به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۰۰:۴۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۶ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۳۳۱۴۵۷

کاهش یک‌سوم درآمد سرانه در افغانستان

کاهش یک‌سوم درآمد سرانه در افغانستان
گروه بین الملل: بانک جهانی در گزارش تازه‌ای که منتشر کرده اعلام کرده است که در‌آمد سرانه شهروندان افغانستان در چهار ماه اخیر سال گذشته میلادی (۲۰۲۱)، یعنی از آغاز حاکمیت دوباره طالبان در این کشور بیش از سی درصد کاهش یافته است.
توبیاس هاک، از مسئولان ارشد این نهاد گفته است:یکی از فقیرترین کشورهای جهان بیشتر فقیر شده است.بانک جهانی می‌گوید که انزوای اقتصادی افغانستان پس از بحران سیاسی ماه آگوست سال گذشته، خطر ازبین رفتن دستاوردهای توسعه‌ای دو دهه را به همراه دارد. هاک افزود که این امر منجر به فقر شدید، آوارگی، شکنندگی، و افزایش تهدیدات افراط‌‌گرایی می‌شود.
همزمان بانک مرکزی افغانستان که در کنترل طالبان است، محدودیت‌های وضع شده بر برداشت‌های هفتگی بانکی را که از ابتدای حاکمیت طالبان بر بانک‌های دولتی و خصوصی وضع شده بود، لغو کرده است.بانک جهانی گفته است که ۳۷ درصد از خانواده‌ها در این کشور پول کافی برای تامین غذا ندارند.این نهاد تاکید کرده که برای ثبات اقتصاد افغانستان اقدامات فوری لازم است.
بانک جهانی کمک‌های خود به افغانستان را پس از تسلط طالبان بر این کشور  به حالت تعلیق درآورده بود.این نهاد، بسته کمکی بیش از یک میلیارد دلار را به افغانستان به عنوان بخشی از "رویکرد گسترش‌یافته" این سازمان برای مقابله با بحران انسانی در این کشور ماه گذشته اعلام کرد.
با این حال، بانک جهانی گفته است که کمک‌های مالی که از سوی "صندوق بازسازی افغانستان" به این کشور اختصاص یافته از کنترل دولت طالبان به دور خواهد بود و تنها به آژانس‌های سازمان ملل و نهادهای غیردولتی بین‌المللی داده خواهد شد.با فروپاشی دولت پیشین در افغانستان، بانک جهانی هم از نهادهای بین‌المللی بود که پرداخت بودجه برای پروژه‌های خود در افغانستان را متوقف کرد.
بانک مرکزی افغانستان حالا اعلام کرده است که افراد و کارمندان دولتی می‌توانند سپرده‌ها و حقوق ماهانه کارمندان دولتی را از این بانک‌ها بدون محدودیت بردارند.
پس از اینکه طالبان  قدرت را در کابل به دست گرفتند، برای جلوگیری از هجوم مردم به بانک‌ها، برداشت‌های انفرادی و نهادهای خصوصی را به ۲۰۰ دلار در هفته محدود کرده بودند.
این سقف در ماه نوامبر به چهارصد دلار افزایش یافت.
این محدودیت مشکلاتی را به بار آورده بود. حتی آن عده از افغان‌هایی که در حساب بانکی خود پس‌انداز داشتند، به دلیل محدودیت‌هایی که در برداشت وجود داشت، برای تامین غذا و مایحتاج خانه با مشکل مواجه بودند.


 
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها