به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۳۲۸۹۵

سیاست‌زدگی جشنواره‌های فیلم‌ در کشور

گروه فرهنگ و هنر: سیف‌الله صمدیان از حضور ابراهیم حاتمی‌کیا، شهرام مکری، امیرشهاب رضویان برای داوری بخش مسابقه یازدهمین دوره‌ جشنواره‌ی فیلم تصویر خبر داد.
سیاست‌زدگی جشنواره‌های فیلم‌ در کشور
دبیر جشن «تصویر سال» و جشنواره فیلم تصویر در نشست یازدهمین دوره این جشنواره که 30 بهمن ماه در خانه هنرمندان برگزار شد‌، اعلام کرد که بخش خیلی خاص جشن تصویر سال، برگزاری‌ جشنواره «فیلم تصویر» است که به لحاظ مدت زمان طولانی‌ترین جشنواره فیلم کشور است. او یادآور شد: ما در هر روز جشنواره سه سانس برای نمایش فیلم در نظر گرفتیم. همچنین فیلم‌های خاص ده دوره گذشته‌ی تصویر سال را که حدود 1300 فیلم است، در روزهای جشنواره به نمایش می‌گذاریم. این فیلم‌ها شاخص‌ترین فیلم‌های اکران نشده و غیر تجاری 10 سال گذشته هستند که در شاخه‌های کوتاه ‌، مستند‌، تجربی‌، انیمیشن و ویدئوآرت ساخته شده‌اند.

صمدیان خاطرنشان کرد:به دلیل سیاست‌زدگی بسیاری از جشنواره‌های فیلم‌، هنرمندان بزرگ از حضور و داوری در آنها خودداری می‌کنند اما ویژگی غیر دولتی بودن جشنواره فیلم تصویر باعث شده است، هنرمندان بزرگ سینما به عنوان داور در جشنواره حضور داشته باشند ما در سال‌های گذشته چهره‌هایی چون رخشان بنی‌اعتماد،‌کیانوش عیاری‌ و سیدرضا میرکریمی را در بخش داوری آثار داشتیم.

او درباره داوران بخش مسابقه جشنواره فیلم تصویر در دوره‌ی پیش‌رو هم گفت: امسال افرادی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، امیرشهاب رضویان ‌، شهرام مکری‌ داوری را برعهده دارند و هیات انتخاب پیروز کلانتری‌، پریوش نظریه‌ و محمد اطبایی بودند. صمدیان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: سال گذشته اتفاق خاصی که در جشنواره فیلم تصویر افتاد برگزاری مسترکلاس‌هایی با حضور هنرمندان و کارگردانان بزرگ سینما بود. کسانی چون ناصر تقوایی‌، کیانوش عیاری‌، نورالدین زرین کلک‌ و پیروز کلانتری‌، تجربیات سال‌ها تلاش خود را در حوزه سینما در جلساتی فشرده در اختیار علاقه‌مندان قرار دادند، این جلسات به طور حرفه‌ای ضبط و تدوین شد و اکنون در کنار 15 مورد مستر کلاس‌های هنرهای تجسمی آماده توزیع است که ان شاء الله اوایل سال آینده در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

دبیر یازدهمین جشنواره فیلم تصویر همچنین گفت: امسال معاونت سینمایی در ابتکاری جدید، ایده «سینما سلام» را برگزار کرد که علاقه‌مندان به سینما می‌توانستند یک روز را به صورت رایگان به تماشای فیلم‌ها بنشینند. در واقع هدف چنین کاری، آشتی دادن مردم با سینما بود که نتایج درخشانی هم داشت. عکاسان حوزه‌های مختلف در آن روز عکس‌هایی گرفتند که هم غرور انگیز بود و هم تاسف برانگیز، بنابراین تصمیم گرفتیم بخش عکس «سینما سلام» را به جشن «تصویر سال» اضافه کنیم. او افزود: 490 فیلم از هنرمندان سراسر کشور به دست ما رسید که 149 فیلم در بخش آزاد‌ و 29 فیلم برای بخش مسابقه انتخاب شدند.

صمدیان خاطرنشان کرد: بسیاری از فیلم‌هایی که به جشنواره می‌رسند، فیلم‌هایی هستند که به دلیل همزمانی با جشنواره فیلم فجر به خوبی دیده نمی‌شوند و در حق‌شان ظلم می‌شود بنابراین جشنواره فیلم تصویر می‌تواند محیطی برای نمایش این فیلم‌ها باشد. نمایش فیلم‌های «تصویر سال» از اول تا 20 اسفند ماه در خانه هنرمندان ایران انجام می‌شود.
مرجع : ايسنا