به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۳۱۲۰۶۳

تعویق پرتاب جیمز وب در پی وزش باد شدید

تعویق پرتاب جیمز وب در پی وزش باد شدید
گروه علمی: پرتاب تلسکوپ فضایی "جیمز وب" به دلیل شرایط نامساعد جوی بار دیگر با تاخیر مواجه شد.
به گزارش ایسنا، صفحه رسمی تلسکوپ فضایی جیمز وب با انتشار تصویری مدل‌سازی شده از موشک آریان۵ که حامل تلسکوپ "وب" است نوشت: به دلیل نامساعد بودن شرایط آب‌وهوایی در پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه، پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب به تعویق افتاده است و این پرتاب از روز ۲۴ دسامبر (۳ دی) به روز ۲۵ دسامبر (۴ دی) موکول شده است.

برای تایید قطعی این زمان، مجددا شرایط آب‌وهوایی بررسی می‌شود.به گفته‌ی "ژروم ریوز"(Jérôme Rives)، معاون رئیس آژانس فضایی اروپا که مسئول پرتاب این تلسکوپ است، علت لغو پرتاب "جیمز وب" وزش بادهای شدید در محل پرتاب بوده است و این شرکت، امروز، چهارشنبه، بار دیگر شرایط جوی را برای تایید زمان پرتاب مورد بررسی قرار خواهند داد.

اگر این پرتاب با مشکل دیگری مواجه نشود در روز شنبه ۲۵ دسامبر (چهارم دی) در ساعت ۷:۲۰ به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۵:۵۰ به وقت تهران) به فضا پرتاب خواهد شد.این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری که جانشینی برای تلسکوپ فضایی هابل در نظر گرفته شده است، ابتدا قرار بود در روز شنبه ۱۸ دسامبر(۲۷ آذر) به فضا پرتاب شود اما وقوع یک حادثه در هنگام جابه‌جایی آن باعث تعویق چهار روزه پرتاب این تلسکوپ شد. به گفته ناسا هنگامی که متخصصین در حال اتصال جیمز وب به آداپتور موشک آریان بودند یکی از سیم‌های اتصال جدا شد و این تلسکوپ تکان شدیدی خورد.

پس از آن بروز یک مشکل در سیستم ارتباطی میان موشک و تلسکوپ پرتاب آن را باز هم به تاخیر انداخت و قرار بود جیمز وب با دو روز تاخیر در روز جمعه به فضا پرتاب شود.تلسکوپ فضایی جیمز وب با سال‌ها تاخیر در پرتاب به فضا می‌رود و نخستین روزهای شکل‌گیری ستاره‌ها و کهکشان‌ها را رصد خواهد کرد و همچنین به بررسی جو سیاراتی که به دور ستاره‌هایی نزدیک به زمین می‌چرخند خواهد پرداخت. ناسا و آژانس فضایی اروپا در این پروژه بزرگ با یکدیگر همکاری می‌کنند.

"وب" قرار بود در سال ۲۰۰۷ به فضا پرتاب شود اما ماموریت آن بارها با تاخیر روبه‌رو شد. تلسکوپ فضایی جیمز وب که ساخت آن از سال ۱۹۹۶ آغاز شده است، پیشرفته‌ترین تلسکوپ تاکنون خواهد بود. این تلسکوپ به ترسیم نقشه‌ای سه‌بعدی از جهان می‌پردازد و با آینه‌های بزرگ با روکش طلای خود نخستین سال‌های پس از مه‌بانگ را رصد می‌کند. به گفته‌ی متخصصان، جیمز وب قادر به کاوش اتمسفر بیش از ۳۰۰ سیاره فراخورشیدی است. این تلسکوپ که تشعشعات فروسرخ را مورد بررسی قرار می‌دهد می‌تواند سیاراتی با دمای سطحی ۲۷ درجه سانتی‌گراد را رصد کند. جیمز وب برخلاف هابل در مدار زمین قرار نمی‌گیرد بلکه در مدار خورشید و در نقطه‌ی لاگرانژی دو در فاصله بین ۳۷۴ هزار تا ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت. نقاط لاگرانژی پنج نقطه میان دو جسم بزرگ هستند که در آن نیروی جاذبه دو جسم همدیگر را خنثی می‌کند.پس از پرتاب جیمز وب باید دست‌کم شش ماه برای دریافت اولین تصاویر از فضا منتظر بمانیم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها