به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۲ ساعت ۱۸:۴۱
کد مطلب : ۳۲۶۲۷۱

جایگزین احتمالی سوخت‌های فسیلی مشخص شد

جایگزین احتمالی سوخت‌های فسیلی مشخص شد
گروه علمی:با اعلام دانشمندان، آزمایش سیستم هوش مصنوعی بر روی دستگاه‌های TCV با موفقیت انجام شد.از هوش مصنوعی می‌توان برای تولید الکتریسیته از همجوشی هسته‌ای استفاده کرد. احتمالا این روش جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی و شکافت هسته‌ای در شبکه‌های برق باشد. به گفته فدریکو فلیچی فیزیکدان موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان (EPFL)، هوش مصنوعی به شکل موثر در علم همجوشی نقش ایفا می‌کند. محققان به دنبال راه‌هایی برای ادغام هوش مصنوعی در کنترل راکتور‌های همجوشی هستند.

 فلیسی و همکارانش در مرکز پلاسمای سوئیس EPFL (SPC) با دانشمندان و مهندسان شرکت بریتانیایی DeepMind برای اجرای آزمایش سیستم هوش مصنوعی بر روی TCV همکاری کردند. این شرکت یکی از شرکت‌های تابع Google Alphabet است. به گفته این تیم احتمالا تا سال ۲۰۳۰ یک دستگاه توکامک به مرحله تجاری سازی می‌رسد. در این دستگاه با استفاده از میدان مغناطیسی، پلاسما در محفظه‌ای دونات شکل به دام می‌افتد.

برای کنترل توکامک از ۱۹ سیم پیچ مغناطیسی برای شکل دادن و قرار دادن پلاسمای هیدروژن در داخل محفظه همجوشی استفاده می‌شود. دانشمندان در این آزمایش با هوش مصنوعی موفق به دستکاری پلاسما با یک کنترلر شدند. دستگاه‌های TCV توان حفظ یک پلاسمای هیدروژنی را در دمای بیش از ۱۲۰ میلیون درجه سانتیگراد حداکثر برای ۳ ثانیه را دارند.

به گفته فلیسی توکامک ITER هم حدود سال ۲۰۳۵ به همجوشی کامل می‌رسد. در پروژه ITER از همجوشی هسته‌ای برای تولید برق بدون انتشار کربن استفاده می‌شود. همچنین دانشمندان راکتور‌های همجوشی DEMO را به عنوان جانشین ITER در نظر گرفته اند. چندین کشور در حال کار بر روی طراحی راکتور‌های DEMO هستند. احتمالا رآکتور EUROFusion اروپا هم سال ۲۰۵۱ عملیاتش را آغاز کند.
برچسب ها: سوخت فسیلی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها