به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۳۱۷۸۲۸

صاحبان بیش از یک خودرو بخوانند

صاحبان بیش از یک خودرو بخوانند
گروه اقتصادی: شما علاوه بر اینکه اگر یک خودرو به ارزش بالای یک میلیارد تومان داشته باشید، مشمول پرداخت مالیات بر خودروهای لوکس می‌شوید، چنانچه بیش از یک خودرو داشته باشید و مجموع آن‌ها بیش از یک میلیارد شود هم باید مالیات بپردازید.به گزارش ایسنا، مالیات خودروهای لوکس یا به عبارت خودروهای با ارزشی بیش از یک میلیارد تومان فقط صاحبان این قبیل خودروها را دربرنمی‌گیرد، بلکه اگر فردی ارزش مجموع خودروهای خود و افراد تحت تکفلش بیش از یک میلیارد تومان شود نیز باید مالیات بپردازند.

افرادی که باید تا پایان بهمن ماه امسال مالیات متعلقه را بپردازند، می‌توانند به سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی  https://www.intamedia.ir/ مراجعه کنند و همه اقلام خودروی خود را مشاهده کنند و مالیات تعلق گرفته به خودروی خود را نقدی پرداخت کنند.

در این بین، هر فردی می‌تواند با شماره ملی و شماره موبایل به نام خود وارد سامانه ذکر شده شود و پس از احراز هویت خود، از خودروهای به نامش و ارزش آن‌ها آگاه شود. علاوه بر این، از میزان مالیات تعلق گرفته به خودرو یا خودروهای خود نیز می‌تواند اطلاع یابد. 

پیش از این، محمود علیزاده معاون سابق سازمان امور مالیاتی، درباره چگونگی ارزش گذاری خودروهای بالای یک میلیارد به ایسنا توضیحاتی ارائه کرد که طبق آن، ارزیابی ارزش هر دستگاه خودرو داخلی و خارجی معمولا برمبنای سال ساخت خودرو با اعمال ضریبی روی ارزش تعیین شده خودرو به استناد ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده ارزش‌گذاری صورت می‌گیرد. 

از سوی دیگر، از آنجا که ۹۰ تا ۹۵ درصد قیمت واقعی خودرو مبنای ارزش‌گذاری قرار می‌گیرد، اگر در این موضوع به هر دلیلی ارزش تعیین شده برای خودروهای موردنظر بیشتر از ارزش واقعی آن‌ها باشد، همانطور که در  آیین‌نامه اجرایی این بند از تبصره ۶ و ۷ بودجه مشخص شده است، مشمولان می‌توانند با مراجعه، ارائه مدارک و مستندات مستدل به اداره امور مالیاتی محل سکونت‌شان نسبت به رقم ارزش گذاری شده برای خودروی مشخص متعرض شوند. 

علاوه بر این، مبنای ارزش‌گذاری خودروهای بالای یک میلیارد تومان چه تصادفی و چه غیرتصادفی طبق نوع خودرو، سال ساخت، برند سازنده خودرو محاسبه می‌شود. گفتنی است که نرخ مالیات سالانه خودروهای بالای یک میلیارد به شرح ذیل تعیین شده است: 
۱- تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد 
۲- تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل دو درصد 
۳- تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان معادل سه درصد 
۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد معادل چهار درصد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها