به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۵ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : ۳۱۴۵۷۸

افزایش فقر و سوءتغذیه در حکومت طالبان

افزایش فقر و سوءتغذیه در حکومت طالبان
گروه بین الملل: کمبود بودجه به اقتصاد آشوب زده افغانستان ضربه زده و منجر به افزایش فقر می‌شود.
 سرمای شدید زمستان افغانستان، کودکان کوچک را زیر پتو‌ها در کمپ‌های موقت جمع کرده است، در حالی که نوزادان بیمار در بیمارستان‌ها در برقع‌های مادرانشان پیچیده شده‌اند.در همین حال، صف‌های طولانی در مراکز توزیع مواد غذایی طاقت‌فرسا شده است.از زمان تصرف کابل توسط طالبان در ۱۵ اوت، اقتصاد ویران شده از جنگ که زمانی تنها با کمک‌های بین المللی زنده نگه داشته می‌شد، اکنون در آستانه سقوط است.صالحه که مانند بسیاری از افغان‌ها فقط از یک نام استفاده می‌کند، پسر شیرخوار خود را به شفاخانه کودکان ایندیرا گاندی در کابل برد. نجیب چهار ماهه ضعیف و شکننده به شدت سوءتغذیه دارد.برای بسیاری از فقیرترین افراد افغانستان، نان تنها غذای اصلی آنهاست. زنان و کودکان قبل از سحر بیرون از نانوایی‌ها صف می‌کشند تا نان بدست آورند.
آمار ارائه شده توسط سازمان ملل بسیار ناگوار است: تقریباً ۲۴ میلیون نفر در افغانستان، حدود ۶۰ درصد جمعیت، از گرسنگی حاد رنج می‌برند. حدود ۸.۷ میلیون افغان هم با قحطی دست و پنجه نرم می‌کنند.سازمان جهانی بهداشت نسبت به میلیون‌ها کودک که از سوء تغذیه رنج می‌برند هشدار دادهو سازمان ملل می‌گوید که ۹۷ درصد افغان‌ها به زودی زیر خط فقر زندگی خواهند کرد.
برای میلیون‌ها نفری که در کمپ‌های آوارگان زندگی می‌کنند یا بیرون از وزارتخانه‌های دولتی به دنبال کمک هستند، تنها منبع گرما جمع شدن در اطراف آتش برافروخته از چوب است.
نزدیک به ۸۰ درصد بودجه دولت قبلی افغانستان از جامعه بین المللی تامین می‌شد. این پول که اکنون قطع شده است، بودجه بیمارستان ها، مدارس، کارخانه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی را تامین می‌کرد. تحریم‌ها بانک‌ها را فلج کرده است در حالی که میلیارد‌ها دلار از سرمایه‌ها و دارایی‌های افغانستان در خارج از این کشور مسدود شده است.سازمان ملل می‌گوید در تلاش است تا راهی پیدا کند و کمک‌های بشردوستانه را به افغان‌ها برساند.

 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها