به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۴ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۳۳۱۱۳۰
آقایان چرا شفاف‌سازی نمی‌کنند؟

همه ابهامات مذاکرات وین

همه ابهامات مذاکرات وین
گروه سیاسی: گفته می‌شود توافق وین در معرض امضاست اما هنوز هیچ جزئیاتی از آن منتشر نشده است و تا اینجای کار مقامات ایرانی حاضر به ارائه توضیح نیستند اما چرا؟سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع  گفت: «اگر توافقی رخ دهد و تحریم‌ها برداشته شود و به فرض که دولت بعدی آمریکا جمهوری‌خواه باشد و باز هم به فرض از برجام خارج شود، ایران در همین دو سال و اندی که فرصت دارد، می‌تواند بار خود را ببندند و کلی از مطالباتش را پس بگیرد، کلی از کمبودها را جبران کند و اعتماد از دست‌رفته عمومی را هم احیا کند اما قبل از همه اینها باید گفت که اصلا اصل ماجرا در ابهام است؛ یعنی اصلا معلوم نیست طرفین مذاکره به نقطه‌ای رسیده‌اند که تفاهم کنند یا خیر و آن نقطه کجاست؟ چه اتفاقی بناست رخ دهد و چرا آقایان هیچ گزارش شفافی از آنچه در مذاکرات مطرح شده، نمی‌دهند؟»

او ادامه داد: «غربی‌ها می‌گویند ما هیچ تعهدی به شما نمی‌دهیم؛ یعنی تعهد نمی‌دهند که خسارت بدهد، تعهد نمی‌دهند که از برجام خارج نشوند و از همه مهم‌تر تعهد نمی‌دهند که از مکانیزم ماشه استفاده نکنند. اگر این طور باشد بسیار خطرناک است زیرا وقتی کوچک‌ترین ابهامی برای هریک از طرفین غربی ایجاد شود، می‌توانند مکانیزم ماشه را فعال کنند و حالا که به دلیل موضع مشترک‌شان در جنگ روسیه و اوکراین و نیز همکاری‌شان در مذاکرات احیای برجام، روابط صمیمانه‌ای برقرار کرده‌اند، هیچ بعید نیست اگر آمریکا در آینده بخواهد از مکانیزم ماشه استفاده کند، اروپایی‌ها برخلاف گذشته این‌بار با این کشور همراهی کنند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «خوب است آقای امیرعبداللهیان درباره این موارد در شورای عالی امنیت ملی سخن می‌گفت تا افکار عمومی مطلع شود. اخیرا صدای مجلس هم درآمده و کمیسون امنیت ملی می‌گوید هیچ گزارشی از روند مذاکرات داده نمی‌شود. آقایان توضیح دهند اختلاف میان آقای باقری کنی و آقای جلیلی بر سر چه بود؟ بگویند آقای جلیلی چه مشکلی با روند مذاکرات دارد؟ آقای نبویان که روزگاری منتقد تیم مذاکره قبلی بود چرا اکنون هم انتقاد می‌کند؟ آقایان چرا شفاف‌سازی نمی‌کنند؟ دوستان می‌گویند 98درصد موارد نهایی شده و فقط دو درصد باقی مانده؛ خب صریح بگویند آن دو درصد چیست که 98درصد را معطل نگه داشته است؟ چرا توضیح نمی‌دهند تکلیف سانتیفورژها چه می‌شود؟ آیا جمع‌آوری می‌شوند و در انبار نگه داشته می‌شوند یا به خارج از کشور فرستاده می‌شوند؟ تکلیف اورانیوم غنی‌شده بیش از 300کیلوگیرم چه می‌شود؟ آیا به روسیه می‌رود یا نه؟ تکلیف آب سنگین چه می‌شود؟ یا آنکه دوستان گفته‌اند باید راستی‌آزمایی شود، حالا بگویند مگر توافق در معرض امضا نیست، خب تکلیف راستی‌آزمایی چه‌ می‌شود؟ از سوی دیگر سرنوشت FATF چه می‌شود؟ اگر به فرض همه تحریم‌ها هم رفع شد و ایران توانست آزادانه نفت خود را بفروشد، پولش را چه‌طور دریافت می‌کند؟»

ساداتیان در پایان گفت: «همه اینها پرسش‌های بی‌پاسخی است که مقامات ایران باید به آنها پاسخ دهند. چه‌طور زمانی که آقای ظریف مذاکره می‌کرد، همین آقایان و طرفدارانشان درباره همه‌چیز از او می‌پرسند و او باید پاسخ می‌داد اما اکنون هیچ جزئیاتی را به مردم نمی‌گویند؟»
مرجع : نامه نیوز
برچسب ها: مذاکرات وین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها