به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۳:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۴ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۳۲۴۵۰۷

فروچاله وحشتناک در جنوب شهر تهران!

فروچاله وحشتناک در جنوب شهر تهران!
گروه جامعه: فروچاله وحشتناک محله خلیج فارس که مساحتی بالغ بر ١٢٠ هکتار دارد، تهدیدی جدی برای جان شهروندان و محیط‌زیست است. ساکنان مجتمع‌های مسکونی الماس که در فاصله نزدیکی از این گودال بزرگ زندگی می‌کنند هر لحظه این خطر را احساس می‌کنند که این چاله شنی، خانه و زندگی‌شان را به کام خود بکشد.

مساحت کل معادن شن و ماسه محله خلیج فارس حدود ٤٠٠ هکتار است که از این میزان ١٢٠ هکتار آن در ٤٠ سال گذشته مورد بهره‌برداری و برداشت شن و ماسه قرار گرفته است. طبق اسناد و مدارک موجود در دفتر شورایاری محله خلیج فارس، صاحبان این معادن و بهره بردارها تنها مجاز بودند که تا عمق ٣٠ متری زمین برداشت داشته باشند اما این اتفاق نیفتاده و به دلیل عدم نظارت متولیان امر، این برداشت‌ها تا عمق‌های ٧٠، ٩٠ و در برخی جاها به ١٣٠ متری زمین انجام شده است. اکنون پس از گذشت ٤ دهه از گودالی بزرگ و فروچاله‌ای وحشتناک به‌جامانده که سامان بخشیدن به مشکلات آن کاری بس دشوار و سنگین است.
 
یعقوب هوشیار، شهردار منطقه١٨ دراین‌باره گفت: «با درخواست شورایاری و مردم، شهرداری با جدیت به این مسئله ورود پیدا کرده است. از آنجایی که وجود این فروچاله بزرگ مشکلات عدیده‌ای برای شهروندان به وجود آورده و خطری جدی به شمار می‌رود، لایحه‌ای تنظیم شده و در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفته تا مالکان و صاحبان این زمین هر چه زودتر برای توافق با شهرداری و برون‌رفت از این بحران اقدام کنند.»

وی افزود: «شهرداری منطقه١٨ برای سامان بخشیدن به وضعیت این شن چاله عظیم برنامه ویژه‌ای دارد. قصد داریم اینجا را به یکی از مجتمع‌های تفریحی، رفاهی و گردشگری فرا منطقه‌ای تبدیل کنیم. امید واریم در سال جدید و در ٣ماهه نخست بهار١٤٠١ با جذب سرمایه‌گذارها بتوانیم این پروژه را پیش ببریم. البته ابتدا باید تغییر کاربری این زمین صورت بگیرد و در مراحل بعدی مقاوم‌سازی دیواره‌ها به صورت اصولی انجام شود.»
 
گفتنی است که فروچاله محله خلیج فارس در زمان بروز حوادث و بلایای طبیعی مثل سیل، طغیان رودخانه کن، زلزله و رانش زمین بسیار خطرآفرین است و برای همین پیگیری شهرداری و همکاری دستگاه قضایی برای حل‌وفصل مشکلات این فروچاله می‌تواند از وقوع بحرانی بزرگتر جلوگیری کند.
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: فروچاله
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها