به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۴ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۳۲۴۴۸۵

جزییات کنکور الکترونیکی از سال ۱۴۰۱

جزییات کنکور الکترونیکی از سال ۱۴۰۱
گروه جامعه:کنکور سراسری تا سال ۱۴۰۳ به صورت الکترونیکی و هوشمند برگزار خواهد شد.رییس سازمان سنجش آموزش کشور از برگزاری کنکور الکترونیکی تا سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: از این زمان دیگر هیچ کاغذی بین داوطلب و سازمان سنجش تبادل نمی‌شود یعنی برای هر داوطلب یک مانیتور و یک صفحه هوشمند طراحی می‌شود که آزمون خود را برگزار کند.
 
طبق گزارش ایسنا، دکتر پورعباس ضمن بیان این مطلب در آخرین اظهارنظر خود تاکید کرد؛ کنکور سراسری تا سال ۱۴۰۳ به صورت الکترونیکی و هوشمند برگزار خواهد شد.وی در این زمینه توضیح داد: در دوره قبلی مسئولیت من در سازمان سنجش تمامی مراحل آزمون های سراسری از جمله ثبت نام، صدور کارت ورود به جلسه، انتخاب رشته و اعلام نتایج همه به شکل الکترونیکی و غیر کاغذی شد و تنها دفترچه سئوالات و پاسخنامه داوطلبان در جلسه آزمون به شکل کاغذی باقی مانده است که این فرایند نیز تا سال ۱۴۰۳ الکترونیکی خواهد شد.

پورعباس تاکید کرد: تا سال ۱۴۰۳ دیگر هیچ کاغذی بین داوطلب و سازمان سنجش تبادل نمی شود یعنی برای هر داوطلب یک مانیتور و یک صفحه هوشمند طراحی می‌شود که آزمون خود را برگزار کند، همچنین تلاش می شود از ظرفیت گوشی های تلفن همراه متصل به اینترنت، تحت شرایطی برای برگزاری آزمون استفاده شود .
رییس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: ثبت نام مجدد آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ برای جاماندگان این آزمون و همچنین ویرایش اطلاعات افرادی که در مهلت های تعیین شده نسبت به ثبت نام خود اقدام کرده بودند، انجام شد و تعداد ۱۲ هزار و ۵۷۴ داوطلب در مرحله جدید ثبت نام کردند و در مجموع بیش از یک میلیون و پانصد هزار داوطلب برای پنج گروه آزمایشی نام نویسی کرده‌اند .

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ در روزهای ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ تیرماه سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد و نتایج آن نیز همانند سنوات گذشته (به جز سال ۱۳۹۹ که به دلیل کرونا زمان اعلام نتایج با تغییراتی همراه بود) اواسط مردادماه سال آینده اعلام می‌شود.انتخاب رشته داوطلبان پس از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و برای داوطلبان بورسیه و داوطلبان دارای شرایط خاص در انتهای مردادماه انجام می‌شود و نتایج آن نیز قبل از مهرماه و اوایل دهه سوم شهریورماه از طریق سایت سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد تا داوطلبان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از ابتدای سال تحصیلی جدید وارد دانشگاه‌ها شوند.

سازمان سنجش آموزش کشور همچنین تاکید کرده است که تغییراتی در سهمیه‌های داوطلبان در کنکور سال ۱۴۰۱ ایجاد نمی‌شود؛ چرا که هنوز مصوبه‌ای در این زمینه ابلاغ نشده است.همچنین با اعلام این سازمان، یکی از تغییرات کنکور ۱۴۰۱ این است که پاسخ‌نامه‌ها حداقل ۷۰ تا ۸۰ دقیقه در اختیار داوطلب قرار داشته باشند و بعد از اتمام کار داوطلب با پاسخ نامه اول، پاسخ‌نامه بعدی به داوطلب داده شود که این تصمیم امنیت آزمون را به شدت تقویت می‌کند. به تبع تغییر دفترچه‌ها در آزمون ۱۴۰۱ ، تعداد سئوالات آزمون نیز تغییر خواهد کرد و ممکن است تعداد پنج یا شش سئوال کمتر از گذشته باشد اما در عین حال محتوایی کردن سئوالات مدنظر سازمان سنجش آموزش کشور قرار دارد.

تمام تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۱ به بعد اعمال می‌شوند
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: تغییرات سهمیه‌ها هنوز در مرحله بررسی است و قطعاً به آزمون‌های سال ۱۴۰۱ نمی‌رسد.صد و پنجاه و نهمین جلسه از شورای ستاد راهبری اجرایی نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی و با حضور اعضای این شورا برگزار شد.

در این جلسه، عبدالرسول پورعباس معاون وزیر عتف و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: تغییرات سهمیه‌ها هنوز در مرحله بررسی است و قطعاً به آزمون‌های سال ۱۴۰۱ نمی‌رسد. همه تغییرات آزمون‌های ۱۴۰۱ انجام‌ شده و تغییر جدیدی ندارد؛ اما در هر صورت سهمیه‌ها حذف نمی‌شوند، بلکه ساماندهی می‌شوند.

احسان جمالی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش نیز به‌ ضرورت اصلاح سهمیه‌های کنکور اشاره کرد و گفت: کلیت عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو بر این مبنا استوار است که فرد دارای نمره بالاتر، شانس بالاتری برای پذیرش داشته باشد. سهمیه بومی گزینی نیاز به ساماندهی دارد؛ چرا که داوطلبان مناطق کم برخوردارتر شانس قبولی در استان‌ها و دانشگاه‌های شهر‌های برخوردارتر را کمتر دارند.

در این جلسه تمام مسئولان مرتبط با بحث سهمیه‌های کنکور حضور داشتند. دستور کار درباره تجمیع و بهینه‌سازی سهمیه‌های متنوع و متعدد و بعضاً متناقض در جهت تقویت ملاک‌های علمی سنجش، ایجاد توازن و تعادل در توان علمی ورودی‌های آموزش عالی، برقراری عدالت آموزشی با توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات تحصیل و تحقیق در آموزش عالی، حمایت از مناطق کمتر برخوردار با تخصیص هدفمند ظرفیت و سهمیه، حمایت از جوانان با وضعیت علمی مناسب با تعیین حدنصاب نمره علمی قابل‌قبول، ایجاد تلفیق فرهنگ‌ها و همدلی بین اقوام مختلف، ایجاد رقابت سالم بین داوطلبان و افزایش احساس رضایت در آن‌ها و ایجاد امید به اصلاح و بهبود قوانین و مقررات در افکار عمومی بود.
مرجع : جماران
برچسب ها: کنکور سراسری
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها