید، تمیزش کنید و بعد دوباره بگذارید سر جاش. با وجود این دندان مصنوعی می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه بیاورد: استخوان‌های فک را آسیب پذیر کند و عفونت را به جان لثه‌هایتان بیندازد.  

روکش دندان
فرض کنید تاج دندان تان شکسته! نه تنها لبه اش تیزتر بلکه یک هوا کوتاه تر هم شده است. این هم توی غذا خوردن اختلال ایجاد می‌کند و هم از نظر ظاهری چهره تان را بر هم می‌ریزد. تصمیم می‌گیرید که پیش دندانپزشک بروید. دندانپزشک بهتان می‌گوید تنها راه حل درمان روکش دندان است. بعد کلاهکی بر می‌دارد و روی تاج شکسته دندان تان می‌کشد. به آن کلاهک که رنگ دندان‌های شماست، روکش می‌گویند.
با وجود گزینه‌های ترمیمی بسیاری که پیش روی بیماران هست اما هنوز خیلی از آن‌ها ترجیح می‌دهند که بروند سراغ ایمپلنت. لابد فکر می‌کنند، شنیده اند و یا جایی خوانده اند که روشی بهتر از روش ایمپلنت برای جایگزینی دندان‌ها نیست و اگر قصد دارند کاری برای جای خالی دندان‌هایشان انجام دهند، بهتر است از میان روش‌های مختلف ایمپلنت را انتخاب کنند. در ادامه خواهیم گفت که چرا هیچی ایمپلنت دندان نمی شود!



چرا ایمپلنت بهترین روش برای پر کردن جای خالی دندان است
ایمپلنت دندان مطمئن ترین راه برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. در روش ایمپلنت دندان، دندانپزشک با یک جراحی کوتاه و البته بدون درد یک قطعه تیتانیومی در فک تان می‌کارد. بعد نوبت به abutment و یا چسباننده می‌رسد که پروتز را روی ایمپلنت نگه می‌دارد.
اگر می‌خواهید بدانید چرا این (که هم جراحی دارد و هم طول درمانش بیشتر است) بهترین روش برای پر کردن دندان‌هاست فقط نگاهی به فهرست مزایایش بیندازید:
•    ایمپلنت سلامت دندان‌های مجاور را تضمین می‌کند.
•    ایمپلنت طول عمر بالایی دارد.
•    ایمپلنت زیبایی و عملکرد فوق العاده ای دارد
•    مقرون به صرفه است!
بله ایمپلنت دندان روشی مقرون به صرفه است. لابد با خودتان می‌گویید نویسنده مقاله دیوانه شده است و یا می‌پرسید چطور حساب و کتاب کردی که این، یکی از گران ترین روش‌های ترمیم دندان، را مقرون به صرفه تر در نظر گرفتی؟! پاسخ ساده است: در ارزیابی مقرون به صرفه ترین روش ترمیم دندان تنها هزینه نیست که نقش مهمی ایفا می‌کند، اینجا کیفیت هم شرط است. برای ایمپلنت دندان یک بار هزینه می‌کنید و تا آخر عمر راحت خواهید بود. در حالیکه ممکن است هر چند وقت یک بار برای تعویض بریج دندان و یا دندان مصنوعی به مطب دندانپزشک بروید و هر بار دست به جیب شوید. برای جایگزین کردن دندان ما روش ایمپلنت را به شما پیشنهاد می‌دهیم.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها