به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۰۸ ساعت ۱۸:۵۸
کد مطلب : ۳۲۸۵۴۴

آمادگی منطقه برای مرحله پس از احیای برجام

آمادگی منطقه برای مرحله پس از احیای برجام
گروه بین الملل: یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل در حاشیه نشست دو روزه این کشور با ایالات متحده آمریکا، مصر، مراکش، بحرین و امارات در نگب مدعی شد كه اتحاد میان تل‌ آویو، واشنگتن و کشورهای عربی حاوی یک پیام قوی برای ایران است.
اسرائیل روزهای یکشنبه و دوشنبه در شهر جنوبی نگب میزبان یک اجلاس بی‌سابقه با حضور روسای دیپلماسی ۴ کشور عرب بود.  لاپید با تاکید بر موفقیت این نشست گفت: «ما در اینجا تاریخ را می‌نویسیم. ما بنایی جدید بر اساس پیشرفت، تکنولوژی، بردباری مذهبی، امنیت و اطلاعات می‌سازیم. این مساله دشمنان مشترک ما و در خط مقدم ایران را منزوی خواهد کرد.»
صلح در خاورمیانه و برنامه هسته‌ای ایران دستور کار اصلی این نشست گزارش شده است.
به نظر می‌رسد اسرائیل و متحدان عرب این کشور در خاورمیانه آنطور که خود می‌گویند خود را برای مرحله پس از احیای برجام و بازگشت ایران و ایالات متحده آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ آماده می‌کنند.
وزیر خارجه اسرائیل مدعی شد كه  تحکیم روابط این کشور با کشورهای عربی منطقه جمهوری اسلامی را به وحشت می‌اندازد. او این سخنان را پس از دیدار با همتایان خود از امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و مصر بیان کرد.سفر همزمان وزیران خارجه چهار کشور عضو اتحادیه عرب به اسرائیل یک اقدام بی‌سابقه است و به همین دلیل از آن به عنوان "رویدادی تاریخی" یاد می‌شود.
روزنامه "زود دویچه" در تحلیلی  بر جنبه‌های نمادین اجلاس نقب تاکید کرد؛ محل این دیدار در منطقه‌ای که داوید بن گورین، بنیانگذار و نخستین نخست‌وزیر اسرائیل در آن برای اقامت خود و همسرش خانه‌ای ساخته بود."زود دویچه" به "رویای" بن گوریون اشاره کرده که در بیانیه اعلام استقلال اسرائیل در سال ۱۹۴۸ نیز بازتاب داشته است. در این بیانیه تاکید شده که این کشور نوپا دست دوستی خود را به سوی تمام کشورهای منطقه خاورمیانه دراز می‌کند.بن گوریون در کیبوتصی در سده بوکر اقامت داشت و همانجا درگذشت و به خاک سپرده شد؛ و از همین جا قرار است این پیام ارسال شود که اسرائیل دیگر فقط در محاصره دشمنان قرار ندارد.به نوشته این روزنامه آلمانی‌زبان، اجلاس نقب، خیلی دقیق برنامه‌ریزی شده و "معماری جدید منطقه" تنها پیامی نیست که از آنجا ارسال شده است."زود دویچه" می‌نویسد، این اجلاس که در زمان کوتاهی سازماندهی شده در ضمن به معنای تحکیم "پیمان ابراهیم" است که به ابتکار و با میانجیگری دولت پیشین آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ در تابستان سال ۲۰۲۰ به عادی‌سازی روابط سیاسی میان اسرائیل و بحرین، مراکش و امارات متحده عربی منجر شد.
پیمان ابراهیم همچنین به توافق‌نامه صلح میان اسرائیل با مصر و اردن که سال‌ها پیش امضاء شده بود جان تازه‌ای بخشید و مناسبات اسرائیل با بسیاری از کشورهای عربی را وارد مرحله تازه‌ای کرد.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها