به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۳۱۷۷۳۳
تکلیف دولت با بازار خودرو مشخص نیست

گرانی جدید خودرو در ۲ ماه آخر سال!

گرانی جدید خودرو در ۲ ماه آخر سال!
گروه اقتصادی: حدود ۷ ماه از عمر دولت رئیسی می‌گذرد، اما بازار خودرو مانند سایر بازر‌ها در تنش قیمت بسر می‌برد. هیچ کسی باور ندارد که پراید ۲۰ میلیونی با قیمت ۱۳۰ میلیون تومان در بازار فروخته شود.
گرانی بی دلیل و افسار گسیخته خودرو، مشتریان واقعی این محصول را از بازار دور کرده و در یک نگاه مردم دیگر توان خرید ارزان‌ترین خودرو را هم ندارند.

روند صعود قیمت خودرو در بازار علی رغم رکود در معاملات، موضوعی است که نگرانی افکار عمومی مبنی بر سرنوشت بازار را بیشتر کرده است.مهدی صادقی کارشناس حوزه خودرو گفت: عدم اعلام سیاست پایدار در خصوص نظام ارزی از سوی دولت، سایر بازار‌ها را دچار اختلال کرده است. با ادامه همین روند، بازار تا پایان سال ۱۴۰۰ گرانی جدیدی را تجربه خواهد کرد.

به گفته صادقی؛ بازی قیمت دلار، معادله همه بازار‌های موازی را برهم زده است. متغیر‌هایی مانند نرخ ارز، تورم، برجام و تحریم و. تکلیف قیمت‌ها در بازار خودرو را به چالش کشانده است.وی تصریح داشت: بی ثباتی قیمت دلار، دست خودرو سازان برای تغییر در مسیر تولید و قیمت نهایی را باز گذاشته است. از این رو هر تنش در تعیین قیمت دلار، وضعیت تولید و قیمت خودرودر بازار را بحرانی می‌کند.

کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: بازار ارز یک عامل تعیین کننده برای همه بازارهاست. به نظر می‌رسد در رابطه با نظام ارزی و سیاست‌های اعمالی در راستای تحقق برنامه‌های ثبات قیمت و افزایش تولید خودرو باید یک سیاست واحد برای نظام ارز تعریف و اعمال شود.وی گفت: با توجه به بودجه سال آینده، گمانه زنی‌ها در خصوص وخیم‌تر شدن شرایط ارز در بازار بیشتر شده است و انتظار می‌رود این بازار با تلاطم‌های شدید تری مواجه شود. از این رو تورم انتظاری در این بازار از همین ماه‌های آخر سال ۱۴۰۰ شکل گرفته و بازار در ادامه دوسال گذشته خیز گرانی چند باره را برداشته و تجربه تلخی را برای مردم بر جای بگذارد.

صادقی گفت: تولید خودرو متقاضی اصلی ارز است. بی ثباتی در بازار ارز وضعیت تولید خودرو را به گونه‌ای رقم زده که علاوه بر وجود تلاطم قیمت، بی ثباتی در بازار ارز پیش‌تر از وقوع هر اتفاقی تلقی و پیش بینی می‌شود. این بزرگترین فاجعه برای بخش تولید کشور است!به گفته این کارشناس صنعت خودرو؛ عدم اجرای سیاست‌های کارآمد ارزی از سوی متولیان این بخش، شرایط گرانی خودرو را فراهم می‌کند. این چوبی است که سال‌ها از سوی صنعت خودرو به مشتریان اصلی این محصولات زده شده و تاوان این بلاتکلیفی و ضعف در کنترل قیمت ارز را مردم می‌پردازند.

این کارشناس حوزه خودرو گفت: بخش خودرویی کشور نیاز به مواد و قطعات وارداتی دارد. این قطعات باید وارد شود تا خودرو ساز تولید منظم جهت رفع نیاز متقاضی را داشته باشد. تلقی اینکه ممکن است قیمت ارز در همین سطح باقی نماند، قیمت خودرو در بازار را بشدت تحت تأثیر قرار داده و بازار را برای افزایش قیمت محصولات خودرویی آماده کرده است.

وی تأکید داشت: دست اندازان نظام ارزی باید یک سیاست کارآمد را اعلام و برخی اصلاحات در این نظام را به سرعت اجرایی کنند تا از برخورد شوک بی ثباتی و افزایش نرخ ارز به صنعت و بازار خودرو کاهش دهد.هنوز تکلیف دولت سیزدهم با صنعت، تولید و قیمت خودرو مشخص نیست. صادقی ادامه داد: بازار خودرو و قیمت انواع خودرو‌ها در آن همگام و همسو با بازار ارز حرکت می‌کند حالا بحث حذف ارز ترجیحی، احتمال افزایش قیمت خودرو در بازار را تشدید کرده است.وی تصریح داشت: هرچند که خودرو و بازار آن چندان سروکاری با ارز دولتی نداشته است، اما قیمت تمام شده خودرو باتوجه به تامین برخی مواد اولیه با این نوع ارز، وضعیت قیمت خودرو را متلاطم‌تر از گذشته خواهد کرد.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها