به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۰۸:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : ۳۲۶۷۲۳

قدم اول در درمان دیابت، رفع علت زمینه‌ای است

قدم اول در درمان دیابت، رفع علت زمینه‌ای است
گروه جامعه:یک فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم گفت: دیابت یک بیماری مولتی فاکتوریال (چندعاملی) است که عوامل محیطی و ارثی ژنتیکی می‌توانند در آن نقش داشته باشند.پوپک اسدی گفت: علائم بالینی بیماری دیابت بسیار متنوع است. شایع‌ترین علائم آن خصوصا در فاز حاد مسمولیت با گلوکز شامل عطش فراوان، پرنوشی، پر ادراری، احساس گرسنگی و در مواردی همراه با سردرد، تاری دید و یا علائم گوارشی شامل کاهش وزن و...  است.
 
مواد غذایی که باعث افزایش قند خون می‌شوند شامل نوشیدنی‌های شیرین یا شیرین کننده‌های مصنوعی، چربی‌های ترانس نظیر خامه، کره بادام زمینی، فست فودها، پاستا، برنج و... هستند.دیابت انواع مختلفی دارد. دیابت نوع یک، یک بیماری خود ایمنی است که آنتی بادی علیه سلول‌های مولد انسولین پانکراس، تولید می‌شود و پانکراس قادر به تولید انسولین نیست. 

دیابت نوع دو، بیشتر به علت مقاومت به انسولین است و یک سری عوامل ریسک آن را افزایش می‌دهند. مانند فعالیت فیزیکی نامناسب، چاقی، رژیم غذایی نامناسب، بیماری تخمدان پلی کیستیک و ... .دیابت ثانویه، وابسته به مصرف بعضی از دارو‌ها از جمله کورتون و بعضی از بیماری‌های عفونی و سیستمیک است.
دیابت بارداری یا (GDM) در دوران بارداری اتفاق می‌افتد.

او در رابطه با میزان طبیعی قندخون گفت: در حالت نرمال قند‌های ناشتا زیر ۱۰۰، قند بعد از غذا زیر ۱۴۰ و قند سه ماهه (A۱C) باید زیر ۵.۷ باشند. اگر قند‌ ناشتا بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ و قند بعد از غذا بین ۱۴۰ تا ۱۹۹ و A۱C بین ۵.۷ تا ۶.۴ باشند، بیمار پیش دیابتی است. اگر قند‌های ناشتا عدد ۱۲۶ و بیشتر از آن، قند بعد از غذا بالای ۲۰۰ و A۱C عدد ۶.۴ و بیشتر از آن باشد، بیمار دیابتی است.راه درمان دیابت کاهش وزن، ترک سیگار، جلوگیری از استرس، خواب مناسب و به طور کلی اصلاح شیوه زندگی شامل رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی مناسب است.

او گفت: با توجه به نوع دیابت درمان‌های لازم انجام می‌شوند. در دیابت نوع یک درمان با انسولین و در دیابت نوع دو با توجه به شرایط بیمار ممکن است از درمان‌های خوراکی و یا از انسولین تراپی استفاده شود. درمان‌های جراحی در دیابت نوع یک، پیوند پانکراس و در دیابت نوع دو، جراحی متابولیک یا باریاتریک سرجری می‌باشد.
برچسب ها: دیابت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها