به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۹:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۳۱۳۸۸۳

قیمت لیر در بازار امروز

قیمت لیر در بازار امروز
گروه اقتصادی: قیمت لیر در اولین معاملات روز یکشنبه ۱۲ دی ماه به دو هزار و ۲۱۰ تومان رسید که نسبت به آخرین معامله روز شنبه تغییری نداشت.قیمت لیر ترکیه طی شش روز اخیر روند کاهشی داشته است.
نرخ هر لیر ترکیه در روز یکشنبه هفته گذشته یعنی شش دی ماه برابر با دو هزار و ۵۹۰ تومان بود که در مقایسه با امروز ۱۲ دی حدود ۱۴٫۶ درصد کاهش داشته است.

سیاست‌های دولت ترکیه باعث شد که ارزش پول ملی این در برابر دلار کاهش یابد. به عقیده کارشناسان اقتصادی این کاهش به حدی قدرتمند خواهد بود که نرخ برابری لیر در برابر دلار به ۳۰ می‌رسد.نمایندگان مجلس، اقتصاددانان و مخالفین دولت حاکم بر ترکیه سیاست‌های اقتصادی اردوغان را جسورانه می‌دانند. بانک مرکزی این کشور از ماه سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی نرخ بهره خود را ۴۰۰ پایه کاهش داد و به ۱۵ درصد رساند.

آمارهای رسمی ترکیه، تورم این کشور را ۲۱٫۳۱  درصد اعلام می‌کنند. اما ناظران، کارشناسان مستقل و گروه‌های معترض نرخ واقعی تورم این کشور را ۸۵ درصد می‌دانند.رئیس جمهور ترکیه در گفتگوی اخیر خود با شبکه تلویزیونی اهابر گفته بود «ترک‌ها به ارز داخلی خود اطمینان کرده‌اند و پس از اعلام طرح ضد دلاری سپرده‌ها حدود ۲۳۰۸ میلیارد لیر افزایش پیدا کرد.»

داده‌های ناظر بانکی BDDK چیز دیگری می‌گویند؛ طی هفته گذشته و پس انباشت شدید دلار سپرده‌گذاری انفرادی در ترکیه به محدود ۱۶۳٫۷ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با روزهای گذشته خود تغییر چندانی نداشته است.
با این وجود پیش‌بینی کارشناس اقتصادی-سیاسی نشان می‌دهد که مهم‌ترین و اولین‌ترین دلیل کاهش ارزش لیر سیاست‌های ادوغان است، تا زمانی که این سیاست‌ها تغییر نکند ارزش لیر نیز کاهشی می‌ماند.
برچسب ها: لیر تركیه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها