به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۳۲۵۷۴۱

دو عضو حزب‌الله مجرم شناخته شدند

دو عضو حزب‌الله  مجرم شناخته شدند
گروه بین الملل: دادگاه ویژه لبنان -شعبه استیناف - که توسط سازمان ملل ایجاد شده با رسیدگی به درخواست تجدید نظر دادستانی، دو تن دیگر از اعضای گروه حزب‌الله لبنان را در ارتباط با ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان در سال ۲۰۰۵ مجرم شناخته است.
این دو متهم به اسامی حسن حبیب مرعی و حسین غنیسی به اتهام همدستی در عملیات بمب‌گذاری منجر به قتل رفیق حریری و شمار دیگری در بیروت تحت پیگرد بودند، اما از آنجا که به دلیل نفوذ حزب‌الله در لبنان، امکان دستگیری‌شان وجود نداشت، به صورت غیابی محاکمه شدند.قضات دادگاه استیناف با استدلال دادستان موافقت کردند که رای دادگاه بدوی در منع پیگرد این دو نفر به دلیل "فقدان شواهد متقین" اشتباه بوده است.
یکی دیگر از اعضای حزب‌الله به نام سلیم عیاش در دسامبر سال ۲۰۲۰ در ارتباط با همین پرونده مجرم شناخته شده بود.
حزب‌الله هر گونه دست داشتن در ترور رفیق حریری را رد کرده و قضات دادگاه به این نتیجه رسیدند که شواهد کافی در اثبات ارتباط رهبران این گروه شیعه با ترور حریری ارائه نشده است.
رفیق حریری، تاجر میلیاردر لبنانی که پنج بار نخست وزیر این کشور شده بود، از سیاستمداران نزدیک به عربستان بود که با ادامه حضور نظامی و امنیتی سوریه در لبنان مخالف بود. سوریه در آن زمان یکی از حامیان اصلی حزب‌الله محسوب می‌شد.آخرین دوره زمامداری او در سال ۲۰۰۴ به پایان رسید و پس از آن او به مخالفان حضور سوریه در پارلمان پیوست.روز ۱۴ فوریه ۲۰۰۵، هنگام عبور خودروهای حامل رفیق حریری و محافظانش از مرکز بیروت، بمب کارگذاشته شده در یک وانت در مسیر او منفجر شد و در نتیجه آن، رفیق حریری و ۲۱ نفر دیگر کشته شدند.
این ترور باعث شد ده‌ها هزار نفر در اعتراض به دولت طرفدار سوریه دست به تظاهرات بزنند و دولت سوریه را به دست داشتن در این ترور متهم کنند.فشار داخلی و خارجی بر سوریه سرانجام باعث شد که نیروهای نظامی و اطلاعاتی آن کشور در آوریل همان سال مجبور به ترک لبنان شوند.
سازمان ملل در سال ۲۰۰۷ با استناد به شواهد و مدارک به دست آمده، دادگاه ویژه لبنان را برای بررسی این ترور تعیین کرد و این دادگاه براساس شواهد ارائه شده، چهار تن از عوامل حزب‌الله را محاکمه کرد.
این افراد عبارت بودند عیاش، مرحی، اونیسی و اسد حسن صبرا. معروف به مصطفی بدرالدین، از فرماندهان ارشد نظامی حزب‌الله در سال ۲۰۱۶ در سوریه کشته شد.
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها