به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۳۱۲۹۳۷

غول‌های انرژی خورشیدی کدام کشورها هستند؟

غول‌های انرژی خورشیدی کدام کشورها هستند؟
گروه اقتصادی: سیاری از کارشناسان انرژی می گویند که عصر نفت به پایان رسیده و سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدید پذیر با سرعت بالایی در حال افزایش است. البته در میان انرژی های تجدید پذیر انرژی خورشیدی سرعت رشد بالاتری دارد، چرا که برق تولید شده از نور خورشید ارزان ترین و به صرفه ترین برق است.
گزارش انرژی‌های تجدیدپذیر سازمان بین‌المللی انرژی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، چین با ظرفیت تولیدی ۲۰۵ گیگاوات انرژی خورشیدی در سال، بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی خورشیدی است. در سال ۲۰۱۹، تولید برق از انرژی خورشیدی در چین بیش از ۲۲۳ تراوات ساعت (TWh) بود. چین اگرچه خودش در حال حاضر بزرگ‌ترین منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای است اما روندی که در پیش گرفته می‌تواند همه چیز را برای این کشور در جامعه بین‌المللی تغییر دهد.

ایالات متحده اعلام کرده که می‌خواهد تا سال ۲۰۳۵، تولید گازهای گلخانه‌ای‌اش را به صفر برساند و سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی، بزرگ‌ترین شانس این کشور برای محقق کردن وعده «کربن‌دی‌اکسید صفر» است. کالیفرنیا، تگزاس، فلوریدا و ویرجینیا، بزرگ‌ترین ایالت‌های آمریکا در تولید انرژی خورشیدی هستند
بعد از چین، ایالات متحده آمریکا در تولید انرژی خورشیدی در جایگاه دوم ایستاده است. ظرفیت ایالات متحده برای تولید انرژی خورشیدی در سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۶ گیگاوات بود و در همین سال، ایالات متحده بیش از ۹۳ تراوات‌ساعت برق با استفاده از انرژی خورشیدی تولید کرد. سرمایه‌گذاری‌های ایالات متحده روی انرژی خورشیدی با سرعت زیاد در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان دهه ۲۰۲۰، ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در این کشور به ۴۱۹ گیگاوات برسد. ایالات متحده اعلام کرده است که می‌خواهد تا سال ۲۰۳۵، تولید گازهای گلخانه‌ای‌اش را به صفر برساند و سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی، بزرگ‌ترین شانس این کشور برای محقق کردن وعده «کربن‌دی‌اکسید صفر» است. کالیفرنیا، تگزاس، فلوریدا و ویرجینیا، بزرگ‌ترین ایالت‌های آمریکا در تولید انرژی خورشیدی هستند.

ژاپن سومین کشور در سرمایه‌گذاری روی انرژی خورشیدی است. ظرفیت انرژی خورشیدی در ژاپن در سال ۲۰۱۹ بیش از ۶۳ گیگاوات بود. همچنین قابل‌توجه است که طبق داده‌های سازمان بین‌المللی انرژی ژاپن با استفاده از انرژی خورشیدی در سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۶ تراوات‌ساعت برق تولید کرد.


آلمان چقدر برق از خورشید تولید می کند؟
بعد از حادثه هسته‌ای فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های جایگزین از جمله انرژی خورشیدی در ژاپن افزایش یافت. حادثه سال ۲۰۱۱ باعث شد که ژاپن به طور قابل توجهی از انرژی هسته‌ای عقبگرد کند و به سمت انرژی خورشیدی گام‌های عظیمی بردارد. ژاپن از برنامه‌های حمایتی مختلفی برای افزایش انگیزه

سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری روی انرژی خورشیدی استفاده کرده است. با این حال انتظار می‌رود که بازار انرژی خورشیدی در این کشور طی سال‌های آینده تغییرات چندانی را تجربه نکند. پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت انرژی خورشیدی در ژاپن تا سال ۲۰۲۵ به ۱۰ گیگاوات برسد و البته به گفته سازمان بین‌المللی انرژی، تحقق این پیش‌بینی بستگی به خط‌مشی‌های دولت این کشور و همچنین هزینه‌های افزایش ظرفیت انرژی خورشیدی دارد.

دولت آلمان اخیراً اعلام کرده است که می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت انرژی خورشیدی‌اش را به ۱۰۰ گیگاوات برساند و در نظر دارد که تا سال ۲۰۳۰، حدود ۶۵ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیرش، انرژی خورشیدی باشد
آلمان چهارمین کشور جهان از نظر سرمایه‌گذاری روی انرژی خورشیدی است. ظرفیت انرژی خورشیدی در آلمان در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۹ گیگاوات بود. همچنین به گفته سازمان بین‌المللی انرژی این کشور در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۷ تراوات‌ساعت برق از انرژی خورشیدی تولید کرد. مزایده‌های رقابتی طی سال‌های گذشته تب‌وتاب سرمایه‌گذاری روی انرژی خورشیدی را در آلمان افزایش داده است. دولت آلمان اخیراً اعلام کرده است که می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت انرژی خورشیدی‌اش را به ۱۰۰ گیگاوات برساند و در نظر دارد که تا سال ۲۰۳۰، حدود ۶۵ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیرش، انرژی خورشیدی باشد.  


افزایش سهم انرژی خورشیدی به ۳۱ درصد
پنجمین کشور از نظر ظرفیت انرژی خورشیدی هند است. طبق گزارش سازمان بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۲۰، ظرفیت انرژی خورشیدی در هند در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۸ گیگاوات بود. همچنین هند در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۴ تراوات‌ساعت برق از انرژی خورشیدی تولید کرده است. انتظار می‌رود که تقاضای انرژی در هند طی دهه ۲۰۲۰ بیش از هر کشور دیگری افزایش یابد. هند در حال حاضر سومین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است و به همین جهت دولت این کشور در تلاش است که سیاست‌های جدیدی را در پیش گیرد و سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی را تقویت کند. هدف دولت هند این است که تا سال ۲۰۳۰، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور به ۴۵۰ گیگاوات برسد و انرژی خورشیدی، در مرکز این جاه‌طلبی‌های هند است.

سازمان بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۴۰ انرژی خورشیدی، به سهم ۳۱‌درصدی از کل ظرفیت تولید انرژی در هند برسد و این در حالی است که در حال حاضر سهم انرژی خورشیدی از کل ظرفیت تولید انرژی در هند کمتر از چهار درصد است. از نظر ظرفیت انرژی خورشیدی، ایتالیا، بریتانیا، استرالیا، فرانسه و کره جنوبی بعد از هند در جایگاه ششم تا دهم قرار دارند. ترکیه، اسپانیا، هلند، بلژیک و مکزیک نیز در جایگاه یازدهم تا پانزدهم هستند. بعد از مکزیک، کانادا، تایلند، یونان، آفریقای جنوبی و برزیل می‌ایستند و سپس نوبت به سوئیس، شیلی، جمهوری چک، اوکراین و پاکستان می‌رسد.
مرجع : بازار
برچسب ها: انرژی خورشیدی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها