به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۳۱۳۱۸۲
آمریکا: پیشرفت مذاکرات در مقایسه با برنامه هسته‌ای ایران بسیار کند است

مذاکره‌کنندگان تنها چند هفته وقت دارند

مذاکره‌کنندگان تنها چند هفته وقت دارند
گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت هرگونه پیشرفتی که در مذاکرات وین رخ داده در مقایسه با سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران «بسیار کند» است.
ند پرایس هشدار داد ادامه چنین وضعی ممکن نیست و «به زودی» زمان برای بازگشت متقابل به برجام از دست می‌رود.
 وی به طور محتاطانه نسبت به موفق بودن دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین ابراز خوشبینی کرده و قضاوت درباره رویکرد ایران در این دور از گفت‌وگوها را زودهنگام دانسته است.
پیش از این ایران و روسیه نتایج غیررسمی دور هشتم مذاکرات برای احیای برجام را مثبت ارزیابی کرده بودند اما مذاکره‌کنندگان اروپایی دوباره درباره محدود بودن زمان برای دستیابی به توافق هشدار دادند.
 پرایس ، گفت در دور هفتم مذاکرات پیشرفت‌هایی صورت گرفت ولی هنوز برای ارزیایی سازنده بودن رویکرد ایران در دور تازه گفت‌وگوهایش با گروه ۱+۴ زود است.
ایران در گفت‌و‌گوهایی که برای احیای برجام در وین صورت می‌گیرد، با روسیه، چین، بریتانیا،‌ آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا مذاکره می کند.آمریکا با میانجیگری طرف اروپایی به طور غیرمستقیم در این مذاکرات شرکت می کند. پرایس گفت:‌ ''هنوز واقعا زود است که بگوییم که ایران با رویکرد سازنده‌تری به این دور از مذاکرات بازگشته است. ''
او ادامه داد:‌ ''در این دور از مذاکرات در حال ارزیابی هستیم تا ببینیم آیا طرف ایرانی با دستور کاری جدید یا با راه حلی برای مشکلاتی که از قبل مطرح شده اند،‌ به گفت‌و‌گوها برگشته‌ است. ''
حسین امیر‌عبدللهیان، وزیر امور خارجه ایران  با ابراز خوشبینی به این دور از مذاکرات در وین گفته بود که اگر دیگر طرف‌های مذاکره با حسن نیت به سر میز بیایند،‌ امکان دستیابی به راه ‌حل وجود دارد.به گفته امیرعبداللهیان گفت‌و‌گوهای وین در مسیر درستی قرار دارند.میخاییل اولیانوف، سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین و مذاکره این کشور نیز از پیشرفت کارگروه هسته ای در دور هشتم مذاکرات وین ابراز خرسندی کرده است. اولیانوف همچنین در توییتر نوشت: ''لغو تحریم‌ها در مذاکرات غیررسمی به طور فعالانه مورد گفت‌و‌گوست. ''ایران تاکنون بر تقدم لغو همه تحریم ها پیش از بازگشت این کشور به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود در برجام تاکید کرده داشته است.
کشورهای غربی خواهان اجرای همزمان مفاد برجام یعنی لغو تحریم های آمریکا و پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود هستند.
مذاکره کنندگان اروپایی هم با تاکید بر بروز پیشرفت‌های فنی در دور قبلی مذاکرات و گنجاندن خواسته‌های جدید ایران در دستورکار مذاکرات، هشدار داده‌اند که مذاکره‌کنندگان تنها چند هفته برای دستیابی به نتیجه وقت دارند.بریتانیا، آلمان و فرانسه سه شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کردند: ''مذاکرات فوریت دارد و هیات‌های ما در وین هستند تا با حسن نیت برای رسیدن به یک توافق تلاش کنند. ''
برچسب ها: مذاکرات وین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها