به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۱ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب : ۳۱۶۸۵۱

زنان افغانستان؛ فراری از دست طالبان

زنان افغانستان؛ فراری از دست طالبان
گروه بین الملل: در روزهای اخیر چندین زن فعال افغان مجبور به فرار و پنهان شدن از دست طالبان شدند. حداقل دو زن در این هفته توسط نیروهای طالبان دستگیر شده‌اند.
یک فعال زن به نام تمنا زریاب پریانی با انتشار یک ویدیو در صفحات اجتماعی در حالت بسیار آشفته گفت، افراد طالبان پشت در خانه او آمده‌اند تا او را با خود ببرند. این ویدیو به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و از وضعیت فعلی این فعال زن خبری در دست نیست.شماری از فعالان حقوق زنان که برگزارکننده اعتراضات اخیر بوده‌اند، تائید کردند که خانم پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل از سوی طالبان بازداشت شده‌اند. تلفن‌های همراه این دو فعال حقوق زن نیز خاموش است.بازداشت این دو فعال جامعه مدنی با واکنش‌های تند کاربران افغان در صفحات مجازی مواجه شده است.
یکی از زنانی که در برگزاری اعتراض‌های اخیر شرکت داشت و به دلایل امنیتی نخواست نامش ذکر شود، گفت: «ما چه کار کنیم؟ همه دنیا می‌دانند که ما زیر تهدید هستیم و همه روزه ما را تهدید می‌کنند. مثل امشب که چند دختر را به زور از خانه‌های شان بردند.»این فعال حقوق زنان افزود: «ما هستیم. تا زمانی که این‌ها حق ما را به عنوان یک شهروند ندهند، ما در مقابل این‌ها می‌ایستیم و حق خود را به زور از این‌ها می‌گیریم.»
یک فعال دیگر زنان که او هم نخواسته نامش فاش شود  گفته است: «ما نمی‌توانیم در خانه بمانیم حتی شب‌ها.» کنشگر دیگری گفته که طالبان به در خانه او رفته‌اند و دنبالش گشته‌اند اما چون او در آن ساعت خانه نبوده، نتوانسته‌اند دستگیرش کنند. برخی از این کنشگران از شبکه واتس‌اپ یا دیگر شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند. آنها همچنین مجبورند هرروز محل اقامتشان و یا شماره تلفنشان را عوض کنند تا توسط طالبان ردگیری نشوند.
یکشنبه گذشته تعدادی از زنان افغان در اعتراض به سختگیری‌های روزافزون طالبان نسبت به زنان و حذف تدریجی آنها از زندگی اجتماعی در خیابان‌های کابل تظاهرات کردند. نیروهای طالبان با اسپری فلفل به این زنان حمله کردند و تعدادی از این زنان بعد از آن روز ناپدید شده‌اند.
یکی از زنان شرکت‌کننده در تظاهرات  گفته است: «تظاهرات ما آنها را ترسانده است و آنها را وادار کرده که ما را دستگیر کنند.»
سازمان دیده‌بان حقوق بشر از "سرکوب خشن" تظاهرات روز یکشنبه زنان در کابل توسط طالبان به شدت انتقاد کرده و گفته است: «این نشان‌دهنده تشدید نگران‌کننده تلاش برای سرکوب اعتراض و آزادی بیان در افغانستان است.»
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها