به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۲ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۳۲۶۱۵۲

علیدوستی:شکست‌ناپذیری استقلال بی‌دلیل نیست

علیدوستی:شکست‌ناپذیری استقلال بی‌دلیل نیست
گروه ورزشی: تیم ملی فوتبال ایران اگرچه با لژیونرهای مطرح و مجرب خود و با کسب بهترین نتایج موفق شد تا صعود زودهنگامی را به جام‌جهانی قطر تجربه کند اما لیگ برتر ایران در یک سطح فنی سال‌هاست متوقف شده و در دوران کرونا نیز از لحاظ فنی حتی شرایط نزولی را هم طی کرده است تا جایی که به‌طور میانگین شاید حدود 10 تا 20 درصد از ترکیب اصلی تیم ملی در ماه‌های اخیر را بازیکنان داخلی تشکیل داده و سایرین نفراتی هستند که در خارج از کشور بازی می‌کنند تا همین موضوع شاهدی باشد بر برگزاری لیگ برتر بی‌کیفیت فوتبال ایران.

بر همین اساس درخصوص نتایج و کیفیت برگزاری دیدارها و سایر مسائل مرتبط فنی دقایقی با حمید علیدوستی همکلام شدیم، هرچند در این مصاحبه سعی کردیم با یکی از اخلاق‌مدارترین مربیان ایران درخصوص برخی موارد حاشیه‌ای نیز سوالاتی را مطرح کنیم که وی در این خصوص رغبتی به پاسخگویی نشان نداد. متن گفت‌وگو با علیدوستی را در ادامه می‌خوانید.

ارزیابی کلی‌تان از رقابت‌های لیگ چیست و این رقابت‌ها را تا اینجای کار چطور دیدید؟
در هر صورت از لحاظ کیفیت تا حد کمی لیگ‌مان نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است و بازی‌ها از این جهت خیلی کیفی دنبال نمی‌شود.

از لحاظ فنی چطور؟
به نظر من یک رشد فنی را در بین تیم‌ها شاهد هستیم. به‌طور مثال در بازی‌های اخیر که تماشا کردم می‌توانم به مس رفسنجان یا نساجی اشاره کنم. در بین تیم‌های لیگ برتری این دو تیم نسبتا ساختارمند هستند و بهتر کار می‌کنند. این تیم‌ها نسبت به فوتبال روز دنیا یک مقدار نزدیک‌تر هستند و جای امیدواری را به وجود آورده‌اند. در این مدت اخیر چند بازی از این دو تیم را تماشا کردم و فکر می‌کنم این تیم‌ها فارغ از جایگاه خود در جدول و بضاعتی که دارند، یک مقداری رویکردشان روبه رشد و در جهت پیشرفت هستند و یک جرقه‌هایی درخصوص مقایسه این تیم‌ها با فوتبال روز دنیا مشاهده می‌شود.

در زمانی که شما بازی می‌کردید، فوتبال فیزیکی‌تر بود. به نسبت آن زمان، فوتبال امروز دیگر چه فرق‌هایی کرده است.
نسبت به آن زمان فوتبال امروز خیلی پیشرفت کرده است. از لحاظ مسائل فنی یا تاکتیکی و سایر مسائل، خودتان هم می‌توانید این تفاوت‌ها را ببینید. از لحاظ توسعه فوتبال یا موارد تاکتیکی و... اگر بخواهیم به فوتبال روز دنیا نگاه کنیم، تیم‌هایی مانند منچسترسیتی، لیورپول و یک مقدار چلسی تیم‌هایی هستند که توانستند نسبت به سایر تیم‌ها یک جهشی پیدا کرده و به همین دلیل معتقدم از لحاظ یک رویکرد فنی، با وجود این تیم‌ها یک شرایط متفاوتی در فوتبال روز دنیا به وجود آمد. در این بین مربیانی مانند گواردیولا یا یورگن کلوپ و توخل یک مقدار موجب پیشرفت تاکتیکی در این دو سه سال اخیر شدند و همین موضوع باعث شده است تا امروز تیم‌های دیگر دنیا ازجمله همین تیم‌های خودمان با این رویکرد به مصاف حریفان‌شان بروند.

از قدیم‌الایام خیلی نگاه ویژه‌ای به تیم‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس نداشتید و حتی پیشنهاد این تیم‌ها برای بازیگری را هم رد کردید. با همین رویکرد امروز درخصوص این تیم‌ها صحبت نمی‌کنید؟
خیر، این‌طور نیست. درباره این دو تیم همه رسانه‌های شنیداری و نوشتاری به آنها به اندازه کافی می‌پردازند و بازی‌هایشان مستقیم پخش می‌شود و الان هم در جایگاه‌های اول و دوم جدول هستند و به قدر کفایت دیده می‌شوند. این درحالی است که خیلی از تیم‌ها علی‌رغم شایستگی که دارند اصلا دیده نمی‌شوند و باید به آنها هم پرداخت تا مورد تشویق قرار بگیرند. به‌طور مثال در چند هفته اخیر یکی دو بازی مس رفسنجان را دیدم و از سبک بازی این تیم خوشم آمد یا نساجی هم به همین ترتیب. این تیم‌ها با توجه به بضاعتی که دارند یک رویکرد نویی به فوتبال دارند که این رویکرد قابل‌توجه است. به نظر مربیان جوانی که دارند این کارها را انجام می‌دهند باید تشویق شوند چون کار آنها بی‌اهمیت نیست. یک تیم مثل مس رفسنجان در رده پنجم ششم جدول قرار دارد اما رویکرد آنها نسبت به فوتبال، نوین است و آنها توانسته‌اند خود را در مقایسه با فوتبال روز دنیا آپدیت کنند و با نگاه دیگری کار را پیش می‌برند و باید مورد تشویق و مورد توجه قرار بگیرند.

بازی‌های استقلال و پرسپولیس را در این چند هفته اخیر تماشا کرده‌اید؟
بله، می‌بینم و ارزیابی مثبتی هم نسبت به این دو تیم دارم. پرسپولیس که اتفاقا سابقه 5 سال قهرمانی لیگ برتر را هم دارد فوتبال فنی و باتفکری را انجام می‌دهد. این درحالی است که استقلال هم عملکرد خوبی دارد. در هر صورت تیمی که تا الان نباخته است فکر می‌کنم این اتفاق بی‌دلیل نباشد و این موضوع برمی‌گردد به ساختار دفاعی خوب این تیم. این دو تیم امسال خیلی خوب نسبت به اهداف خود هدف‌گذاری کرده و هر دو تیم در لیگ امسال خوب کار می‌کنند و وقتی یک تیم بدون باخت صدرنشین می‌شود باید با احترام نسبت به این تیم صحبت کرد. از سوی دیگر پرسپولیس هم همین‌طور و این تیم هم خیلی از موارد فنی را دقیق و درست پیش می‌برد. به همین خاطر درباره این دو تیم صحبت نکردم. در هر صورت اینها تیم‌های خوب ما هستند و امروز خیلی به آنها پرداخته می‌شود و بهتر است تیم‌های دیگر هم اگر نگاه نوینی دارند و نسبت به بضاعت‌شان خوب عمل می‌کنند آنها هم مورد توجه قرار بگیرند. حالا هم این دو تیم در ادامه رقابت‌ها و در پایان هفته جاری باید دیدار دربی را برگزار کنند و به نظر می‌رسد توجه‌ها نسبت به این تیم‌ها چند برابر هم خواهد شد.

درحال حاضر این‌طور عنوان می‌شود که خط حمله 2 تیم استقلال و پرسپولیس با مشکلاتی مواجه هستند. آبی‌ها مهاجم شش‌دانگ ندارند و سرخ‌ها هم با کمبود مهاجم مواجه هستند.
به صورت کلی یک جریانی در فوتبال ما به وجود آمده که باعث شده تا کیفیت آن تا حد زیادی کاسته شود. این موضوع هم برمی‌گردد به این اتفاق که بسیاری از تیم‌ها رویکرد دفاعی را در پیش گرفته‌اند. شما به این موضوع نگاه نکنید که مثلا ذوب‌آهن در دیدار اخیر خود 4 گل به ثمر رسانده است اما به صورت کلی اگر نگاه کنیم با اختلاف یک گل و با بردهای اقتصادی به پیروزی می‌رسند. منظورم این است که در فوتبال ایران اولین چیز که مورد توجه قرار می‌گیرد؛ دفاع کردن است چراکه دفاع کردن نسبت به حمله کردن راحت‌تر است. در هر صورت برای دفاع کردن شما باید یک استراتژی خاص را تعریف کنید اما در تهاجم رویکرد متنوع و تنوع تاکتیکی می‌خواهد تا شما بتوانید لایه‌های دفاعی را برای رسیدن به گل رد کنید. به همین دلیل فکر می‌کنم در فوتبال ایران تیم‌ها را با برخی ترفند‌های دفاعی می‌چینند و خطوط را نزدیک می‌کنند تا به این ترتیب نتیجه بگیرند. در فوتبال ایران امروز سبک کار به این شکل است اما شاهد پلن دومی برای تهاجم در بین تیم‌ها نیستیم و هنوز در این مورد مشکل داریم. تیم‌هایی همچون من‌سیتی یا لیورپول را در این بخش ببینید چطور عمل می‌کنند. البته قصد مقایسه ندارم اما داریم فوتبال روز دنیا را می‌بینیم و درباره آن صحبت می‌کنیم. وقتی به عملکرد مربیان و این تیم‌ها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم تا چه اندازه شاهد تنوع تاکتیکی هستیم. حتی در موارد دفاعی هم همین اتفاق می‌افتد. با قابلیت‌های تهاجمی خوبی که این تیم‌ها دارند، آنها می‌توانند به صورت تاکتیکی بر حریفان قالب شده و نتیجه بگیرند. در فوتبال ما نیز رویکرد دفاعی مناسب بوده اما در فاز حمله که خیلی سخت است یک مقدار از کیفیت لازم به دور هستیم.

کدام تیم امسال قهرمان می‌شود؟
خیلی نمی‌خواهم درباره این مسائل که جنبه پیش‌بینی دارند صحبت کنیم و برای من مسائل فنی و صحبت درباره آنها بیشتر اولویت دارند. برایم مهم نیست کدام تیم اول می‌شود بلکه مهم‌ترین بحث این است که ساختار فوتبال درست شود. به‌طور مثال تیم ملی امروز بدون شکست راهی جام‌جهانی شده است. وقتی یک تیمی مثل تیم ملی ایران تا این اندازه زودهنگام به جام‌جهانی راه پیدا می‌کند یعنی به کیفیت لازم رسیده است. بنابراین لیگ کشورمان هم به تبع تیم ملی باید یک رویکرد عملگرایانه و آپدیت شده نسبت به فوتبال روز دنیا را داشته باشد. در هر صورت وقتی تیم ملی به جام‌جهانی می‌رود، باید لیگ‌مان هم از آن کیفیت لازم و خوب برخوردار باشد و مهم است که تیم‌های لیگی هم فوتبال روز دنیا را ارائه بدهند. الان در لیگ برتر مربیان جوانی داریم و خیلی خوب است که آنها خود را به روز‌تر کنند تا بتوانیم شاهد آن کیفیت خوب در لیگ‌مان باشیم.

فرهاد مجیدی به شما علاقه ویژه‌ای دارد. درباره اتفاقات اخیر توصیه‌ای به این مربی دارید؟
نمی خواهم درباره چنین جریاناتی صحبت کنم. برای من حرف زدن درخصوص مسائل فنی بسیار لذت‌بخش است.

درخصوص بیانیه‌های تیم‌های مختلف هم در این روزهای اخیر صحبت نمی‌کنید؟
فقط دلم می‌خواهد یک روزی شاهد این باشیم که همه افراد در فوتبال ما به یکدیگر احترام بگذارند.
مرجع : روزنامه فرهیختگان
برچسب ها: حمید علی‌دوستی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها