به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۰۷ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۳۲۸۳۳۳

تا یک ماه آینده هندوانه به ترکیه صادر می‌شود

تا یک ماه آینده هندوانه به ترکیه صادر می‌شود
گروه اقتصادی: رییس انجمن ملی گلخانه سازان گفت: حدود 27 هزار هکتار از اراضی کشور به کشت گلخانه‌ای اختصاص داده شده است که یک سوم از تولیدات محصولات گلخانه‌ای قابلیت صادرات دارند. به نظر می‌رسد اعمال تحریم‌های اروپا علیه روسیه فرصت قابل توجهی برای تصاحب بازار روسیه برای ما ایجاد کرده است.

به گزارش ایلنا، عبدالرحمن حسینی‌فرد  با اشاره به رونق صادرات با آغاز سال جدید، گفت: اگر از فرصت‌های ایجاد شده در سال پیشرو استفاده بهینه کنیم تردید نداشته باشید که امسال به عنوان سال طلایی تولید و صادرات تبدیل خواهد شد. چراکه اروپا روسیه را تحریم کرده و از آنجایی‌که روسیه یک بازار بزرگ است می‌توان از این فرصت برای صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی بهره بگیریم.وی با اشاره به ترافیک سنگین کانتینرها در مرز آستارا، افزود: تحریم‌ها علیه ایران کمرنگ شده است و می‌توان از این فرصت‌ برای توسعه صادرات استفاده کرد.

حسینی‌فرد با بیان اینکه ظرفیت تولید محصولات گلخانه‌ای در 5 سال اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: میزان گلخانه‌های کشور 3 برابر شده‌اند و حدود 27 هزار هکتار از اراضی کشور به کشت گلخانه‌ای اختصاص داده شده است و با مدرن شدن کشت گلخانه‌ای، کیفیت محصولات افزایش پیدا کرده و امکان صادرات چند برابر شده است.

وی تصریح کرد: حدود یک سوم از تولیدات گلخانه‌ها در کشور قابلیت صادرات دارند و ترمینال‌های خوبی برای سورتینگ محصولات برای صادرات ایجاد شده است.به گفته رییس انجمن ملی گلخانه سازان؛ محصولات کشاورزی چون خیار، گوجه، فلفل دلمه‌ای، بادنجان، گل‌های زینتی و درختچه‌ها به روسیه، ترکیه، قطر، عربستان، امارات، عمان و.... صادر می‌شود.

حسینی‌فرد با اشاره صادر شدن یک محموله کاکتوس به ترکیه در روزهای ابتدای سال، گفت: فصل در صادرات محصولات گلخانه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد محصولاتی چون هندوانه و ملون در ترکیه هنوز برداشت نشده است از این‌رو این محصولات از ایران به ترکیه صادر می‌شود اما بعد از اینکه محصولات این کشور به‌دست آمد روند صادرات آنها به ترکیه متوقف خواهد شد.

بنا به اظهارات وی؛ صادرات هندوانه و ملون تا یک ماه آینده به ترکیه ادامه خواهد داشت.این فعال اقتصادی با اشاره به انتظارات تولیدکنندگان از دولت، افزود: دولت قول‌هایی به تولیدکنندگان داده است که در سال پیشرو موانع تولید برداشته شود و مجوزها برای تولید با سهولت بیشتری داده شود. اما مهم‌ترین عامل برای توسعه تولید افزایش نقدینگی است اگر شرایطی فراهم شود که تسهیلات با بهره کم در اختیار تولیدکنندگان قرار داده شود تردید نداشته باشید که تولید رونق بیشتری خواهد کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم در نیمه اول فصل بهار قول‌هایی که دولت در راستای حمایت از تولیدکنندگان داده است محقق شود. علاوه بر این رهنمودهای رهبری در سال جدید چشم انداز رونق تولید در سال جدید را امیدوارکننده کرده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها