به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۱:۱۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۵ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب : ۳۳۳۴۰۷
حسین کروبی: کوچه اختر از حصر خارج شده نه مهندس موسوی!

برداشتن برخی محدودیت‌ها از مقابل خانه میرحسین

برداشتن برخی محدودیت‌ها از مقابل خانه میرحسین
گروه سیاسی: خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه گزارش دادکه  محدودیت فیزیکی مقابل خانه میرحسین موسوی، برداشته شده، «"اما اصل مراقبت از وی همچنان ادامه دارد.»
از سال ۸۹ شورای عالی امنیت ملی بر اساس مصوبه‌ای، محدودیت‌ها در خصوص رفت و آمد میر حسین موسوی و مهدی کروبی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را اعمال کرد.
این محدودیت‌ها در طول سال‌های گذشته با روندی کاهنده ادامه داشت و مشخصا متناسب با رفتارهای آن‌ها در میزان رعایت نظم عمومی و آرامش جامعه، تنظیم می‌شد.
بر اساس گزارش خبرگزاری قوه قضاییه، در ماه‌های اخیر با اغماض نسبت به کارنامه‌ی این افراد، محدودیت‌ها به حداقل رسیده و  محدودیت فیزیکی مقابل منزل یکی از این افراد در خیابان پاستور تهران، رفع شد تا رفت و آمد برای همسایه‌ی او نیز تسهیل شود."میزان" در انتها نوشته است: "اصل مراقبت از فرد یاد شده با هدف پیشگیری از هرگونه آسیب به وی یا اقدامات خلاف قانون از سوی او، همچنان برقرار است."
هنچنین خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه با انتشار  گزارشی تحت عنوان "برداشتن برخی محدودیت‌ها از میرحسین موسوی" نوشت:  2 دربی که از ابتدای موضوع حصر میرحسین موسوی در بن بست اختر برای حفاظت از وی تعبیه شده بود با تصمیم شورای عالی امنیت ملی برداشته شد.این خبرگزاری همچنین در ادامه گزارش خودش نوشت: سال 89 شورای عالی امنیت ملی بر اساس مصوبه ای، حصر آقایان کروبی، موسوی و خانم زهرا رهنورد را اجرا کرد.
این ادعاها در حالی مطرح می شود که برخی کاربران در توییتر مدعی شده اند که انتشار این خبر تنها برای به حاشیه راندن خبر سفر خانواده قالیباف به ترکیه منتشر شده است.
وعده رفع حصر از رهبران جنبش سبز و کاهش محدودیت برای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد یکی از شعارهای حسن روحانی در آغاز دولت خود در سال ۱۳۹۲ بود وعده‌ای که نتوانست آن را محقق کند و به جز تغییرات اندکی همچون امکان دیدار و تماس با خانواده و باز کردن جوش پنجره‌های خانه، تغییری در حصر آنها ایجاد نشد.
مخالفان دولت روحانی رفع محدودیت‌های حصر را بعنوان دستاورد دولت ابراهیم رییسی معرفی می‌کنند این در حالی است که  پیش از روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی از پیشنهادهایی برای کم کردن محدودیت‌های میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به آن‌ها  داده شده بود.
ماموران امنیتی مسئول حصر موسوی و خانم رهنورد به آن‌ها پیشنهاد کرده‌ بودند که در صورت تمایل می‌تواند تلفن همراه داشته باشد و همچنین به برخی کانال‌های خاص تلویزیونی از طریق ماهواره دسترسی پیدا کند.ارتباطات تلفنی  با خارج از خانه در طول سال‌های گذشته برای میرحسین موسوی و خانم رهنورد با محدودیت‌های بسیار سختگیرانه مواجه بوده است.
میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی روز ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، در پی صدور فراخوانی برای هواداران خود به منظور اعلام همبستگی با انقلاب‌های تونس و مصر و اعتراضات در سوریه محصور شدند.
کوچه اختر از حصر خارج شده
 فرزند مهدی کروبی در واکنش به انتشار خبر حذف محدودیت فیزیکی مهندس میرحسین موسوی که از طرف خبرگزاری وابسته به سپاه منتشر شده بود  گفت: این اقدام اصلاً اقدام مهمی نیست و من تعجب می‌کنم که چطور برخی رسانه های انقلابی برداشتن درب یک کوچه را دستاورد تلقی می‌کنند.
حسین کروبی در ادامه با اشاره به این موضوع که "برادشتن درب یک کوچه اصلاً اتفاق خاصی نیست" اضافه کرد: چند سال پیش آقایان امنیتی حتی در داخل منزل آقای کروبی هم حضور داشتند اما پس از مدتی یک مکانی چسبیده به منزل حاج آقا کروبی ایجاد کردند تا در آنجا مستقر شوند! یعنی حصر همچنان ادامه دارد و رفع حصری صورت نگرفت.
فرزند  کروبی  با تاکید بر از حصر در آمدن کوچه اختر اظهار کرد: چیزی که مشخص است این است که کوچه اختر از حصر خارج شده نه مهندس موسوی!
 مشاور پیشین میرحسین موسوی، هم با تاکید بر اینکه «هیچ تغییری در شرایط حصر آقای موسوی و خانم رهنورد به وجود نیامده و زندان اختر همچنان تحت کنترل مقامات امنیتی است» گفته است چیزی که رخ داده «ادامه حصر با تغییر مختصر دکور است».
اردشیر امیرارجمند گفت:روش درست رفع حصر «برداشتن کلیه موانع و ترک زندان اختر توسط مقامات امنیتی و اعاده حقوق کامل محصورین است».
 عبدی: باید استقبال کرد
در همین حال عباس عبدی فعال سیاسی در واکنش به این خبر در توییتر نوشت: "گرچه هنوز محدودیت‌ها از آقایان موسوی و کروبی بطور کامل رفع نشده ولی رفتن آقای کروبی به منزل جدیدشان و تغییرات اخیر در منزل آقای موسوی، یک گام بزرگ به پیش است و باید از آن استقبال کرد."
جواد امام : اتفاق خاصی نیفتاده
یك فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در خود خبر تصریح شده که حفاظت برقرار است و تنها درب فیزیکی سر کوچه، برداشته شده است. وی تاکید کرد: آن در باشد یا نباشد چندان مهم نیست و این در آهنی، مانع اصلی در تعریف حصر نبود.
جواد امام با اشاره به خبر منتشر شده در این زمینه تصریح کرد: در انتهای خود این خبر هم تصریح شده است که سر خیابان کماکان حفافظت برقرار است و عنوان شده که این حفاطت برای محافظت جانی از محصورین است در حالی که از اساس، به خاطر دستگاه های اجرایی و ریاست جمهوری در این منطقه، آنجا حوزه استحفاظی تلقی می شود و منطقه حفاظت شده است.

 
برچسب ها: میرحسین موسوی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها