به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۳۱۱۳۶۴

مغز ما چگونه مرز‌های بصری اشیاء را درک می‌کند؟

مغز ما چگونه مرز‌های بصری اشیاء را درک می‌کند؟
گروه علمی:محققان آمریکایی در تحقیقی، به چگونگی درک مرز‌های بصری اشیاء به وسیله مغز پرداختند. دانشمندان مؤسسه مطالعاتی سالک آمریکا در تحقیقی به بررسی چگونگی درک مرز‌های بصری اشیا به وسیله مغز پرداختند و کشف کردند که سلول‌های عصبی (نورون های) موجود در عمق لایه‌های مغزی در ابتدا محاسبه می‌کنند که کدام طرف مرز بصری یک جسم است و کدام طرف پس زمینه به شمار می‌رود.
 
در شکل معروف «گلدان روبین» (Rubin vase) مغز شما می‌تواند این شکل را با به شکل «یک گلدان منحنی جدا شده» تصور کرده و با آن را به صورت دو چهره که بینی‌های شان را نزدیک به هم آورده اند، تصور کند. در هر لحظه، تصویری را که شما درک می‌کنید، بستگی به این دارد که آیا مغز شما در حال مشاهده گلدان مرکزی به شکل پیش زمینه است و یا تصویر را به شکل پس زمینه درک می‌کند.

حال پروفسور «جان رینولدز» و «تام فرانکن» - همکار ارشد وی - به دنبال این مسئله هستند که چطور مغز تصمیم می‌گیرد که کدام بخش از یک مرز بصری، پیش زمینه شی است و کدام پس زمینه به شمار می‌رود. در این تحقیق که در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۱ در مجله «eLife» منتشر شد، بررسی شد چگونه مناطق مغز ارتباط برقرار می‌کنند تا اطلاعات حسی را تفسیر کرده و تصویری از جهان را در اطراف ما بسازند.

دکتر رینولدز می‌گوید: شیوه‌ای که دنیای خارج را سازماندهی می‌کند همچنان یکی از بزرگترین ناشناخته‌ها در علوم اعصاب است. پژوهش ما دید مهمی را در زمینه اینکه چطور مغز مرز‌های بصری را که می‌تواند به درک بهتر بیماری‌های روانی– مانند اسکیزوفرنی – منجر شود، فراهم می‌آورد.

زمانی که شما یک صحنه را در برابرتان مشاهده می‌کنید، سلول‌های عصبی در لایه مغزی شما هرکدام اطلاعاتی را در مورد یک منطقه به خصوص دریافت می‌کند. نورون‌ها اطلاعات را از مرز‌های یک شیء دریافت کرده و در نتیجه، زمینه اولیه‌ای مختصری درباره این مسأبه که کدام بخش پیش زمینه به حساب می‌آید، دارید. هرچند دانشمندان پیشتر مجموعه‌ای از سلول‌ها را کشف کرده اند که به سرعت سیگنال‌هایی را ارسال می‌کند که کذام طرف از مرز بصری متعلق به شیء است.

اما به طور دقیق، این مسئله که چطور سلول‌های عصبی (نورون ها) در مغز مالکیت مرزی اشیاء را محاسبه می‌کنند، مشخص نیست. برخی از دانشمندان بر این باورند؛ که اطلاعات از چشم گذر کرده و به مغز می‌رسد و به لایه‌های پایین‌تر رفته و در هر منطقه محاسبات بیشتری رخ می‌دهد تا اینکه مغز شما یک مدل از صحنه بصری را ایجاد کند.

حال در این تحقیق، محققان مشاهده کردند که نخستین سیگنال‌ها در این ارتباط، در لایه‌های عمیق مغز قشر مغز رخ می‌دهد. «تام فرانکن» در این خصوص می‌گوید: آنچه که ما پیدا کردیم این است که اولین سیگنال‌های مالکیت مرزی در نورون‌های موجود در لایه‌های عمیق قشر مغز رخ می‌دهد.
برچسب ها: مغز انسان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها