به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۹ ساعت ۲۱:۴۷
کد مطلب : ۳۲۳۸۰۷
اوکراین از روسیه بخاطر جنایت نسل‌کشی به دادگاه لاهه شکایت کرد

پایان دور اول مذاکرات اوکراین و روسیه؛ ادامه بمباران شهرهای اوکراین

ساکنان شهرهای اوکراین بیشتر مدت در پناهگاه به سر می‌برند
ساکنان شهرهای اوکراین بیشتر مدت در پناهگاه به سر می‌برند
با گذشت پنج روز از آغاز حمله ارتش روسیه به اوکراین و در حالی که ولادیمیر پوتین، دیكتاتور روسیه نیروی هسته‌ای بازدارنده این کشور را در حالت آماده‌باش قرار داده است، هیات‌های مذاکره‌کننده روسیه و اوکراین روز دوشنبه در مرز بلاروس و اوکراین گفت‌و‌گو کردند.
  مذاکرات هیئت‌های روسیه و اوکراين که در خاک بلاروس و نزدیکی مرز این کشور با اوکراین عصر دوشنبه به پایان رسید. میخائیلو پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، پس از این مذاکرات به خبرنگاران گفت که دو طرف برای مشاوره به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند. پودولیاک گفت: «هیئت‌های اوکراین و روسیه دور اول مذاکرات را برگزار کردند. هدف اصلی آن‌ها گفتگو درباره آتش‌بس و پایان عملیات جنگی در خاک اوکراین بود. طرفین موضوعاتی را تعیین کرده‌اند و تصمیمات مشخصی مطرح شده‌اند. طرفین برای مشاوره به پایتخت‌های خودبازگشته‌اند تا این تصمیمات به عنوان نقشه راه اعمال شوند. طرفین در مورد برگزاری دور دیگری از مذاکرات برای پیش‌ بردن این تصمیمات گفت‌وگوهایی داشتند.»

اوکراین از روسیه بخاطر جنایت نسل‌کشی به دادگاه لاهه شکایت کرد
دولت اوکراین بە دنبال تجاوز نظامی روسیه بە خاک کشورش و با استناد بە کنوانسیون منع "نسل‌کشی"، شکایتی را علیه روسیه به بالاترین مرجع قضایی سازمان ملل متحد تقدیم کردە است. به گفته دادگاه بین‌المللی لاهه، اوکراین خواستار اقدام فوری قضایی علیه روسیه است. به گفته مقامات این دادگاه، اوکراین به کنوانسیون منع "نسل‌کشی" استناد کرده است. در این کیفرخواست، اوکراین روسیه را به "تدارک نسل کشی در اوکراین" و "کشتن عمدی یا مجروح کردن شدید شهروندانش" متهم می‌کند. بنابراین این کشور انتظار دارد کە دادگاه دستور اقدامات اضطراری را برای جلوگیری از نقض حقوق اوکراین و شهروندانش را صادر کند.

در همین حال، آمریکا می‌گوید، پیشروی نیروهای روسیه در شمال اوکراین با مقاومت نیروهای این کشور کند شده است و احتمال تغییر استراتژی به محاصره وجود دارد.  آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی دسترسی بانک‌های روسیه به سیستم بانکداری سوییفت را قطع کردند و آسمان شماری از کشورها شامل اتحادیه اروپا و کانادا به روی پروازهای روسیه بسته می‌شود.
سفیر اوکراین در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد از آغاز حمله روسیه به اوکراین در بامداد پنجشنبه تا روز یکشنبه ۱۶ کودک کشته شده‌اند. تعداد غیرنظامیان کشته شده در اوکراین دست‌کم ۳۵۲ نفر و آمار مجروحان ۱۶۸۴ نفر شامل ۱۱۶ کودک اعلام شده است. تصاویر ماهواره‌ای صف پنج کیلومتری خودروهای زرهی روسیه در مسیر کی‌یف را نشان می‌دهد.

سخنگوی کاخ سفید: خواهان تنش هسته‌ای با روسیه نیستیم
سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه به شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی آمریکا گفت که واشنگتن خواهان تنش هسته‌ای با روسیه نیست. مسکو روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای هسته‌ای خود را به حال آماده‌باش ویژه در آورده است. جن ساکی، گفت: «ما سطح هشدار خود را تغییر نداده‌ایم و ارزیابی‌مان نیز تغییری نکرده‌است. این [ولادیمیر پوتین] است که از زبان تهدید استفاده می‌کند.» او افزود: «آنچه در حال حاضر می‌خواهیم کاهش مجادله کلامی و فرونشاندن تنش است.»

بورل: این جنگی است که پوتین و تاجران اطرافش با استفاده از پول غیرقانونی و از طریق فساد شروع کردند
هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل:
کشورهای عضو اتحادیه اروپا مصمم به ارائه کمک نظامی به اوکراین هستند.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا مصمم به افزایش حمایت نظامی خود از اوکراین هستند.
کشورهای اتحادیه اروپا بسته تحریم‌ها را علیه بلاروس و همه کسانی که از تجاوز روسیه به اوکراین حمایت می‌کنند، تقویت خواهند کرد. تلفات غیرنظامی زیادی از جنگ در اوکراین وجود دارد.
اتحادیه اروپا بودجه ویژه ای را برای خرید تسلیحات دفاعی اوکراین از جمله سلاح های ضد تانک تعیین کرده است.
ما درخواست ها، نیازهای اوکراین و نحوه برآورده کردن آنها را دنبال می کنیم.
این پوتین بود که جنگ را آغاز کرد و بهترین راه مقابله با آن مبارزه با پول پوتین در اروپا است.
این جنگی است که پوتین و تاجران اطرافش با استفاده از پول غیرقانونی و از طریق فساد شروع کردند.
ما مرکزی را در مادرید راه‌اندازی کرده‌ایم تا با اطلاعات از اوکراین حمایت کنیم.
تلاش ها در زمینه امنیتی و دفاعی باید تقویت شود و ما از تصمیم آلمان برای افزایش توان دفاعی خود استقبال می کنیم.
ما از مرکز ماهواره‌ای مادرید خواستیم اطلاعاتی درباره تحرکات نیروهای روسی در اختیار اوکراین قرار دهد.
  
بمباران کی‌یف 
  روز دوشنبه حوالی ساعت ۶:۴۰ بعدازظهر به وقت محلی، چند انفجار بزرگ در شرق مرکز شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین، شنیده شد. این‌ها بزرگترین انفجارهای روز دوشنبه بودند. آژیر خطر در سراسر شهر به صدا در‌آمد.

  مقام وزارت دفاع آمریکا: کمک‌های امنیتی ما به دست اوکراین رسید
  یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه گفت محموله «کمک‌های امنیتی» ایالات متحده به اوکراین رسیده‌است. او بدون ذکر جزئیات، افزود که این محموله شامل سلاح‌های پدافند زمینی و هوایی است.
  نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، روز دوشنبه در جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. او به زبان روسی که یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل است صحبت کرد.   واسیلی نبنزیا به پوشش خبری حمله روسیه به اوکراین در رسانه‌های همگانی و رسانه‌های اجتماعی اعتراض کرد و مدعی شد که جنگ را کشورش آغاز نکرده است. او گفت روسیه در پاسخ به دشمنی دولت اوکراین با مردم منطقه دونباس وارد عمل شده است و مدعی شد که «روسیه به دنبال پایان این جنگ است.»   او در ضمن گفت روسیه از قطع‌نامه‌های مربوط به اوکراين پشتیبانی نکرده است، چرا که این قطع‌نامه‌ها اشاره‌ای به آن‌چه او «کودتای ضد قانون اساسی» سال ۲۰۱۴ خواند نکرده بودند. اشاره او به جنبش مردمی «میدان» است که باعث تغییر حکومت در اوکراین شد.   نبنزیا همچنین گفت روسیه مناطق مسکونی را مورد حمله قرار نداده است، ادعایی که با اخبار متعددی که از حملات هوایی و زمینی روسیه در اوکراين منتشر شده است تناقض دارد.

 گوترش درباره حمله روسیه به اوکراین: «دیگر بس است»
  آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، روز دوشنبه در جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل در مورد اوکراين سخنرانی کرد و گفت: «حق حاکمیت اوکراین باید محترم شمارده شود.» این اولین جلسه فوق‌العاده این مجمع از سال ۱۹۸۲ تا کنون است.
گوترش درباره اشغال روسیه گفت «دیگر بس است» و تاکید کرد: «جنگ در اوکراین باید خاتمه پیدا کند.» گوترش با اشاره به تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، برای اعلام آماده‌باش هسته‌ای گفت این «تحولی نگران‌کننده» است و افزود: «حتی فکر کردن به تحول هسته‌ای هم غیر قابل تصور است. هیچ چیز استفاده از تسلیحات هسته‌ای را توجیه نمی‌کند.»   دبیر کل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که مذاکره بین هیئت‌های روسیه و اوکراین که روز دوشنبه آغاز شده منجر به آتش‌بس و راه‌حل دیپلماتیک ‌شود.

  نماینده دائم اوکراین در سازمان ملل، روز دوشنبه در جلسه اضطراری مجمع عمومی  سخنرانی کرد. سرگئی کیسلیتسی که به زبان انگلیسی سخن می‌گفت، حمله روسیه به کشورش را با حمله آلمان نازی به لهستان در سپتامبر ۱۹۳۹ که منجر به آغاز جنگ جهانی دوم شد مقایسه کرد. آقای کیسلیتسیا، بلاروس را نیز به علت نقشی که در اشغال اوکراین ایفا کرده محکوم کرد.
  سفیر اوکراین از کشورهای عضو سازمان ملل خواست متوجه «عواقب امنیتی و بشردوستانه برای تمام ما» باشند و گفت این عواقب «برای اروپا فوری هستند، اما به بقیه هم می‌رسند» و مشخصا به «امنیت غذایی، امنیت انرژی، بازارهای مالی و سقوط اقتصادها» اشاره کرد.   کیسلیتسیا گفت مردم اوکراین برای ارزش‌های جهانی سازمان ملل و دموکراسی مبارزه می‌کنند.

مکرون تلفنی با پوتین و زلنسکی گفت‌و‌گو کرد
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، دوشنبه جداگانه با ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی، روسای جمهوری روسیه و اوکراین تلفنی صحبت کرد. به گزارش کاخ الیزه، گفت‌وگوی مکرون و پوتین سی دقیقه طول کشید. مکرون در این تماس تلفنی بر «لزوم اجرای بی‌درنگ آتش‌بس» تاکید کرد.

* کمیته بین‌المللی المپیک روز دوشنبه توصیه کرد که ورزشکاران روسیه و بلاروس از حضور در همه مسابقات ورزشی بین‌المللی محروم شوند.

* سوئیس با کنار گذاشتن بی‌طرفی تاریخی خود، به برخی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه می‌پیوندد

کانادا ۲۵ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین می‌دهد
وزرای امور خارجه و دفاع ملی کانادا دوشنبه در بیانیه مشترکی گفتند که این کشور ۲۵ میلیون دلار کمک نظامی در اختیار اوکراین خواهد گذاشت

اسرائیل از قطعنامه محکومیت روسیه در سازمان ملل حمایت خواهد کرد
یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، گفت کشورش به قطعنامه محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین که روز دوشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل طرح خواهد شد، رای مثبت خواهد داد. روز جمعه روسیه این قطعنامه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.
وزیر خارجه، اسرائيل روز یکشنبه ضمن تاکید بر این موضع گفت: «اسرائیل در سمت صحیح تاریخ ایستاده و همیشه نیز چنین خواهد بود. این‌ها ارزش‌های ما هستند. اتحاد ما با آمریکا است.» لاپید اما در ضمن تاکید کرد که «حتی متحدین آمریکایی ما هم متوجهند که ما باید مواظب باشیم چون روسیه نیروی چشمگیر نظامی در سوریه است.»
وزیر خارجه اسرائیل گفت هماهنگی با مسکو «به ما در مبارزه مصمم خود علیه استحکام پایگاه‌های ایران در منطقه کمک می‌کند.»
لاپید اما تاکید کرد که کشورش در مجمع عمومی علیه روسیه رای می‌دهد و به تلاش‌های جهانی برای کمک بشردوستانه به اوکراين نیز خواهد پیوست. این در حالی است که اسرائیل حاضر به حمایت از قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل که روز جمعه با وتوی روسیه رد شد نشده بود. این موضع اسرائیل باعث غافلگیری کی‌یف شد. 

مسکو: دلیل آماده‌باش هسته‌ای، اظهارات مقام‌های غرب است!
کرملین اعلام کرد اعلام آماده‌باش هسته‌ای از سوی روسیه به علت اظهارات مقامات غربی همچون لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، بوده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت اظهارات «غیر قابل قبول» راجع به «برخوردهای» احتمالی بین ناتو و مسکو علت این تصمیم روسیه بوده است. معلوم نیست دقیقا کدام صحبت‌های خانم تراس یا سایر مقامات غربی باعث چنین تصمیمی شد‌ه‌اند. آمریکا به عنوان قوی‌ترین کشور ناتو تاکید داشته که به صورت مستقیم وارد جنگ بر سر اوکراین نمی‌شود. خانم تراس اما روز یکشنبه گفته بود اگر روسیه متوقف نشود سایر دولت‌ها هم مورد تهدید واقع می‌شوند و کار به درگیری با ناتو می‌کشد. یکی از منابع وزارت خارجه بریتانیا به بی‌بی‌سی گفت: «فکر نمی‌کنم هیچ یک از حرف‌های لیز نیاز به چنین سخن‌وری و افزایش تنش‌ها داشته باشد.» این منبع که بدون ذکر نام صحبت می‌کرد گفت خانم تراس همیشه ناتو را «ائتلافی تدافعی» دیده است.
 
غول نفتی نروژ به همکاری با روسیه پایان می‌دهد
شرکت نفتی «ایکوئینور» نروژ روز دوشنبه اعلام کرد که سرمایه‌گذاری جدید در روسیه را متوقف می‌کند و از طرح‌های مشترک بخش نفت و گاز آن کشور هم خارج می‌شود.
 
غول نفتی نروژ به همکاری با روسیه پایان می‌دهد
شرکت نفتی «ایکوئینور» نروژ روز دوشنبه اعلام کرد که سرمایه‌گذاری جدید در روسیه را متوقف می‌کند و از طرح‌های مشترک بخش نفت و گاز آن کشور هم خارج می‌شود.
 
لاوروف ناچار شد سفرش به ژنو را لغو کند!
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، مجبور به لغو سفر خود به ژنو برای شرکت در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل شده است. نمایندگی دائم روسیه در ژنو روز دوشنبه گفت لغو این سفر به علت ممنوعیت سفر هواپیماهای روسیه به اتحادیه اروپا بوده است. سوئیس خود عضو اتحادیه اروپا نیست اما همسایه‌های آن هستند و تمام اعضای این اتحادیه سفر هواپیماهای روسیه بر فراز حریم هوایی خود را ممنوع کرده‌اند.

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ ۲۲:۱۴
پوتین جنایت می کند ... حمایت می کند (383932)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها