به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۷:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۳۲۶۷۸۱

همه تخم مرغ‌های ایران در سبد روسیه

همه تخم مرغ‌های ایران  در سبد روسیه
گروه سیاسی: یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: هرگونه دخالت دادن مسایل خارج از برجام و تحمیل آن بر روند مذاکرات سوءاستفاده سیاسی و خارج از منطق معادلات برجام است.
صباح زنگنه گفت: روس‌ها اول گفتند که تحریم‌های جدید علیه روسیه نباید در صورت بازگشت همه به توافق برجام مانع همکاری تجاری و اقتصادی با ایران بشود. اخیرا مطلب دیگری اضافه کردند که معنایش این بود که روسیه احساس فشار جدی اقتصادی بابت تحریم هایی که آمریکا علیه این کشور انجام داده است،‌ نمی‌کند چون با آن تحریم‌ها قیمت نفت و گاز به شدت بالا رفته است و آنچه در تحریم از دست روسیه برود با افزایش قیمت نفت و گاز به دست می آورد.
وی درباره ارتباط دادن تحریم‌های آمریکا علیه روسیه با برجام خاطرنشان کرد: این سخن تازه‌ای است و می‌تواند بحث را در مجموعه ۱+۴ یا ۱+۵ پیچیده‌تر کند. اما این مشکلی که با این سخن روس‌ها پدید آمد باید در مجموعه کشورهای اروپایی، چین و آمریکا بحث شود، نباید به پیشرفت مذاکرات ربط داده شود. توقف در مذاکرات یک خروج از مسیر طبیعی است و نباید این مساله را شاهد باشیم. مذاکرات باید مسیر خود را طی کند تا به نتیجه برسد. اگر روسیه مشکلی با آمریکا و اروپا دارد، باید در مجموعه بیرون از برجام بحث شود.
این کارشناس مسایل بین الملل با بیان این‌که در روزهای اخیر به این مساله اشاره شده که ممکن است روسیه از برجام خارج شود، اظهار کرد: روسیه رسمی و علنی خواهان اعمال تحریم بر ایران نبوده است. آمریکا بوده که تحریم ها را علیه ایران اعمال کرد اما این دور کشور الان در یک صحنه جدید باج خواهی از همدیگر هستند و آمریکا برای خود سعی دارد فرصتی بسازد و فشار را بر روسیه بیشتر کند و روسیه را عامل توقف مذاکرات معرفی کند و روسیه هم سعی دارد رویه آمریکا در استفاده از تحریم‌ها را علت اصلی مشکل مذاکرات یا حل نشدن مساله برجام معرفی کند. برجام مسیری مجزا دارد و علت توقف در اجرایش آمریکا بود و حالا که آمریکا و ایران به همراهی خوبی برای رسیدن به نتیجه مورد قبول در برجام رسیده بودند، نباید این مساله این مسیر را متوقف کند.
وی گفت: ایران باید این موضوع را روشن کند. اختلافات روسیه و آمریکا نباید بر این پرونده تحمیل شود. اینکه گفته می شود ایران همه تخم مرغ هایش را در سبد روسیه گذاشته است درست نیست. روسیه کشور مهم همسایه ما و عضو شورای امنیت سازمان ملل است اما در یک معادله ماتریسی باید این خطوط تقاطع یافته و تقابل یافته با آمریکا را از موضوع برجام که در حال نهایی شدن بود، جدا کند.
این کارشناس مسایل بین الملل تاکید کرد: ایران باید به روس ها این مساله را انتقال دهد که نباید مسایل دو جانبه روسیه و آمریکا بر برجام اثر بگذارد. ایران نمی خواهد در این اختلاف ها مورد بهره‌برداری سیاسی قرار گیرد. ایران به دنبال بهبود وضع اقتصادی خودش است و نمی خواهد بر اختلاف های پیشین، اختلاف های جدیدی اضافه کند.
زنگنه تصریح کرد: البته روسیه هم بی‌میل نیست که ایران را در کنار خودش در تقابل بر سر اوکراین داشته باشد اما ایران هم باید بر موضع خود پافشاری کند و اصول خود را یادآوری کند. معتقدم آمریکا و روسیه هر دو می خواهند ایران را در کنار خودشان داشته باشند اما این ایران است که باید تصمیم بگیرد چگونه رفتار کند. ایران نباید ابزاری در دست قدرت‌های بزرگ باشد. ایران مایل است با اقتصاد جهانی مرتبط باشد و با همه به غیر از اسراییل همکاری داشته باشد، از این رو اولولیت ایران اصلاح وضع اقتصادی خودش و رفع عیوب اقتصادی‌اش است و از ورود به ائتلاف ها و اختلاف های سیاسی جدا باید خودداری کند تا این اولویت از دست نرود و بتواند استقلال خودش را حفظ کند.


 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها