به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۶ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۳۱۹۶۲۲

آشنایی با تجهیزات شبکه و کاربرد آنها

گروه علم و فناوری؛ با گسترش و ظهور فناوری های جدید یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه شود ارتباط تجهیزات مختلف با یکدیگر است که به آن شبکه می گویند. شبکه مجموعه ای از نودها است که با یکدیگر در ارتباط هستند. تجهیزات شبکه به مجموعه ای از ابزار آلات شبکه که برای راه اندازی یک شبکه رایانه ای مورد نیاز است گفته می شود. تجهیزات شبکه به صورت کلی به دو دسته تجهیزات اکتیو و پسیو تقسیم بندی می شوند.
تجهیزات اکتیو یا فعال شبکه :
تجهیزاتی که برای انجام کاری در شبکه به جریان الکتریکی نیاز داشته باشند، تجهیزات اکتیو یا تجهیزات فعال شبکه گفته می شود.
کارت شبکه، سوئیچ ، روتر، سرور، دیواره آتش و... از مهم ترین تجهیزات شبکه هستند.

تجهیزات پسیو یا غیر فعال شبکه :
به تجهیزاتی که برای عملکرد در شبکه نیاز به جریان الکتریکی ندارند و بدون برق کار می کنند تجهیزات پسیو شبکه گفته میشود. مانند انواع کابل ها،کانکتورها، اتصال ها

کابل شبکه
کابل مجموعه ای از سیم های مسی است که درون یک محفظه پلاستیکی قرار گرفته است. رایج ترین کابل های شبکه، کابل های زوج بهم تابیده است که از چهار زوج سیم رنگی تشکیل می شود. کابل زوج به هم تابیده  (Twisted Pair) دارای چهار رنگ آبی، قهوه‌ای، نارنجی و سبز که هر کدام از این سیم‌ها با یک سیم سفید رنگ به هم تابیده شده اند، می باشد.
این نوع کابل دارای دو نوع روکش دار (Shielded) و بدون روکش (Unshielded) است. کابل روکش‌ دار به اختصار STP و کابل بدون روکش UTP نامیده می‌شوند.

کابل شبکه زوج به هم تابیده روکش دار (STP)
نوعی از کابل های زوج بهم تابیده روکش دار است که در این نوع کابل به دور هر کدام از زوج سیم ها یک فویلد قرار گرفته است.در نهایت دور تمام زوج سیم‌ها با روکش یا شیلد پوشانده است.

پرکاربرد ترین تجهیزات اکتیو شبکه :

•    کارت شبکه
یکی از مهم ترین تجهیزات شبکه کارت شبکه است که جهت اتصال کامپیوتر به شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. در شبکه با استفاده از محیط انتقال، می توان داده ها را در شبکه انتقال داد. کارت شبکه به عنوان محیط انتقال بین کامپیوتر و شبکه اینترنت محسوب می شود.کارت شبکه دارای مک آدرس هست که بر همین اساس در شبکه کار میکند. کارت شبکه به صورت کلی به دو دسته کارت شبکه داخلی و خارجی تقسیم بندی می شود.

•    اکسس پوینت
اکسس پوینت یا نقطه اتصال مانند سوئیچ شبکه است. در شبکه سیمی، سوئیچ عمل اتصال تجهیزات به یکدیگر را انجام می دهد.
اکسس پوینت درشبکه vlan ، مشابه سوئیچ در شبکه سیمی عمل می کند.
رادیو QRT 5 جز یکی از پرکاربردترین رادیو های کمپانی میکروتیک است که می توان از آن در ارتباطات نقطه به نقطه Point To Point  و ارتباطات یک نقطه به چند نقطه Point To Multi Point به عنوان اکسس پوینت استفاده می شود.
این رادیو دارای سیستم عامل لایسنس سطح 4 است.
این رادیو دارای ساختار فلت است، دارای ساختار یکپارچه آنتن و رادیو است. همچنین قابلیت کار در فرکانس 5 گیگاهرتز را دارد
این رادیو دارای پردازنده تک هسته ای مدل AR9342 است. نوع ذخیره سازی داده در این نوع رادیو NAND و دارای 64 مگابایت حافظه RAM است.



•    سوئیچ شبکه
سوئیچ شبکه یکی از مهم ترین تجهیزات شبکه است. از سوئیچ جهت ارتباط تجهیزات مختلف در شبکه با یکدیگر بر بستر کابل مسی یا فیبر نوری استفاده می شود.
با کمک سوئیچ شما میتوانید پرینتر، سرور،کلاینت و... را به هم متصل کنید و از منابع آنها به صورت اشتراکی استفاده نمایید که همین ویژگی موجب صرفه جویی در هزینه ها وزمان می شود.
سوئیچ ها به صورت کلی به دو دسته سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی تبدیل می شوند.



آشنایی با ویژگی های سوئیچ مدیریتی سیسکو مدل WS-2960G-TCL
 کمپانی سیسکو جزء یکی از قدرتمند ترین تولید کنندگان تجهیزات شبکه است. سوئیچ سیسکو 2960G-TCL یک سوئیچ لایه 2 است که دارای 64 مگابایت حافظه ی RAM و 32 مگابایت حافظه ی فلش می باشد. همچنین این سوئیچ سیسکو دارای 20 پورت با سرعت 1000/100/10 و 4 پورت فیبرنوریSFP می باشد.
شما می توانید تعداد 256تا VLAN روی این سوئیچ فعال کنید.
همچنین این محصول سیسکو از صدا و تصویر پشتیبانی می کند و از امنیت بالایی بهرمند است.
کیفیت و پایداری بالا، قابلیت توسعه پذیری، عملکرد و مدیریت هوشمند ، امنیت بالا از دیگر ویژگی های این سوئیچ سیسکو می باشد.

روتر
روتر مانند سوئیچ تجهیزی هوشمند است و عملکردی نزدیک به سوئیچ دارد. از روتر برای ارتباط دادن دو شبکه با رنج IP متفاوت استفاده می شود در حالی که از سوئیچ برای ارتباط داخلی بین شبکه نظیر کلاینت، پرینتر و سرور استفاده می شود. به کمک روتر می توانید به شبکه های بیرون از شرکت یا اداره تان متصل شوید.
روتر 2811 سیسکو جزء یکی از پرکاربرد ترین روترهای این کمپانی است. از این روتر برای ارتباط و مسیریابی در شبکه ی اغلب شرکت های کوچک و بزرگ استفاده می شود.
پشتیبانی بیش از 90 ماژول ، پشتیبانی از اکثر AIM ها، NMs، VICs، WICs و VWICsو پشتیبانی از سوئیچینگ لایه 2 با قابلیت POE و دارا بودن دو پورت اترنت با سرعت 100/10 از جمله قابلیت های این روتر می باشد.
رادیو و روتر های میکروتیک
یکی از مهم ترین کمپانی های تولید کننده تجهیزات شبکه، میکروتیک است که تجهیزات خود را در قالب رادیو و روتر میکروتیک به فروش می رساند.
از رادیو های میکروتیک جهت برقراری ارتباط در مسافت های طولانی و مکان هایی که امکان برقراری ارتباط با زیر ساخت کابل موجود نیست استفاده میشود.
از مهم ترین رادیو های کمپانی میکروتیک که در ارتباطات نقطه به نقطه و یک نقطه به چند نقطه استفاده میشود می توان به LHG5، Sxt Sq Lite5، QRT 5 و... اشاره نمود.
دیگر تولیدات این کمپانی در قالب روتر های میکروتیک است که جهت مسیریابی در شبکه، راه اندازی سرویس های مختلف نظیر DHCP، DNS، PPP، Proxy، PPOE و... استفاده می شود.


·         روتربرد RB951g-2HND میکروتیک
در طراحی تجهیز RB951g-2HND میکروتیک، از آنتن داخلی استفاده شده است. آنتن طراحی شده داخل این دستگاه دارای ساختار دو قطبی با توان ۲٫۵ دبی می باشد. یکی از بزرگ ترین مشکلات این روتر محدودیت در حافظه ی داخلی آنتن است که همین امر سبب شده تا امکان افزایش توان در این روتر فراهم نباشد.
همچنین سطح دسترسی سیستم عامل در این تجهیز Level4 است یعنی می توان به عنوان اکسس پوینت نیز از این تجهیز استفاده نمود.
این تجهیز ارائه شده ی کمپانی میکروتیک ۵ پورت با سرعت ۱000/۱۰۰/۱۰ دارد که پورت یک آن قابلیت POE-IN  را به کاربر ارائه می دهد (یعنی روتر RB951g-2hnd در پورت یک خود امکان تغذیه از طریق شبکه (ورود برق) را برای روتر فراهم می کند.) روی این روتر میکروتیک یک پورت USB جهت اتصال حافظه ها و دیگر دستگاه ها به آن، طراحی شده است.
این روتر میکروتیک دارای ۱۲۸ مگابایت حافظه ی RAM و همچنین ۱۲۸ مگابایت حافظه ی داخلی جهت ذخیره سازی اطلاعات می باشد.

·         رادیو LHG XL HP 5 میکروتیک
رادیو میکروتیک LHG XL HP 5 یکی از رادیو های قدرتمند سری LHG است که دارای ساختار قوی می باشد و در ارتباطات با فواصل بالای 15 کیلومتر استفاده می شود. از این رادیو کمپانی میکروتیک در ارتباطات نقطه به نقطه Point To Point و ارتباطات یک نقطه به چند نقطه Point To Multi Point استفاده می‌شود.
رادیو LHG XL HP 5 به لحاظ سخت افزاری دارای یک پورت اترنت ۱۰/۱۰۰ و همچنین پردازنده ی مدل AR9344 نیز می‌باشد‌.
مقدار حافظه ی RAM در این تجهیز ۶۴ مگابایت نیز می باشد و نوع ذخیره ساز این تجهیز FLASH می باشد‌.
این رادیو قابلیت کار در دمای منفی ۴۰ درجه سانتی گراد تا مثبت ۷۰ درجه سانتی گراد را دارا می‌باشد.
رادیو LHG XL HP 5 میکروتیک دارای ابعاد ۵۵۰*۲۴۵ میلی متر می‌باشد.

فیبر نوری و ساختار آن
کابل فیبر نوری شامل چند رشته یا تار شفاف شیشه‌ای یا پلاستیکی است که درون پوشش پلاستیکی قرار گرفته است.  فیبر نوری در مقایسه با کابل مسی از پهنای باند، سرعت انتقال و برد بیشتری بهرمند است.
انتقال داده در فیبر نوری به دو صورت تک حالته SM و چند حالته MM است.
هر فیبرنوری دارای ساختار زیر است.
1.    هسته (Core)
2.    غلاف (Clad)
3.    روکش ضربه‌گیر (Buffer)
4.    روکش خارجی (Outer jacket)

مزایای استفاده از فیبرنوری
•    پهنای باند وسرعت انتقال فیبرنوری در مقایسه با کابل مسی بسیار بالا تر است.
•    کابل های فیبرنوری در مقایسه با کابل مسی بسیار نازک تر و سبک تراند اما بسیار قوی تر اند.
•    فیبر نوری به تعویض مستمر نیاز نداردو پایداری بالایی در شبکه دارد.
•    از فیبرنوری در اقیانوس و زیر آب می توان استفاده نمود.بسیاری از کابل های فیبرنوری در قاره ها وکشور های مختلف از طریق اقیانوس ها بستر فیبر را فراهم نموده است.
•    سیگنال‌های نوری نسبت به سیگنال‌های الکتریکی مسافت بیشتری می‌پیمایند. لذا فیبرهای نوری در مقایسه با کابل‌های مسی به ریپیترها یا تقویت‌کننده‌های کمتری نیاز دارند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها