به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۱۵:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۶ ساعت ۱۷:۱۶
کد مطلب : ۳۱۱۱۲۸

حمله سایبری هدفمند به اتاق‌های کلاب‌هاوس در ایران

گروه سیاسی: طی ۴۸ ساعت گذشته تاکنون، شبکه اجتماعی صوتی «کلاب‌هاوس» (ویژه گفتگو‌های مجازی) در داخل ایران مورد حمله سایبری هدفمند قرار گرفته است.
حمله سایبری هدفمند به اتاق‌های کلاب‌هاوس در ایران
بنا به گزارش فعالان رسانه‌ای که در این اپلیکیشن فعالیت دارند، اتاق‌های گفت‌وگوی منتقدان به شکل سازماندهی شده‌ای مورد تهاجم قرار گرفته و اتاق‌های مذکور به صورت تاکتیک‌های سایبری، حذف و از دسترس کاربران خارج می‌شوند. اوج حملات به این اپلیکیشن طی دیروز و امروز (پنجشنبه و جمعه) صورت گرفته و چت‌روم تحلیلی درباره جنگ تحمیلی و دفاع مقدس با حضور مراد ویسی (روزنامه‌نگار ایرانی مقیم آمریکا) به یکباره از دسترس کاربران خارج شده‌اند. مدیریت کلاب‌هاوس به فعالان ایرانی در این اپلیکیشن اعلام کرده است که روم (اتاق)‌های منتقدان و مخالفان سیاسی ایرانی به صورت عامدانه و با ابزارهای فنی مورد حمله قرار گرفته است و این نرم‌افزار اجتماعی در حال بررسی چگونگی این حملات سایبری می‌باشد. برخی اخبار نیز حکایت دارد از سوی برخی نهادهای خاص به تعدادی از فعالان رسانه‌ای تذکر داده شده که به فعالیت خود در این فضا پایان بدهند در غیر این صورت با آنها برخورد می‌شود.
در همین راستا، یکی از شاخص‌ترین فعالان رسانه‌ای داخل ایران در توییتی خبر از پایان فعالیتش در این شبکه اجتماعی داده و وعده داده در آینده علل آن را بگوید. پس از اتفاقات ۴۸ ساعته اخیر در این شبکه اجتماعی، فعالانی که خود را انقلابی می‌دانند با استقبال از سیاست حذف (ریمو) و برخورد با اتاق‌های گفتگوی مخالفان و منتقدان، روم‌هایی تشکیل داده و تعدادی از حاضران در این اتاق‌ها، صراحتا و با ادبیاتی تند و خشن برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای ایرانی خارج و داخل کشور را تهدید به حذف (حتی فیزیکی) کرده‌اند! در واکنش، منتقدان می‌گویند: برخورد با کلاب‌هاوس، مشابهت زیادی به توقیف مطبوعات و سایت‌های سیاسی در ایران دارد.
همزمان برخی از فعالان میانه‌روی اصول‌گرا در واکنش به این برخورد حذفی، اتاقی تشکیل داده و می‌گویند این حرکت که طی چند هفته اخیر در حال تست بوده، تازه آغاز شده و اگر مدیران کلاب‌هاوس نتوانند باگ‌های امنیتی اپلیکیشن خود را برطرف کنند به زودی باید شاهد برخورد با میانه‌روهای اصول‌گرا نیز باشیم! گفتنی اینکه اغلب اتاق‌های منتسب به جریان فکری مخالف در کلاب‌هاوس با استقبال بسیار بیشتری همراه بوده است و  در حالی که اتاق‌های آنان عموما بالای ۲ تا ۳ هزار نفر شنونده دارد اتاق‌های طیف تندروها با چند صد شنونده برگزار می‌شود. یکی از پرشنونده‌ترین اتاق‌های تشکیل شده طی روزهای اخیر، مناظره بین فرید مدرسی (فعال رسانه‌ای داخل کشور) و عباس فخرآور (فعال موسوم به برانداز مقیم آمریکا) با حدود 8 هزار شنونده برگزار شد که بازتاب وسیعی داشت. کلاب هاوس در ایام انتخابات خردادماه گذشته در ایران با استقبال گسترده کاربران مواجه شد و اغلب کاندیداهای تایید و ردصلاحیت‌شده میهمان اتاق‌هایی بودند که به دلیل پر شدن سقف ۸ هزار نفری، به روم‌های موازی نیز افزایش یافت. همچنین طی ماه‌های اخیر اتاق‌هایی که چهره‌های سیاسی همچون جواد ظریف،مصطفی تاجزاده، فائزه هاشمی، محمود احمدی‌نژاد و ... میهمان آنها بودند با تکمیل سقف ۸ هزار نفری جمعیت شنونده مواجه شده بود.
 
کلاب‌هاوس چیست؟
کلاب‌هاوس (Clubhouse) یک برنامه شبکه اجتماعی بر پایهٔ گفتگوی صوتی است که در سال ۲۰۲۰ توسط پل دیویسون و روهان ست از Alpha Exploration Co راه‌اندازی شد. کلاب هاوس ارتباط شنیداری برای گروه‌های چند نفره تا ۸۰۰۰ تن را تسهیل می‌سازد. هر گونه ضبط، رونویسی، اشتراک‌گذاری و تکثیر این گفتگوها طبق قوانین کلاب‌هاوس ممنوع بوده و تنها با دستورالعمل ارائه شده توسط کلاب‌هاوس قابل انجام است. 
کلاب‌هاوس در آوریل ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. در حالیکه، در مه ۲۰۲۰، این اپ نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده‌ بود در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱، ارزش این اپ به ۱ میلیارد دلار رسید! و از آوریل ۲۰۲۱ در آخرین مرحله سرمایه‌گذاری، ارزش کلاب‌هاوس نزدیک به ۴ میلیارد دلار است. کمپانی‌هایی مانند فیس‌بوک، توئیتر، دیسکورد، تلگرام اسپاتیفای و اسلک در حال طراحی برنامه‌هایی مشابه کلاب‌هاوس برای رقابت با این برنامه هستند. این برنامه در ماه‌های ابتدایی همه گیری کووید-۱۹ به ویژه پس از سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیون دلاری سری A در مه ۲۰۲۰ (۱۰ میلیون دلار سرمایه اولیه و خرید ۲ میلیون دلاری سهام موجود) از شرکت خطرپذیر اندریسن هورویتس محبوبیت پیدا کرد.

ویژگی‌ها
کلاب‌هاوس دارای طیف گسترده‌ای از کلوپ‌ها و اتاق‌های مجازی با مکالمه در موضوعات مختلف به عنوان مثال برنامه‌های گفتگو، موسیقی، شبکه، دوست‌یابی، اجراها و بحث‌های سیاسی است. این برنامه دارای کاربران مشهوری از جمله دریک، کوین هارت و تیفانی هدیش است که مکالمات مجازی را در کلاب‌هاوس برگزار می‌کنند. بر اساس آمارهای ارائه شده توسط وبسایت App figure، شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس توانسته ۳ میلیون بار توسط کاربران دانلود شود و همین در نوع خود رشد قابل توجهی به حساب می‌آید. چیزی حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بار از این دانلودها در ژانویه سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاده و جالب تر آن‌که وبسایت App figure مدعی شده که ۳۰ درصد از دانلودهای اپلیکیشن کلاب هاوس، از تاریخ ۲۸ ژانویه به بعد بوده‌است. در حالی که همه رسانه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر و فیس‌بوک، سیاست‌ها و قواعد بازدارنده‌ای مانند نشانه‌گذاری ادعاهای نادرست دارند؛ کلاب‌هاوس هیچ سیاست مشخصی برای ایجاد بازدارندگی نسبت به انتشار شایعه و اخبار دروغ در اختیار ندارد.
این شبکه اجتماعی صوتی، اخیرا در نسخه اندرویدی خود پشتیبانی از ۱۳ زبان دیگر را اضافه کرده است. زبان‌های جدید موجود در این پلتفرم شامل عربی، بنگالی، چینی ساده، چینی سنتی، فارسی، هوسه، ایگبو، ماراتی، نپالی، سومالی، تایلندی، ترکیش و یوروبا هستند. این شرکت اعلام کرد به زودی پشتیبانی برای نسخه iOS و زبانهای بیشتر اضافه می شود. علاوه بر افزودن زبان‌های جدید، کلاب هاوس اعلام کرد قابلیت "علاقه‌مندی‌ها" (Interests) را به "موضوعات" (Topics) تغییر نام می دهد. این قابلیت به کاربران کمک می کند اتاقها، کلوبها و افراد با علایق مشترک یا مهارتهای مشابه را پیدا کنند و در حال حاضر در دسترس کاربران هر دو نسخه اندرویدی و iOS قرار دارد. بر اساس گزارش ایندیا تایمز، کلاب هاوس اخیرا قابلیتهای جدیدی مانند پخش مجدد فراهم کرده است که به کاربران اجازه می دهد کل برنامه زنده اتاقی که در آن حضور داشتند را مجددا گوش کنند. همچنین یک برنامه جایزه باگ را راه اندازی کرده که جایزه‌های آن برای گزارش نواقص اپلیکیشن از ۱۰۰ دلار تا ۳۰۰۰ دلار است.
برچسب ها: کلاب‌ هاوس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها