به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۱:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۳۱۸۸۷۱

تورم و کاهش ارزش لیر در اقتصاد ترکیه

تورم و کاهش ارزش لیر در اقتصاد ترکیه
گروه اقتصادی: امروز سه‌شنبه در ابتدای معاملات روز تغییری نداشت و در محدوده دو هزار و ۵۰ تومان باقی ماند.
هر لیر ترکیه در روز مشابه ماه گذشته، یعنی ۱۲ دی ماه با رقم دو هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز کاهش ۶٫۸ درصدی معادل ۱۵۰ تومانی را تجربه کرده است.نرخ برابری لیر به دلار امروز با رشد ۰٫۱۳ درصدی به ۱۳٫۳ رسید.

تورم و کاهش ارزش لیر در اقتصاد ترکیه
تورم ترکیه در زندگی همه مردم تاثیرگذار بوده است، اردوغان را واداشت تا حداقل دستمزد را ۵۰ درصد افزایش دهد.اما از نظر بسیاری از اقتصاددانان چنین اقدام تورم‌‌زایی می‌‌تواند وضعیت موجود را بدتر کند. اردوغان تا اینجا نشان داده است که حاضر به عقب‌نشینی از عقاید خود نیست. او حتی حاضر است برای جلوگیری از کاهش محبوبیت خود دست به سیاست‌های تورم‌‌زا بزند.کاهش نرخ بهره تا اینجا پیامدهایی مانند کاهش ارزش لیر و افزایش تورم، تغییر پایه پولی، افزایش دخالت‌های دولت با وضع مقررات برای شرکت‌ها را به همراه داشته است.باید دید که اردوغان با پیامد این نوع سیاستگذاری چه خواهد کرد. برخی از کارشناسان معتقدند که سیاست‌های پولی دولت اردوغان می‌‌تواند به قیمت پایان کار او تمام شود.

پذیرش اشتباهات ممکن است سخت باشد؛ اما پیامد سیاستگذاری‌‌های نادرست و غیرعلمی به مرور بیشتر و بیشتر شده و جبران آن در بلندمدت بسیار دشوارتر از حال است.حال با وجود این تورم برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ برابری لیر در برابر همچنان روند کاهشی را طی کند.از سوی دیگر نرخ بهره نیز کاهش یابد، در نتیجه تورم ترکیه افزایشی شود.باید دید که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سیاست‌های خود را در راستای کاهش تورم و حفظ ارزش لیر تغییر می‌دهد و یا خیر.
برچسب ها: لیر تركیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها