به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۱۹:۰۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۱ ساعت ۱۸:۱۹
کد مطلب : ۳۲۴۱۴۹

هفتمین روز جنگ روسیه و اوکراین

هفتمین روز جنگ روسیه و اوکراین
گروه بین‌الملل: روز هفتم جنگ روسیه و اوکراین هم آغاز شد و همچنان مذاکراتی که از دو روز گذشته برگزار شده و به نتیجه نرسیده و پارلمان اروپا و همچنین ناتو فشار را بر روسیه شدت داده تا بتواند روس‌ها را عقب بنشاند. در شرایط کنونی که فشار اتحادیه اروپا بر روسیه بیشتر شده، زلنسکی نیز از گفت‌وگوی مستقیم با پوتین سخن گفته است.

مذاکره مستقیم پوتین و زلنسکی
صبح امروز زلنسکی گفته مذاکرات هیات‌های روسی و اوکراینی نتیجه‌ای نخواهد داشت و او حاضر است به صورت مستقیم با ولادیمیر پوتین دیدار کند. تا روز گذشته دیدارها صرفا در حد هیات میانی از دو کشور بود و حتی وزرای خارجه اوکراین و روسیه نیز در مذاکرات شرکت نداشتند، به همین دلیل زلسنکی این گفتگوها را بی‌نتیجه توصیف کرده است.

عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا
اتفاق مهمی که ساعاتی پیش رخ داد، پذیرش تقاضای عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا بود. پارلمان اروپا با ٦٣٧ رای مثبت، ١٣ رای مخالف و ٢۶ رای ممتنع درخواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا را پذیرفت. البته اگر فکر می‌کنید با این اتفاق مشکل اوکراین حل خواهد، تحلیلی نادرست است زیرا این رأی گیری در مورد موافقت اتحادیه اروپا با آغاز روند پیوستن اوکراین به این اتحادیه و پذیرش تقاضاست است و فرآیند عضویت ممکن تا ۵ سال هم طول بکشد بنابراین به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا برای حفظ فشار بر روسیه، فعلا چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و در فرصت مناسب درباره عضویت یا عدم عضویت اوکراین بحث خواهد کرد.

مصاحبه زلنسکی از مکانی نامعلوم
ساعاتی قبل سی.ان.ان و رویترز در مکانی نامعلوم که ظاهرا در شهر کی‌یف بوده، با ولادیمیر زلنسکی مصاحبه کردند. دلیل نامعلوم بودن مکان این بود که امنیت رئیس جمهور اوکراین حفظ شود. زلنسکی در این گفتگو شرایطی تعیین کرده است.

به نظر می‌رسد بعد از حمایت کشورهای جهان از اوکراین، زلنسکی نیز تلاش می‌کند از موقعیت به دست آمده استفاده کند و به همین دلیل از پیش‌شرط‌هایی صحبت کرده است؛ از جمله اینکه او گفته برای ادامه مذاکرات همه باید درگیری را متوقف کنند و به نقطه‌ای که پنج شش روز پیش از آنجا درگیری‌ها آغاز شد، برگردند و سپس پای میز مذاکره بنشینند.

زلنسکی از کشور‌های عضو ناتو خواسته منطقه پرواز ممنوع ایجا کنند تا نیروی هوایی روسیه متوقف شود. البته ممکن است این اقدام از سمت روسیه به عنوان مخاصمه در نظر گرفته شود، به همین دلیل رئیس جمهور اوکراین گفته این اقدام یک روش پیشگیرانه است و به معنای دامن زدن به جنگ نیست که می‌تواند ناتو را وارد جنگ با روسیه کند.

قطع امید اوکراین از آمریکا
نکته مهمی در مصاحبه زلنسکی وجود داشت این بود که او گفته کاری از آمریکا برنمی‌آید. زلنسکی خبر داده که «جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به وی گفته نه ایالات متحده و نه نیرو‌های ناتو نمی‌توانند در حال حاضر چنین کاری را انجام دهند.» با این حال زلنسکی همچنین از ناتو خواست تا پیوستن اوکراین را به این ائتلاف نظامی تسریع بخشد زیرا اگر ناتو عضویت اوکراین را در این ائتلاف رد کند، کی‌یف خواستار وعده‌های امنیتی از کشور‌های غربی می‌شود. شرکای ما، اگر آماده نیستند اوکراین را به ناتو ببرند به این دلیل که روسیه نمی‌خواهد اوکراین در ناتو باشد، باید تضمین‌های امنیتی مشترکی برای کی‌یف ایجاد کنند و در نظر بگیرند.

شدت حملات روسیه به اوکراین
خبرگزاری رویترز گزارش کرده که از روز گذشته تا کنون نیرو‌های روسی به دو شهر بزرگ اوکراین پیشروی کردند. در خارکیف، یک شهر استراتژیک شرقی با جمعیتی حدود یک و نیم میلیون نفر، حداقل ۶ نفر بر اثر حمله به ساختمان اداری منطقه در دوره شوروی کشته شدند.علاوه بر حملات به شهرها، برخی رسانه‌های محلی اخباری مبنی بر استفاده مسکو از بمب‌های خوشه‌ای در سه منطقه پرجمعیت منتشر کرده‌اند. این خبر هنوز توسط منابع رسمی تایید نشده و صرفا از جمله اخباری است که در جنگ به گوش می‌رسد و برای تحت فشار گذاشتن دو طرف زیاد شنیده می‌شود.

تبدیل زیرزمین‌های کی‌یف به محل ساخت کوکتل مولوتوف
النا لوی شهروند اوکراینی گفته مردم عادی برای مواجهه احتمالی با نیرو‌های روس در خیابان‌های کی‌یف مشغول ساخت کوکتل مولوتوف هستند. او گفته مردم عادی به صف مدافعان کشور پیوسته‌اند و شب‌ها در خانه‌هایشان مشغول ساختن کوکتل مولوتوف هستند. تصاویری که از کی‌یف مخابره شده نشان می‌دهد ساخت کوکتل مولوتف چقدر افزایش یافته است.

تلاش روسیه برای تصرف کامل کی‌یف
از روز گذشته مهمترین خبری که منتشر شد، انتشار تصاویری از کاروان چند ده کیلومتری نظامی روسیه بود که در حال نزدیک شدن به کی‌یف بود. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای شرکت مکسار که روز دوشنبه گرفته شده، طول ستون زرهی روسیه برای ورود به کی‌یف به بیش از ۶۵ کیلومتر می‌رسد و تمام طول جاده از فرودگاه آنتونوف در نزدیکی پایتخت تا شهر ایوانکیف در شمال را در برمی‌گیرد.

نشریه بریتانیایی تایمز نوشته تحلیلگران معتقدند در کاروان نظامی روسیه که راهی کی‌یف است و بر اساس تصاویر ماهواره‌ای گزارش شده طول آن بیش از ۶۰ کیلومتر است، ۱۵هزار سرباز حضور دارند. مقامات دفاعی آمریکا می‌گویند که روسیه تاکنون حدود ۷۵ درصد از ۱۹۰هزار نیرویی را که پیشتر در امتداد مرز‌های اوکراین مستقر کرده بود، به این کشور منتقل کرده است.

فرانتس استفان گادی، یک محقق موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، می‌گوید که به نظر می‌آید «تن‌ها بخشی» از آن‌ها درگیر رزم شده‌اند و نیرو‌های روس برای حمله به پایتخت اوکراین جمع شده‌اند. گاردین در خبری نوشته این  نیروهای روسی از نووا باسان در ۳۷ ۶۰ کیلومتری حومه شرقی کی‌یف عبور کردند و در جبهه دیگر روسیه چندین حمله راکتی به ساختمان اداری منطقه‌ای و برخی مناطق مسکونی در خارکف انجام داد. همچنین  شهر ماریوپل زیر گلوله باران دائمی قرار دارد و در سمت دیگر نیروهای روسی وارد حومه خرسون شده‌اند. به این ترتیب روسیه از همه جهات شهرهای اوکراین را زیر حمله قرار داده و در تصرف کامل پایتخت است.


کمک نظامی کشورهای جهان به اوکراین
لکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین خبر داده این کشور قرار است موشک‌های استینگر و جاولین بیشتری از خارج و همچنین محموله دیگری از پهپادهای ترکیه را دریافت کند. علاوه بر ترکیه، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا نیز گفته یک فروند هواپیمای نیروی هوایی سلطنتی استرالیا امروز با حمل تجهیزات نظامی و تجهیزات پزشکی راهی اروپا شده است.موریسون گفته استرالیا از طریق ناتو به اوکراین تسلیحات می‌دهد.با این حال کمک تسلیحاتی به اوکراین نیز نوعی مخاصمه تلقی شده و ولادیمیر پوتین به کشورهای دیگر اولتیماتوم سختی داده است. معلوم نیست با این فشارها آیا کمک‌های تسلیحاتی ادامه پیدا کند یا خیر.

ورود چین به جنگ روسیه و اوکراین
صبح امروز وانگ یی وزیر امور خارجه چین با دیمترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین گفتگو کرده است. وانگ یی گفته چین به دنبال راهی است که به راه حل سیاسی منجر شود و جنگ دو کشور پایان یابد. در مقابل نیز وزیر امور خارجه اوکراین ابراز امیدواری کرده که چین بتواند برای آتش‌بس میانجیگری کند.چین شریک روسیه است اما هنوز اقدام مستقیمی برای پایان دادن به جنگ نکرده است و تا این لحظه شی جین پینگ رئیس جمهوری چین از کشورهای درگیر در بحران اوکراین خواسته منطقی و عقلانی عمل کرده و از هرگونه اقدامی که موجب افزایش تنش شود خودداری کنند.

شرط پایان جنگ روسیه و اوکراین
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که صبح امروز با نیکلاس مادورو صحبت می‌کرد، گفته اوکراین باید جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک را به رسمیت بشناسد، بعد عملیات نظامی متوقف خواهد شد. پوتین همچنین گفته در صورتی که کی‌یف از غیرنظامیان در دونباس محافظت کرده و جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخته و حاکمیت روسیه را بر کریمه را تائید کند، عملیات نظامی تمام می‌شود. ولادیمیر پوتین تاکید کرد کرد که هدف روسیه از این عملیات، «غیرنظامی سازی» اوکراین است.
مرجع : رویداد24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها