به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۱ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۳۲۰۵۹۲

تمام آدم معروف‌های ایرانی که جوانمرگ شدند

تمام آدم معروف‌های ایرانی که جوانمرگ شدند
گروه فرهنگی: ین مطلب درباره آن دسته از مشاهیر ایرانی‌ست که در جوانی فوت کردند، طبعا خیلی‌ها را در این فهرست نگذاشتیم، اصلا متاسفانه آن‌قدر جوانمرگ داشتیم که کار یکی دو مطلب نیست.

ارشا اقدسی در ۳۹ سالگی
ارشا اقدسی بدلکار بین‌المللی یکی از افراد این فهرست که مرگش هنوز هم غیرقابل باور است. اقدسی از کودکی ورزش را دنبال می‌کرد و به دنبال فعالیت‌های ورزشی اش، آی کیدو را فرا گرفت و مربی آن شد. او در ۱۳ بهمن ۱۳۸۵ گروه بدلکاران ۱۳ را تأسیس کرد و فعالیت‌های خود را با گروهش در ایران و عرصهٔ بین‌الملل ادامه داد. او سپس برای برگزاری مسابقه آب و آتش، مجری شبکه نسیم شد. اقدسی در جریان همکاری با یک پروژه سینمایی در بیروت و به هنگام ضبط صحنه‌ای مربوط به چپ کردن ماشین، دچار حادثه‌ای سنگین شد که به دنبال آن، او را به بیمارستانی در بیروت منتقل کردند و پس از چند روز درگذشت.

مرتضی پاشایی در ۳۰ سالگی
مرتضی پاشایی در پاییز سال ۱۳۹۱ با انتشار آلبوم یکی هست به جمع خوانندگان آلبوم دار پاپ ایران پیوست. او از سال ۱۳۸۹ با انتشار اینترنتی قطعات خود شروع به کار کرد. او با ترانهٔ «یکی هست» به عنوان تیتراژ برنامهٔ تلویزیونی ماه عسل از تلویزیون پخش شد، شناخته شد. مرتضی پاشایی مدت‌ها با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد که با تشدید بیماری از روز جمعه ۱۶ آبان ماه در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بهمن بستری شده بود و در ۲۳ آبان ۱۳۹۳ دار فانی را وداع گفت.

سیروس قایقران در ۳۷ سالگی
سیروس قایقران یکی از چهره‌های ماندگار فوتبال ایران است. سیروس از نسل هافبک‌های همه کاره‌ای بود که در فوتبال آن زمان همچون امروز این همه تعریف و دسته‌بندی برای آن‌ها وجود نداشت. هافبک‌هایی که باید همه هنری می‌داشتند و همه کار می‌کردند. او یک میدان‌دار در میانه‌ی میدان که واقعا فوتبال با حضور بازیکنانی همچون او زیباتر بود. بازیکنانی که در فوتبال امروزی دیگر نه پیدا می‌شوند و نه خریداری دارند. او دراوایل سال ۷۷ که برای تعطیلات نوروز به انزلی آمده بود در بازگشت به تهران همراه خانواده اش دراتومبیل رنوی خود در حوالی امامزاده هاشم با کامیون خاور تصادف نمود که منجر به فوت وی و فرزندش شد.

واروژان در ۴۰ سالگی
 واروژان را پدر ترانه‌سازی نوین ایران می‌نامند، از ترانه‌های جاودانه و ماندگار واروژان می‌توان ترانه‌هایی مانند «هفتهٔ خاکستری»، «بوی خوب گندم»، «پوست شیر»، «پل»، «عاشقانه»، «شام آخر»، «ماه‌پیشونی» و «گهواره» را نام برد. واروژان دارای بیماری قلبی بود و در هنگام ضبط موسیقی فیلم بر فراز آسمان‌ها، ساخته محمدعلی فردین، سکته کرد و در ساعت پنج و نیم صبح شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۵۶ درگذشت.

فروغ فرخزاد در ۳۲ سالگی
فروغ فرخزاد را می‌توان بدون اغراق بانوی شاعر سنت شکن در دوره معاصر دانست. فروغ از پیشگامان نوآوری در شعر نوین پارسی بود و به سرعت مورد توجه دوستداران شعر و هنر در دنیا قرار گرفت؛ تا آنجا که بسیاری از شعر‌های او در جوانی به زبان‌های دیگر ترجمه شدند. بدون شک یکی از پرهیاهوترین بخش‌های زندگی فروغ فرخزاد، آشنایی و ارتباط او با ابراهیم گلستان بود که تا سال‌ها در پرده ابهام باقی ماند. در سال ۱۳۹۵ ابراهیم گلستان به‌طور مفصل به شرح آشنایی و ارتباط خود با فروغ فرخزاد پرداخت. فروغ فرخزاد ۲۴ بهمن سال ۱۳۴۵ دراثر سانحه تصادف رانندگی درگذشت.

عسل بدیعی در ۳۵ سالگی
عسل بدیعی در سال ۱۳۵۶ در تهران دیده به جهان گشود. او در سال ۱۳۷۶ با بازی در فیلم سینمایی «بودن یا نبودن» ساخته کیانوش عیاری به شهرت رسید، بازی در آثاری، چون «دست‌های آلوده»، «هفت پرده»، «از صمیم قلب»، «شمعی در باد»، «پروانه‌ای در مه»، «سربلند» و ... را در کارنامه دارد. عسل بدیعی ۱۱ فروردین سال ۱۳۹۲ به دلیل ایست قلبی و مشکلات تنفسی درگذشت.

ماهچهره خلیلی در ۴۳ سالگی
ماهچهره خلیلی نوه‌ی دختریِ پروین سلیمانی بود، بازیگری در تلویزیون را با سریال مختارنامه ساخته داود میرباقری و بازی در سینما را با فیلم چشمان سیاه ساختهٔ ایرج قادری آغاز کرد. او در ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ بر اثر بیماری سرطان کبد درگذشت.

عارف لرستانی در ۴۶ سالگی
عارف لرستانی با مجموعه «جنگ ۷۷» به کارگردانی مهران مدیری پا به عرصه بازیگری گذاشت و پس از آن در چندین مجموعه دیگر از جمله «قهوه تلخ» با او همکاری کرد. او در مجموعه قهوه تلخ با استقبال بسیاری از سمت مخاطبان همراه بود. لرستانی به علت ایست قلبی جان خود را از دست داد.

هادی نوروزی در ۳۰ سالگی
هادی نوروزی بازیکن فوتبال اهل ایران و کاپیتان باشگاه پرسپولیس تهران بود که با پیراهن شماره ۲۴ در میدان حضور داشت. هادی هفت سال در باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران بازی کرد و در سال آخر حضور در این تیم، توانست کاپیتان اصلی پرسپولیس شود، اما نتوانست تعداد گل‌های خود را برای پرسپولیس به عدد ۲۴ برساند. او سابقه بازی در تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه‌های پرسپولیس، قائم‌شهر، پاسارگاد، فجر سپاه تهران، داماش ایرانیان و نفت تهران را داشت. هادی نوروزی در ۹ مهر ۱۳۹۴ بر اثر ایست قلبی درگذشت.

داوود اسدی در سن ۳۸ سالگی
داوود اسدی یکی از بازیگران محبوب دهه ۷۰ و ۸۰ بود که از طریق دنیای طنز به شهرت رسید و اولین اثر او ساعت خوش بود که علاوه بر بازیگری، به عنوان نویسنده نیز در آن فعالیت می‌کرد. از کار‌های تلویزیونی دیگر اسدی می‌توان به خط شکن، تلفن همراه، نرگس، کاشانه، گل‌های ۷۷، زائر غریب، پرواز ۵۷ و نوروز ۷۴ اشاره کرد. اسدی همچنین در فیلم‌های سینمایی سرحد، مادرم گیسو و دیدار نیز بازی کرده بود. او در فروردین ۱۳۸۷ در اثر سکتی قلبی درگذشت.

مریم میرزاخانی در ۴۰ سالگی
مریم میرزاخانی در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران به دنیا آمد. میرزاخانی سپس در سال ۱۹۹۹ مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف و دکتریِ خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن، از برندگان مدال فیلدز، گرفت. از مریم میرزاخانی به‌عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیده سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشته ریاضیات تجلیل شد. مریم میرزاخانی در ۲۳ تیر ۱۳۹۶ در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت.

محمدجعفر پوینده در ۴۴ سالگی
محمدجعفر پوینده از مترجمان و روشنفکران برجسته روزگار ما بود که با وجود شرایط طاقتفرسای زندگی‌اش رشد کرد و درخشید و نهایتا در روز ۱۸ آذر ۱۳۷۷به قتل رسید. پوینده از معدود روشنفکرانی بود که از همان اوایل انقلاب اعتقاد داشت روی فرهنگ و آموزش باید کار‌های ریشه‌ای صورت گیرد. شور و شوق پوینده برای مطالعه، پژوهش و ترجمه در زمینه ادبیات، که از همان دوران نوجوانی شکل گرفته بود و تحصیل در رشته جامعه‌شناسی دست به دست هم دادند و او را به سوی جامعه‌شناسی ادبیات کشاندند، اگرچه در زمینه ترجمه رمان و نیز مباحث فلسفی، آموزشی، جنبش زنان، حقوق بشر و توسعه کتاب و کتابخوانی دستی توانا داشت و آثار ارزنده‌ای از خود به‌جا گذاشت.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها