به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۳۰ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۳۳۲۲۹۸

قیمت شیر خشک ۲۰۰ درصد افزایش یافت

قیمت شیر خشک ۲۰۰ درصد افزایش یافت
گروه اقتصادی: قیمت شیر خشک در ایران با ثبت جهش ۱۳۰ تا ۲۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته، رکوردهای جدیدی بر جای گذاشت. به نظر می‌رسد بحران جهانی شیر خشک حالا به ایران رسیده است. چنانکه برخی از فعالان صنفی احتمال تعطیلی کارخانجات شیرخشک را دور از ذهن نمی‌دانند.

 قیمت شیر خشک که تا سال گذشته در محدوده ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار تومان قرار داشت، در سال جدید به ۶۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان رسید. در این بین شیرخشک‌های ارزان‌تر ۲۰۰ و شیرخشک‌های گران‌تر بیش از ۱۳۰ درصد تورم را تجربه کرده‌اند.از سوی دیگر، تولیدکنندگان نیز در وضعیت چندان مناسبی قرار ندارند و برخی از آن‌ها در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

البته این افزایش قیمت شیر خشک مختص ایران نیست. پاندمی کرونا تامین مواد اولیه این محصول را با مشکلات جدی مواجه ساخت و بسیاری از کشورها اکنون با بحران شیر خشک مواجه هستند. ایالات متحده آمریکا برای مدیریت این بحران به سهمیه‌بندی شیر خشک روی آورد.به نظر می‌رسد در ایران علاوه بر کرونا، مواردی همچون تحریم، تورم داخلی، سیاست‌های ارزی و افزایش هزینه‌های تولید بر رکوردشکنی قیمت شیر خشک موثر بوده‌اند.

در همین زمینه رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک گفت: در حال حاضر ارز تنها به ماده اولیه داخل قوطی تعلق می‌گیرد. در واقع برای تهیه قوطی، مقوا، ملزومات بسته‌بندی، ماشین‌آلات و تعمیر و نگهداری خطوط هیچ‌گونه ارزی تخصیص نمی‌یابد. این‌ها همه هزینه‌های مهمی هستند که به هر ترتیب روی قیمت شیر خشک اعمال می‌شوند.هانی تحویل‌زاده درباره دلیل افزایش قیمت شیر خشک توضیح داد: نرخ این محصول از تیر سال گذشته تاکنون به صورت رسمی افزایشی نداشت. چراکه افزایش قیمت باید توسط سازمان‌های حمایت و غذا و دارو تائید شود. این در حالی است که با افزایش قیمت‌ها موافقت نشد.

تولیدی‌ها به دنبال افزایش قیمت شیر خشک
او از احتمال تعطیلی کارخانه‌ها سخن به میان آورد و اعلام کرد: در صورتی که مجوز افزایش قیمت شیر خشک صادر نشود، ما با بحران تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی مواجه می‌شویم. چراکه اکنون بسیاری از آن‌ها زیان‌ده هستند.

تحویل‌زاده همچنین تشریح کرد: علاوه بر کرونا، شروع جنگ روسیه و اوکراین هم هزینه تامین مواد اولیه را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داد. در نتیجه جدا از افزایش قیمت شیر خشک، اکنون با کمبود مواد اولیه نیز مواجه هستیم. با این حال چالش‌های جدی بر سر راه واردات وجود دارد.

بر اساس این گزارش، گرچه اخیراً سازمان بیمه سلامت کاهش قیمت ۱۰۰ قلم دارو را وعده داد، اما امسال قیمت دارو با نوسان جدی مواجه شد. چراکه هنوز دولت سیاست مشخصی در برابر حذف یا حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات آن ندارد. به همین دلیل قیمت بسیاری از داروها طی چند ماه اخیر تا چند برابر افزایش یافت.در این بین شیر خشک نیز به‌طور میانگین رشد ۱۶۵ درصدی قیمت را تجربه کرد تا تامین یکی از خوراک اصلی نوزادان با مشکل مواجه شود.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها