به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۳۱۶۳۶۳

خبر خوش طالبان برای دختران افغان

گروه بین الملل: سخنگوی طالبان در گفتگو با آسوشیتدپرس ابراز امیدواری کرده که در سال جدید تحصیلی، تمام مکاتب دخترانه باز شوند. این در حالی‌ است که پس از روی‌کار آمدن طالبان در بیشتر مناطق، دختران بالای کلاس ششم از رفتن به مکتب محروم شده‌اند.
خبر خوش طالبان برای دختران افغان
به گزارش ایسنا به نقل از افق نیوز، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته که وزارت معارف در تلاش است در سال جدید تحصیلی تمام مکاتب دخترانه را فعال سازد.
مجاهد آموزش دختران را مساله‌ای مرتبط به ظرفیت عنوان کرده و گفته‌ است دختران و پسران در مکاتب بر اساس جنسیت از هم تفکیک شوند.
وی افزوده: «بزرگ‌ترین مانع تاکنون یافتن یا ساختن خوابگاه‌های کافی است تا دختران بتوانند در حین رفتن به مکتب در آنجا اقامت کنند. در مناطق پرجمعیت، داشتن کلاس‌های درسی جداگانه برای پسران و دختران کافی نیست – ساختمان‌های مدرسه جداگانه مورد نیاز است.»

سخنگوی طالبان همچنین گفته‌است: «ما مخالف آموزش نیستیم.»
مقررات طالبان در مورد آموزش دختران تاکنون نامنظم بوده و از ولایتی به ولایت دیگر فرق می‌کند. دختران بجز در چند ولایت از ۳۴ ولایت کشور، اجازه بازگشت به کلاس‌های درس بالاتر از کلاس ششم در مدارس دولتی را نداشته‌اند. در کابل، پایتخت، دانشگاه‌ها و واحدهای خصوصی بدون‌ وقفه به کار خود ادامه داده‌اند. اکثر این دانشگاه‌ها و واحدهای خصوصی کوچک هستند و دختران و پسران همیشه از هم جدا بوده‌اند.اما ذبیح‌الله مجاهد گفته است: «ما تلاش می‌کنیم تا سال آینده این مشکلات را حل کنیم» تا مدارس و دانشگاه‌ها باز شوند.

این در حالی‌است که پس از روی کار آمدن طالبان محدودیت‌های مختلفی در زمینه کار، فعالیت، آموزش و حتی سفر زنان ایجاد شده‌است.
رویکرد طالبان در چند ماه اخیر همواره با اعتراضات گسترده زنان و دختران همراه بوده و با توجه به محدودیت‌هایی که طالبان در برابر زنان وضع کرده، اکنون هم به نظر نمی‌رسد زنان به وعده‌های طالبان باور کنند.افزون بر آن، هزاران معلم زن پس از این تصمیم طالبان بیکار شده‌اند که به گفته خود آن‌ها در شرایطی دشوار به سر می‌برند و به وعده‌های طالبان هم اعتمادی ندارند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها