به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۱ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۳۱۶۸۲۳

قطع برق صنایع ترکیه در پی لغو صادرات گاز ایران

گروه اقتصادی: ترکیه هشدار داد در پی توقف ۱۰ روزه جریان صادرات گاز از ایران، ناچار است تامین نیرو برای کارخانه ها را کاهش دهد.
قطع برق صنایع ترکیه در پی لغو صادرات گاز ایران
به گزارش ایسنا، شرکت بوتاس که اپراتور خط لوله دولتی ترکیه است، اعلام کرد فروش گاز به سایتهای صنعتی و نیروگاههای برق پرمصرف را محدود خواهد کرد اما به میزان کاهش حجم عرضه اشاره ای نکرد. وزارت نیروی ترکیه هشدار داد کسب و کارها در نتیجه عرضه کمتر گاز، با قطعی برق روبرو خواهند شد.
این اختلال ضربه جدیدی به ترکیه وارد می کند که در ماههای اخیر به دلیل افزایش قیمت عمده فروشی و افت ارزش لیر، با افزایش هزینه های مربوط به واردات انرژی روبرو شده است. دولت و بانک مرکزی ترکیه ناچار شده اند میلیاردها دلار را به شرکت بوتاس وام داده یا بفروشند تا توانایی خرید این شرکت را حفظ کنند.
ایران مشکلات فنی را عامل توقف صادرات گاز از روز پنج شنبه اعلام کرده است. ترکیه برای حدود ۱۰ درصد واردات گاز در ماههای زمستان، به ایران متکی است.
طبق اعلام شرکت بوتاس، توقف صادرات گاز ایران با افزایش مصرف گاز در خانه های ترکیه به دلیل برودت شدید هوا همزمان شده است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، مقامات ترکیه اعلام کردند قطعی برق و محدودیت عرضه گاز شامل حال مصرف کنندگان خانگی نمی شود. ترکیه در زمان پایین بودن قیمت معاملات نقدی نسبت به قراردادهای بلندمدت با صادرکنندگانی شامل جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران، گاز طبیعی مایع (LNG) را برای متنوع کردن منابع تامین گاز و بهینه کردن هزینه ها وارد می کند.
برچسب ها: قطع برق برق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها