به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۱ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۳۳۲۶۱۸

بلیچینگ دندان بهتر است یا جرم گیری دندان؟

گروه سلامت و زیبایی: عوامل مختلفی مانند عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، خوردن مواد غذایی رنگی و یا نوشیدنی‌های رنگدار می‌تواند در گذشت زمان باعث تشکیل جرم دندان و تغییر رنگ دندان‌ها شود.
بلیچینگ دندان بهتر است یا جرم گیری دندان؟
خوشبختانه امروزه با روش‌هایی مانند بلیچینگ دندان و جرمگیری دندان امکان سفید کردن دندان‌ها وجود دارد. در ادامه به بررسی این دو روش و هزینه جرم گیری دندان و هزینه بلیچینگ دندان خواهیم پرداخت.

روش‌های سفید کردن دندان کدام اند؟
در دندانپزشکی از بلیچینگ و جرم گیری به منظور سفید کردن و از بین بردن لکه‌های دندان استفاده می‌شود. اما ممکن است با تفاوت این دو روش آشنا نباشید که در ادامه پس از توضیح هر کدام از روش‌های سفید کردن دندان به وجه تمایز آنها نیز خواهیم پرداخت.

جرم گیری دندان چیست؟
از روش جرمگیری برای تمیز کردن لکه‌های جمع شده بر روی دندان‌ها و لثه‌ها استفاده می‌شود تا فرد از بیماری‌های لثه در امان باشد؛ بنابراین جرمگیری دندان بیشتر حکم روش درمانی را دارد تا زیبایی! اصولا برای انجام جرم گیری، دندانپزشک از ابزارهای دستی استفاده می‌کند. در این روش رنگ خود دندان روشن تر نمی شود بلکه تنها رنگدانه‌ها و جرم‌های روی دندان برداشته می‌شوند.

بلیچینگ دندان چیست؟
بلیچینگ دندان یک روش زیبایی برای سفید کردن و روشن تر کردن دندان‌هاست. در واقع این روش، روشی سریع و غیرتهاجمی برای اصلاح طرح لبخند متقاضیان این روش است.



مقایسه بلیچینگ با جرمگیری دندان
بلیچینگ تاثیر بسزایی در سفیدتر شدن و روشن تر شدن دندان‌ها دارد، در حالی که جرم گیری تنها باعث از بین رفتن لکه‌ها و پلاک‌های دندانی می‌شود و تاثیری در رنگ طبیعی دندان‌ها ندارد.
در ادامه برای مقایسه این دو روش بهتر است با مزایا و معایب هر کدام آشنا شوید:

مزایای جرم گیری
•    روشی مکانیکی برای از بین بردن پلاک‌ها و جرم‌های موجود در دندان و لثه است.
•    احتمال ایجاد بیماری‌های التهابی و عفونی لثه و دندان در این روش بسیار کم است.
•    بدون آسیب رساندن به مینای دندان انجام می‌شود.
•    کاهش سایر هزینه‌های دندانپزشکی به دلیل از بین رفتن رسوبات و باکتری‌های مضر برای سلامت دهان و دندان؛
•    بدون درد؛
•    بدون نیاز به تراشیدن دندان؛

معایب جرم گیری
•    روشی دائمی نیست و نیاز است که سالانه انجام شود.
•    به دلیل برداشتن جرم‌ها و رسوبات موجود در سطح دندان‌ها ممکن است فرد احساس تحلیل رفتن لثه را داشته باشد.
•    باعث روشن تر شدن رنگ طبیعی دندان‌ها (تغییر رنگ دندان‌ها) نمی شود.

مزایای بلیچینگ دندان
•    روشی مکانیکی شیمایی برای سفید کردن دندان‌ها در کمترین زمان ممکن است.
•    سفیدتر کردن دندان‌ها بدون آسیب رسانی به مینای دندان؛
•    امکان تغییر رنگ 2 الی 3 درجه ای دندان‌ها و سفیدتر شدن آنها در این روش وجود دارد.
•    بهترین روش برای سفید کردن دندان‌ها بین 3 تا 8 درجه؛

معایب بلیچینگ دندان
•    ماندگاری بلیچینگ دندان بین 1 تا 5 سال است.
•    به دلیل مواد به کار رفته در این روش ممکن است به صورت موقتی ایجاد حساسیت در دندان‌ها کنید.
•    افرادی که لمینت یا کامپوزیت دندان انجام داده اند امکان انجام این روش را ندارند.

بهترین روش سفید کردن دندان کدام است؟
از بلیچینگ و جرمگیری به عنوان روشی برای ارتقای سلامتی و زیبایی دندان‌ها استفاده می‌شود. اما کدام روش برای سفید کردن دندان‌ها بهتر است؟



از آنجایی که جرم گیری دندان یک پروسه درمانی است و باعث زدودن رسوبات و جرم‌های دندان و لثه می‌شود بنابراین تاثیر چشمگیری در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه، دندان و پوسیدگی‌های دندانی می‌شود و در عین حال تاثیر زیادی در زیبایی و سفید شدن دندان‌ها ندارد؛ بلکه دندان‌ها پس از جرم گیری به رنگ قبلی خود باز می‌گردند و به هیچ عنوان سفیدتر از قبل نمی شوند.
در مقابل بلیچینگ یک پروسه زیبایی در صنعت دندانپزشکی است و باعث اصلاح طرح لبخند و سفیدتر شدن دندان‌ها می‌شود.
بنابراین اگر شما تنها به دنبال حفظ سلامت دهان و دندانتان هستید جرمگیری دندان بهترین روش برای شما است، اما چنانچه  به دنبال بهترین روش برای سفید کردن دندان هستید؛ بلیچینگ دندان بهترین گزینه است.

هزینه بلیچینگ دندان بیشتر است یا هزینه جرم گیری دندان؟
از آنجایی که اکثر مواقع قیمت خدمات زیبایی از خدمات درمانی بالاتر است بنابراین هزینه بلیچینگ دندان نیز از هزینه جرم گیری دندان بیشتر است.

کلام آخر
ما در این مقاله سعی کردیم به تفاوت بلیچینگ دندان و جرم گیری دندان که از جمله رایج ترین روش‌های سفید کردن دندان هستند بپردازیم.
چنانچه بخواهیم یک جمع بندی نهایی از این مطلب به عنوان معرفی بهترین روش سفید کردن دندان داشته باشیم؛ باید بگوییم که بلیچینگ در مقابل جرم گیری بهترین روش برای سفیدتر کردن دندان‌هاست. چرا که در روش بلیچینگ، رنگ دندان‌ها تا چند درجه روشن تر می‌شود در حالی که این اتفاق در جرم گیری دندان اتفاق نمی افتد.
همان طور گفتیم که هزینه بلیچینگ دندان از هزینه جرم گیری دندان بیشتر است که برای اطلاع دقیق از هزینه‌های رایج دندانپزشکی می‌توانید به مجله تخصصی دندانپزشکی دندانه مراجعه کنید.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها